Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-08, 16:44
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq
Jag har fastnat i en ond spiral, undrar om jag är psykotisk och sen tänker jag att om jag undrar så är jag inte det och så går det runt runt. Har enligt en dr på psyket varit psykotisk i episoder för några år sen. När jag senare läste det i journalen sa min dr på öppenpsyk att han aldrig har tyckt att jag är psykotisk men att de kanske uppfattade mig som det där. Så jag vet inte säkert. Min dr nämnde dissociation och att jag slutat prata som förslag på vad de kan ha grundat journaluppgiften på.

Hoppas det där gick att förstå. Jag har svårt att uttrycka mig vettigt just nu känns det som. Jag har en bipolär 2-diagnos. Slutade med några av mina mediciner för ett tag sen, bl.a. abilify. Blev otroligt arg och irriterad och det gick inte att prata med mig. Började iaf med abilify igen efter några v och äter nu den och lamictal. Men den senaste tiden har allt varit annorlunda. Sömnen är annorlunda. Depression. Ångest. Stress. Känner mig inte som mig själv. Har ingen kontakt med mig själv eller min kropp. Känner mig likgiltig inför allt. Att äta idag kändes jättekonstigt. Jag åt men visste inte varför. Åt varm mat två ggr istället för frukost och lunch. Varför ska man äta lunch och middag? Vem har bestämt vilka tider som är normala att äta på?

Har en förälder med psykoshistoria. En gång isolerade jag mig i två månader, hoppade av universitetet utan att berätta det för nån och satt på golvet i min lägenhet så att ingen skullle se mig. ? Vet inte riktigt varför. Gick och handlade när jag var tvungen och då vid midnatt. Jag kanske bara har ångest och inbillar mig saker. Men hur vet man?

Att du ens ställer frågan angående om du är psykotisk tyder på att du för tillfället inte är det. Dessutom skriver du ju sammanhängande.
Hur känns det annars, manisk/hysterisk?

Vad var det för typ av läkare som så att du hade varit psykotisk i perioder? Var det en läkare i psykiatri?
Hade denna läkare alltså träffat dig och påstår i efterhand att du har varit det? Låter konstigt.
Om det inte var en psykiater så skulle jag inte ta dennes uttalande på för stort allvar. Har träffat en del allmänläkare som sitter på väl höga hästar samtidigt som de förklarar att mina onda handleder beror på att gud skapat mig så. Nej, alla är inte kompetenta.

Jag förstår att du känner dig orolig och osäker. En av dina läkare har tydligen sätt griller i huvudet på dig.
Citera
2018-03-08, 16:49
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq
Jag har inte ens en vårdplan, lol. Ska läkarna ha tid att göra mer för mig? Vågar inte ens fråga.

Du har all rätt till vårdplan med sjuksköterskor, socionomer och läkare med din diagnos.
Begär det.
Citera
2018-03-08, 17:58
  #15
Medlem
Nu känns hela tråden overklig, jag är overklig. Kanske är enbart ångest, ska ta upp det hela med min psykiatriker.
Citera
2018-03-08, 18:02
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av q3w2e1
Att du ens ställer frågan angående om du är psykotisk tyder på att du för tillfället inte är det. Dessutom skriver du ju sammanhängande.
Hur känns det annars, manisk/hysterisk?

Vad var det för typ av läkare som så att du hade varit psykotisk i perioder? Var det en läkare i psykiatri?
Hade denna läkare alltså träffat dig och påstår i efterhand att du har varit det? Låter konstigt.
Om det inte var en psykiater så skulle jag inte ta dennes uttalande på för stort allvar. Har träffat en del allmänläkare som sitter på väl höga hästar samtidigt som de förklarar att mina onda handleder beror på att gud skapat mig så. Nej, alla är inte kompetenta.

Jag förstår att du känner dig orolig och osäker. En av dina läkare har tydligen sätt griller i huvudet på dig.

Jag blev inlåst på psyk och efteråt fick jag reda på att läkarna där skrivit att jag var psykotisk. Inga allmänläkare. Men hur ska man veta om de hade rätt eller inte? Går ju inte att veta säkert. Min nuvarande psykiatriker tror inte att jag har problem med psykos (vad jag vet). Känner mig sååå nedåt och så uppåt och så avstängd från allt.
Citera
2018-03-08, 19:24
  #17
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag får ibland, när jag inte medicinerar med Haldol, vilket jag gör dagligen, mindre "psykoser", men kallar det snarare manier. En viss sjukdomsinstinkt finns väl, kanske 5%, om man kan säga så. Jag kan snöa in på en grej, t.ex. ett register i datorn eller en radio-grej. När t.ex. nån ringer då, så kan jag säga typ; -Nej, jag mår inte bra!
Blir ofta anklagad för att ha tagit knark o allt möjligt av vissa... Men det är ingen kul känsla, sen har jag utan medicin, paranoida idéer o beter mig inte normalt.

O så har jag ju skämskudde-diagnosen asperger också...

Provade att byta ut Haldol mot Abilfy för några månader sen, Abilify förstörde mig helt. Nu har det gått en månad sen jag tog sista 5 mg'aren, o håller på att bli återställd. Men tillbaka på Haldol igen.
Citera
2018-03-12, 00:05
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag får ibland, när jag inte medicinerar med Haldol, vilket jag gör dagligen, mindre "psykoser", men kallar det snarare manier. En viss sjukdomsinstinkt finns väl, kanske 5%, om man kan säga så. Jag kan snöa in på en grej, t.ex. ett register i datorn eller en radio-grej. När t.ex. nån ringer då, så kan jag säga typ; -Nej, jag mår inte bra!
Blir ofta anklagad för att ha tagit knark o allt möjligt av vissa... Men det är ingen kul känsla, sen har jag utan medicin, paranoida idéer o beter mig inte normalt.

O så har jag ju skämskudde-diagnosen asperger också...

Provade att byta ut Haldol mot Abilfy för några månader sen, Abilify förstörde mig helt. Nu har det gått en månad sen jag tog sista 5 mg'aren, o håller på att bli återställd. Men tillbaka på Haldol igen.

Ser du "mönster"?
Jag undrar om det finns personer som lyckats balansera paranoian och manierna genom att dra paralleller och utröna mönster som faktiskt existerar. Typ som Carrie i serien 'Homeland'.

Jag hoppas att du finner rätt medicin och dosering. Lycka till.
Citera
2018-03-12, 17:09
  #19
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q3w2e1
Ser du "mönster"?
Jag undrar om det finns personer som lyckats balansera paranoian och manierna genom att dra paralleller och utröna mönster som faktiskt existerar. Typ som Carrie i serien 'Homeland'.

Jag hoppas att du finner rätt medicin och dosering. Lycka till.
Tack!

Jag ser ett visst mönster i paranoian, utan medicin, eller det är svårt att säga egentligen...
Nu var det flera år sen jag såg de 2 första säsongerna av Homeland, så jag minns inte riktigt hennes tankemönster.
Citera
2018-03-13, 00:02
  #20
Medlem
Missplacedgunks avatar
Pratar vi psykos är det vanföreställningar och hallucinationer med brist på sjukdomsinsikt som är framträdande.. en psykotisk person har en störd verklighetsvärdering.

Psykos är ett samlingsnamn.. så du behöver exempelvis inte vara schizofren för att ha en psykos.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback