Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-08, 19:46
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Det är en halvkoppling, R15x12. Ska du proppa den eller vad ska du göra? Det har suttit en wc där tidigare, wc-ventilen är R15 och plantätad.

Det var nog dte som förvirrade mig lite

På bilden är det ett 12mm rör men gängorna på muttern är halvtum, står märkt, och det är väl 15mm?

Hittade iaf en 15mm av ventil hemma fast med klämringar och då är ju kanten lite vassare där gängona är
Filade ner dessa, gängtejp och bad en bön. Ingen droppe än så länge

Använde alltså inte hylsan eller klämringen som kom med av ventilen

Tack ska ni ha!
Citera
2018-03-08, 20:32
  #14
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Det var nog dte som förvirrade mig lite

På bilden är det ett 12mm rör men gängorna på muttern är halvtum, står märkt, och det är väl 15mm?

Hittade iaf en 15mm av ventil hemma fast med klämringar och då är ju kanten lite vassare där gängona är
Filade ner dessa, gängtejp och bad en bön. Ingen droppe än så länge

Använde alltså inte hylsan eller klämringen som kom med av ventilen

Tack ska ni ha!

Röret är 12mm, men gängorna i halvkoppling är 1/2”. Sen är konan som sitter i för 12-rör. Detta för att man ska kunna ansluta ett 12-rör till t.ex en wc-ventil som alltid är 1/2”.
Bra att du filade ner kanten, annars kommer den konade delen skära sönder packningen som sitter där. Minus för att du använde gängtejp dock.
Citera
2018-03-08, 21:01
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Röret är 12mm, men gängorna i halvkoppling är 1/2”. Sen är konan som sitter i för 12-rör. Detta för att man ska kunna ansluta ett 12-rör till t.ex en wc-ventil som alltid är 1/2”.
Bra att du filade ner kanten, annars kommer den konade delen skära sönder packningen som sitter där. Minus för att du använde gängtejp dock.

Du menar jag skulle använt lin istället?
Citera
2018-03-08, 21:08
  #16
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Du menar jag skulle använt lin istället?

Nej, du behöver inte använda någonting, det sitter ju en fiberpackning där som plantätning. Men om man måste använda någonting så är lin absolut att föredra. Gängtejp skriker hemmafixare. Förutom på plastkopplingar då, dom är inte bra att lina.
Citera
2018-03-08, 21:20
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Nej, du behöver inte använda någonting, det sitter ju en fiberpackning där som plantätning. Men om man måste använda någonting så är lin absolut att föredra. Gängtejp skriker hemmafixare. Förutom på plastkopplingar då, dom är inte bra att lina.

Ok, jag trodde det var gammalt hårt gummi, såg lite sliten ut
Det var iaf inte en tunn fiberpackning, pillade lite med en mejsel men den verkade fäst på nåt sätt
Men den installationen var gammal som gatan, det enda rätta hade väl varit att kapa röret
Den gamla av ventilen läckte lite här och var
__________________
Senast redigerad av falurouge 2018-03-08 kl. 21:27.
Citera
2018-03-08, 21:30
  #18
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Ok, jag trodde det var gammalt hårt gummi, såg lite sliten ut
Det var iaf inte en tunn fiberpackning, pillade lite med en mejsel men den verkade fäst på nåt sätt
Men den installationen var gammal som gatan, det enda rätta hade väl varit att kapa röret

Så här ser en halvkoppling ut utan muttern: https://www.byggahus.se/forum/attach...ng3-jpg.13034/

Skillnaden mellan 12- och 15-rör är att på ett 12-rör nyper den runt hela röret, medan på ett 15-rör nyper den runt toppen på röret som på bilden. Är packningen skadad kan man pilla bort den och ersätta med en ny om man inte kan kapa röret, men spelar byggmåttet ingen roll är det ju såklart bättre att kapa bort och ersätta med nytt och fräscht. Men du löste det ju med bravur ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback