Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-08, 12:03
  #1
Medlem
400Bens avatar
I Göteborg som har ca 650 000 invånare har man Frölunda och det är stadens lag. Inget konstigt med det. Men efter det sen är det tomt med hyfsade lag.

Allsvenskan har inget lag nära, inget konstigt med det, men sedan i Div. 1 är det bara Hanhals från Kungsbacka i närheten. Grästorp, Halmstad och Jönköping kan knappast räknas in i närområdet.

I Division 2 finns Kungälvs IK, Bäcken HC och Kållereds SK bara. Visligen finns i närheten Borås HC, Vänersborgs HC, Stenungsund HF, Trollhättans HC och Sörhaga/Alingsås men många av dessa bör inte räknas in.

Varför är det så här få lag från Göteborg? Vad händer med alla spelare som produceras fram i Göteborg som håller Div. 1-2 nivå?

Jag är medveten om att Stockholm har drygt dubbelt så många invånare, men där har man Djurgården i SHL, AIK i Allsvenskan, i Div.1 finns Hammarby, Nacka, Sollentuna, Tyresö, Huddinge, Väsby, Vallentuna, Wings och 12-15 lag i Division 2. Stockholm känns rimligt med lag men Göteborg alldeles för få. I Stockholm skulle även många lag i Div. 3-4 kunna gå in i Div. 2 om det inte vore för regionindelningen.

För att hårdra det lite men runt Karlstad, Jönköping, Skellefteå/Luleå, Gävle, Malmö, Örnsköldsvik, Leksand och Örebro finns mer elitlag i hockey än i Göteborg.
Citera
2018-03-08, 12:36
  #2
Medlem
Kan vara unga hellre spelar handboll än hockey i göteborg.
Citera
2018-03-08, 12:44
  #3
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Kan vara unga hellre spelar handboll än hockey i göteborg.

Ja det kan vara en orsak faktiskt som jag inte tänkte på. Även fotbollen är stor i Göteborg med många lag och det finns väl även en del bandy.

Men är det verkligen så några som håller på med hockey?
Citera
2018-03-08, 12:58
  #4
Medlem
På elitnivå spela både hockey och fotboll är nog svårt.Idag på sven tumbas tid gick det.
Citera
2018-03-08, 13:30
  #5
Medlem
Opportunitiess avatar
Något som bör påverka är intilliggande distrikt, bohuslän-dal är försvinnande litet på hockeykartan, likaså halland. Därifrån lär inte många talanger kunna plockas.

Återstår gör då västergötland och där mår hockeyn mkt bättre. Rasmus Dahlin från Falköping (är det väl?) som bästa exempel.
Citera
2018-03-08, 13:34
  #6
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opportunities
Något som bör påverka är intilliggande distrikt, bohuslän-dal är försvinnande litet på hockeykartan, likaså halland. Därifrån lär inte många talanger kunna plockas.

Återstår gör då västergötland och där mår hockeyn mkt bättre. Rasmus Dahlin från Falköping (är det väl?) som bästa exempel.

Nix.Lidköping
Citera
2018-03-08, 13:43
  #7
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opportunities
Något som bör påverka är intilliggande distrikt, bohuslän-dal är försvinnande litet på hockeykartan, likaså halland. Därifrån lär inte många talanger kunna plockas.

Återstår gör då västergötland och där mår hockeyn mkt bättre. Rasmus Dahlinfrån Falköping (är det väl?) som bästa exempel.


Om jag minns rätt så är han född i Trollhättan
och har HC Lidköping som moderklubb.
Citera
2018-03-08, 13:44
  #8
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opportunities
Något som bör påverka är intilliggande distrikt, bohuslän-dal är försvinnande litet på hockeykartan, likaså halland. Därifrån lär inte många talanger kunna plockas.

Det påverkar såklart en del men bör mer påverka spetsen (SHL/Allsvenskan), inte bredden (Ev. Div.1 och verkligen inte Div. 2). Göteborg är tillräckligt stort för att kunna dra lasset för 5-6 st Div.2 lag.

Kollar vi Bohuslän finns även ett par lag i Div. 1 nära. Grästorp, Grums och Forshaga.

Hur ser man i Göteborg på vilket lag som är #2 i staden? Är det Bäcken eller Kungälv?
Citera
2018-03-08, 13:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Ja det kan vara en orsak faktiskt som jag inte tänkte på. Även fotbollen är stor i Göteborg med många lag och det finns väl även en del bandy.

Men är det verkligen så några som håller på med hockey?

Har för mig att vi talar om 3-4000 per årskull i 15-årsåldern, nationellt sett. Någon som har en noggrannare siffra?
Citera
2018-03-08, 14:36
  #10
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minarstorreandin
Har för mig att vi talar om 3-4000 per årskull i 15-årsåldern, nationellt sett. Någon som har en noggrannare siffra?

Jag syftade mera i Göteborg.

Juniorlag från Göteborg: (3 högsta juniorserierna)

Frölunda - J20 Super Elit
Mölndal - J20 Elit
Kungälvs IK - J20 Div. 1
Bäcken HC - J20 Div. 1
Hanhals IF - J20 Div. 1
Hovås HC - J20 Div. 1
Rönnängs IK J20 - J20 Div. 1
Hisingens IK J20 - J20 Div. 1
Kållereds SK J20 - J20 Div. 1

Frölunda - J18 Allsvenskan/J18 Elit
Frölunda 2 - J18 Div. 1
Mölndal - J18 Div. 1
Kungälvs IK - J18 Div. 1
Bäcken HC - J18 Div. 1
Hanhals IF - J18 Div. 1
Hovås HC - J18 Div. 1

Frölunda - U16 SM/U16 Elit
Hanhals IF - U16 Elit
Kungälvs IK - U16 Div. 1
Partille HK - U16 Div. 1
Lerums BK - U16 Div. 1
Frölunda 2 - U16 Div. 1
Hovås HC - U16 Div. 1
Mölndal - U16 Div. 1
Bäcken HC - U16 Div. 1
Hanhals IF - U16 Div. 1

Utifrån detta bör Göteborg har mera lag i både Div. 1 och Div. 2. Tycker 2-3 lag i Div. 1 och 5-6 lag i Div. 2 vore vettigt. Alltså fattas 1-2 lag i Div. 1 och 2-3 lag i Div. 2 i Göteborg.
__________________
Senast redigerad av 400Ben 2018-03-08 kl. 14:40.
Citera
2018-03-08, 17:39
  #11
Medlem
Jönköpings län med 350 000 invånare har 1 lag i SHL, 3 lag i div 1 samt 4 lag i div 2.
Kronobergs län med 200 000 invånare har 1 lag i SHL samt 2 lag i HA. (Om Troja klarar kvalet)
Kalmar län med 240 000 invånare har 2 lag i HA och 2 lag i div 1.

Så ja, ett SHL-lag samt ett div 1-lag känns väldigt lite för en stad med 650 000 invånare. Förutom att handboll och fotboll har väldigt starka traditioner i Göteborg så vet jag inte vad det kan bero på.
__________________
Senast redigerad av Detroit1 2018-03-08 kl. 17:47.
Citera
2018-03-09, 03:42
  #12
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detroit1
Så ja, ett SHL-lag samt ett div 1-lag känns väldigt lite för en stad med 650 000 invånare. Förutom att handboll och fotboll har väldigt starka traditioner i Göteborg så vet jag inte vad det kan bero på.

Då ska man komma ihåg att Div. 1-laget är från Kungsbacka också. Det är väl några mil utanför. Konkurrerar Frölunda ut alla seniorlag i staden? I sådana fall, flyttar alla spelare som produceras i staden som håller Div. 1 nivå ut i landet?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback