Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-19, 11:07
  #13
Medlem
ProtonSwitzers avatar
Ett enkelt sätt att stoppa spionerande saker på webbplatser är att använda Firefox med inställningen "Spara ej historik" och installera tilläggen (add-ons) Ghostery, uBlock origin och HTTPS Everywhere.
Citera
2018-09-20, 00:06
  #14
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProtonSwitzer
Ett enkelt sätt att stoppa spionerande saker på webbplatser är att använda Firefox med inställningen "Spara ej historik" och installera tilläggen (add-ons) Ghostery, uBlock origin och HTTPS Everywhere.
Jag kommer väl med det ganska uppenbara och tråkiga svaret: The Onion Router (TOR)
Citera
2018-09-20, 10:50
  #15
Medlem
ProtonSwitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fancyfruit
Jag kommer väl med det ganska uppenbara och tråkiga svaret: The Onion Router (TOR)
Tror inte vi är riktigt på samma breddgrad beror helt på vad TS menar med anonymitets-medvetet, om det ska vara från CIA/Echelon/FRA eller allmänt säker från vanlig spårning från Google/Micro$oft. För vanlig säkerhet räcker Firefox med tilläggen jag sa, ska du va säker från myndigheter räcker inte bara anonym IP man måste ha Linux och djup kunskap i IT-säkerhet och nätverksteknik.

Säkerheten i TOR beror ju helt på slutnodernas tillförliglighet. FBI lyckades ju knäcka anonymiteten i TOR genom själva starta upp massa slutnoder i nätverket och kunde därmed pussla ihop de äkta IP-adresserna. TOR är dessutom en mycket långsam lösning men den ger en anonym IP som för företag blir mycket svår att spåra. Vill man ha skydd från myndigheter måste man ha en VPN som typ Mullvad.
Citera
2018-09-20, 23:00
  #16
Medlem
Ukulele-Lelles avatar
Jag kraschade allt för ofta på Twitter med Firefox och bytte till Chromium på Linux Mint.
Chromium har den lilla egenheten att tjata fem gånger i rad efter password för keyring, men det är bara att strunta i det trycka på Enter lika många gånger. Nämner det för att det kan ha betydelse här.

En skum grej är att Twitter meddelar mig per mail varje gång jag varit inne med Firefox på Twitter, vilket jag gör ibland. "Är det här verkligen du", typ, står det. Detta händer aldrig med Chromium, eller - det hände en gång. Efter byte av lösenord via Chromium så kom det inte längre några "var det verkligen du?" på Chromium. Men de fortsätter med dessa meddelanden när jag kör Firefox.

Twitter saknar alltså att keyring har angetts för Chromium och verkar inte känna igen mig tillräckligt säkert för att skicka varningsmail. Det är tydligen något som ingår i den profil som Twitter använder för att identifiera den individuella dator som man använder, oberoende av inloggningsnamn.

Jag använder VPN överlag, så det är lika i de bägge fallen.
Citera
2018-09-21, 00:02
  #17
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProtonSwitzer
Tror inte vi är riktigt på samma breddgrad beror helt på vad TS menar med anonymitets-medvetet, om det ska vara från CIA/Echelon/FRA eller allmänt säker från vanlig spårning från Google/Micro$oft. För vanlig säkerhet räcker Firefox med tilläggen jag sa, ska du va säker från myndigheter räcker inte bara anonym IP man måste ha Linux och djup kunskap i IT-säkerhet och nätverksteknik.

Säkerheten i TOR beror ju helt på slutnodernas tillförliglighet. FBI lyckades ju knäcka anonymiteten i TOR genom själva starta upp massa slutnoder i nätverket och kunde därmed pussla ihop de äkta IP-adresserna. TOR är dessutom en mycket långsam lösning men den ger en anonym IP som för företag blir mycket svår att spåra. Vill man ha skydd från myndigheter måste man ha en VPN som typ Mullvad.

Titeln var ju dock delvis anonymitet (att inte synas). Absolut kan du utan problem lyssna på data ut från slutnoden, då du t.o.m tjänar som slutnod i många fall vid användning av TOR. Att skicka skyddad data är en helt annan sak. Och ja, det är sant att FBI, NSA och inte minst DARPA kan, om dom vill, lurka ut din IP-adress, då DARPA är utvecklarna själva av TOR. Tycker bara att TOR är enklaste vägen att gå för att gömma sig lätt (såklart med en uppoffring vad gäller hastighet).

uMatrix är något jag skulle rekommendera som tillägg till Firefox, med betoning på Firefox. I säkerhetssyfte väljer jag Firefox före Chrome alla dagar, helt enkelt eftersom det är Google som äger Chrome. Vad gäller uMatrix så kan du använda den som en white/black-list vilket gör att du kan välja att godkänna allt eller blocka allt, med undantag du själv väljer. Denna blockerar allt vad gäller scripts, frames, cookies och mycket mer.
Citera
2018-09-23, 18:32
  #18
Medlem
choppingblockeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvun
Man kan använda vilken webbläsare som helst för alla icke-anonyma aktiviteter som bankärenden, shopping och e-post. Har sidan du besöker redan ditt namn och liknande så är det ju ganska meningslöst att försöka dölja sig. Använd sedan Tor Browser till allt annat. Kom också ihåg att man inte ska ändra några inställningar i Tor Browser, annat än att möjligen aktivera NoScript för alla webbsidor.

VPN behövs inte om man inte sysslar med fildelning.

Precis så.

Dock skulle jag kanske rekommendera att använda aggressiv blockering av tracking och reklam även i vanlig webbläsare. Ublock Origin är ett bra tillägg. Påmobiler är Disconnect.me:s DNS-baserade blockering antagligen det simplaste och relativt sett mest heltäckande alternativet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback