Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-08, 10:11
  #1
Medlem
Undrar om ngn kan hjälpa mig att reda ut denna fråga.

Har ett bra heltidsjobb som jag skattar för som vanligt här i Sverige.
Extraknäcker på distans för ett schweizisk företag, oregelbundet, men det verkar som att de vill anlita mig mer och mer. Det handlar inte om stora summor, max 30 000 SEK totalt på ett år. Jag har absolut ingen lust att betala skatt på den här summan, då det är väldigt hårt - men kul - jobb för en relativt liten peng. Min personliga bedömning är att det räcker med den skatt jag redan betalar på mitt heltidsjobb, medan detta är min bisyssla, som helt enkelt inte skulle löna sig om jag var tvungen att skatta för den också.

Givetvis skulle inte SKV hålla med mig. Så hur gör jag? Biter i det sura äpplet och betalar ändå för att risken är för stor att åka fast? Vad skulle i så fall konsekvensen vara? Eller chansar med att SKV inte upptäcker det och "spelar dum" ifall de skulle?

Min lön betalas in i USD klumpsummor då och då (som sagt var - aldrig mer än totalt 30 000 på ett år) på mitt vanliga personkonto.

Ska jag skaffa ett konto i en bank utomlands där jag samlar dessa pengar, och tar ut kontant vid besök? Eller är risken lika stor då som när de betalas in till Sverige?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
__________________
Senast redigerad av Amazongirl 2018-03-08 kl. 10:29.
Citera
2018-03-08, 10:53
  #2
Medlem
0xmans avatar
Jag skulle rekomendera dig att skaffa ett Skrill konto! Du kan även beställa ett Skrill-konto kort
SKV har ingen koll på Skrill.
Citera
2018-03-08, 12:13
  #3
Medlem
kimdah2002s avatar
Ditt extraknäck bedriver du det som en enskild firma och du fakturerar eller betalar det schweiziska bolaget ut ersättningen till dig som lön.
Citera
2018-03-08, 13:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0xman
Jag skulle rekomendera dig att skaffa ett Skrill konto! Du kan även beställa ett Skrill-konto kort
SKV har ingen koll på Skrill.

Tack för svar.

Men är det ett "seriöst" konto med IBAN o allt sånt? Antar att företaget ändå vill ha ett seriöst konto att betala ut till.

Dessutom; skickar Schweiz listor på hur mkt de har betalat ut till svenska medborgare? För i så fall så kvittar ju kontot...
Citera
2018-03-08, 13:13
  #5
Medlem
[quote=kimdah2002|63443165]Ditt extraknäck bedriver du det som en enskild firma och du fakturerar eller betalar det schweiziska bolaget ut ersättningen till dig som lön.[/QUOTE

Hmm... men enskilda firmor betalar väl också skatt?
Citera
2018-03-08, 13:23
  #6
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Hmm... men enskilda firmor betalar väl också skatt?
Ja men det är skillnad på hur det schweiziska bolaget rapporterar det till sin skattemyndighet. Betalar dom ut det som lön så går ju uppgiften vidare med automatik betalar dom en faktura på ett så lågt belopp till ett utländskt företag så är risken liten att någon märker det...
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-08 kl. 13:27.
Citera
2018-03-08, 13:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja men det är skillnad på hur det schweiziska bolaget rapporterar det till sin skattemyndighet. Betalar dom ut det som lön så går ju uppgiften vidare med automatik betalar dom en faktura på ett så lågt belopp till ett utländskt företag så är risken liten att någon märker det...

Är du säker på det?

För det har inte gjort det innan..
Citera
2018-03-08, 14:03
  #8
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Är du säker på det?

För det har inte gjort det innan..
Då kanske dom inte betalt ut det som lön utan konterat det på något annat sätt du får fråga dom...
Dom har inte frågat dig om du har VAT nummer eller liknande konstigt i så fall?
Citera
2018-03-08, 19:20
  #9
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Det handlar inte om stora summor, max 30 000 SEK totalt på ett år.
Vill du ha hjälp med fikakontot? Hur fattig är du egentligen?
Citera
2018-03-16, 11:27
  #10
Medlem
0xmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Tack för svar.

Men är det ett "seriöst" konto med IBAN o allt sånt? Antar att företaget ändå vill ha ett seriöst konto att betala ut till.

Dessutom; skickar Schweiz listor på hur mkt de har betalat ut till svenska medborgare? För i så fall så kvittar ju kontot...


Företag kan absolut betala ut till Skrill.
Detta tjänar även företaget på.
OM dom nu kan tänka sig o hustla lite, vilket man bör.
Citera
2018-03-19, 10:41
  #11
Medlem
Alla företag inom EU / EES måste lämna kontrolluppgifter om utbetald lön / ersättningar även om företaget i sig inte skyldiga dra skatt / SSN för personen i fråga, del av DAC.

Så om företaget i Schweiz följer lagen ska dom rapportera det, förutsatt om ens är företaget i Schweiz som betalar ut och inte använder ett annat företag utanför EU / EES för det.

Om rapporteras spelar det ändå ingen roll vilket konto pengarna sätts till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback