Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-13, 03:27
  #13
Medlem
adolfbubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Nej.



Ingen som det ser ut idag.



"En person sålde sin bostad med Bitcoin, bostaden tappade 30% i värde under tiden kontraktet skrevs på" är knappast rubriker som någon sådan sajt vill ha. Bitcoin är för ostabilt för att det ens ska finnas på tapeten.

Bostaden hade ju inte tappat värde bara för att BTC gick nedåt. Däremot säljaren som tagit emot BTC hade tappat "värde" (om man nu måste värdera det i SEK/fiat)
Citera
2018-03-13, 08:19
  #14
Medlem
Trillskes avatar
Nationell marknad och väldigt få affärer - är rätt meningslöst. Att du köper SEK för att sedan betala för huset är försumbart liten anstränging i sammanhanget.
Citera
2018-03-14, 13:29
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Som köpare betalar man inget till mäklaren, så det är helt upp till säljaren och dess bank.

Jo, handpenningen för exempelvis en br brukar ligga på ett konto hos mäklaren.
Slutbetalningen däremot brukar ske mellan köparens och säljarens bank, under överinseende av mäklaren.
När bankerna signalerar att överföringen är OK sköter mäklaren proceduren med tillträde för köparen.

Så den stora delen av köpeskillingen måste då tas emot säljarens bank som måste acceptera bitcoin, och det tor jag inte finns...
Handpenningen kan ofta bli liggande en tid (en vecka eller så) hos mäklaren, och med tanke på bitcoins volatilitet är jag tveksam på om någon mäklare skulle våga sig på bitcoin...

Men bostadsaffärer kan ju göras (med det är ovanligt idag..) utan både mäklare och bank inblandade, och om parterna är överens om bitcoin så är det ju bara att köra!

Om det är en villa man köper så skall ju lagfart sökas. Och då skall köpeskillingen anges.
Jag undrar om det ö.h.t. går att ange en sådan i bitcoin??

/T
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback