Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-07, 23:30
  #1
Avstängd
Har skickat PM om detta men inte fått något svar.

Jag kände att jag vill motverka skitprat och kränkningar därför har jag precis börjat anmäla inlägg där sådant förekommer.

Jag har egentligen ett annat konto som jag postat mer än 12.000 inlägg med sedan ungefär år 2009.
Jag deltog i en diskussion år 2015 (har jag för mig) om att ha flera konton och där sades att det får man ha men man får inte diskutera mot sig själv. Någon sade att man inte får posta med två konton i samma tråd. Det fanns några andra varianter också.

Jag skapade två konton till efter den diskussionen varvid det ena nu användes för att anmäla omkring 2-3 inlägg i en tråd jag tycker är väldigt orättfärdig, det andra är det jag skriver med nu.

Jag anmälde kränkningar mm efter 24 på natten. På morgonen/dagen samma dag skulle jag logga in och se om något var åtgärdat. Döm om min förvåning när det dök upp en texttablå där det står att jag är bannad och att det är på livstid???

Jag fick panik och loggade genast in på mitt ordinarie konto (efter att jag gått ur VPN) för då är ju det också avstängt och det vill jag ju för allt i världen inte, det är ju mitt "lilla barn". Men det var inte avstängt, puuhh! Tur var det för jag är journalist och behöver kontot i jobbet. Jag blev verkligen skärrad!

Jag surfade över till dit man kan läsa vad man är avstängd mm för. Inget stod där och vad jag kan se står det fortfarande inget där om mitt bannade konto.

Med detta som bakgrund har jag några punkter att ta upp:

1- Om jag förstått rätt får man ha multipla konton, varför bannad på livstid då?
2- Hur kan man banna ett konto pga multipla konton utan att det andra kontot också bannas?
3- Hur "vet" den som bannar på livstid att det finns fler konton och varför bannades inte det?
4- Hur skall jag göra för att kunna anmäla inlägg i samma tråd utan att bli bannad för multipla konton.
5- På fullt allvar, är jag verkligen bannad för alltid från Flashback nu?

Om man inte får anmäla det man tycker är fel i en post måste ni ju säga det för annars riskerar man ju att bli bannad på livstid och det är kan innebära en rejäl kris för den drabbade som kanske är en mångårig postare som alltid skött sig väl.

Jag tycker också det är fel att en bannad inte får förklara sig. Tänk om det är flera i ett hushåll eller på en arbetsplats som har konton, jag gissar att de har samma ip då och det kan ju tolkas som att det är samma person med multipla konton. Därför måste de som bannas få förklara sig innan slutlig banning.

För mig verkar det som den som bannat bara gissar att jag har fler konton, men å andra sidan får man ju ha det. Jag vet varken in eller ut nu.

Jag tror det är så här:
Mitt konto bannades på livstid bara för att den som bannade tror det är någon annan som har det kontot och som alltid bannas för den personen får inte vara på Flashback och alla den personens eventuella konton har bannats, därmed är epitetet "multipla konton" uppfyllt hos den som bannar. Någon annan förklaring kan jag inte se att jag som postat med bara ett konto i många år blir livstidsbannad när jag med ett annat konto anmäler bara 2-3 inlägg i en, må vara, "infekterad" tråd.
Om det är så kan ju vem som helst bli bannad på livstid bara för att man anmäler poster i en tråd som är infekterad (infekterad = någon/några blir ofta bannade där).
Citera
2018-03-08, 10:45
  #2
Moderator
najass avatar
För det första så går vi inte in på detaljer kring hur vi upprätthåller regel 1.07 av lätt insedda skäl.

Vem är det du PM:at utan att få svar, och när skickade du PM:t? Du kan PM:a mig de uppgifter du vill åberopa så lyfter jag det internt.
Citera
2018-03-09, 00:57
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av najas
För det första så går vi inte in på detaljer kring hur vi upprätthåller regel 1.07 av lätt insedda skäl.

Vem är det du PM:at utan att få svar, och när skickade du PM:t? Du kan PM:a mig de uppgifter du vill åberopa så lyfter jag det internt.
admin för några dagar sedan.
Du har PM
Citera
2018-04-26, 23:08
  #4
Avstängd
Jag har ännu inte fått något svar så nu börjar jag anmäla med detta konto i stället.
Kom ihåg att detta konto inte tillhör någon som de/den som avhandlas trådar jag anmäler i. Jag har nu bara två konton. Detta jag anmäler med och mitt huvudkonto som jag postar med. Jag postar/postat dock aldrig i de trådar jag kommer att anmäla.
Citera
2018-04-27, 08:52
  #5
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ailix
Jag har ännu inte fått något svar så nu börjar jag anmäla med detta konto i stället.
Kom ihåg att detta konto inte tillhör någon som de/den som avhandlas trådar jag anmäler i. Jag har nu bara två konton. Detta jag anmäler med och mitt huvudkonto som jag postar med. Jag postar/postat dock aldrig i de trådar jag kommer att anmäla.
Regel 1.07 förbjuder all forumaktivitet när man är avstängd, vilket inkluderar att anmäla andras inlägg. Ur förtydligandet av regeln:
Citat:
Andra meningen förbjuder all forumaktivitet under tiden man är avstängd. Undantag från förbudet är att skriva inlägg i forumet Feedback eller att skicka PM till en moderator eller en admin gällande sin avstängning.
https://www.flashback.org/regler

Om du börjar anmäla riskerar du därför att även detta konto stängs av - att du inte fått svar av admin är inte bra, men ingen giltig ursäkt. Med det sagt har uppmärksammat internt att svar på PM uteblivit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback