Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-07, 21:30
  #1
Medlem
Hej,
Har en fundering.
Jag skickade över en liten summa på några tusen kronor för lite över 6 månader sedan till en sida. Jag fick aldrig något svar och sidan är nu nedlagd.

Jag kan via blockchain se att pengarna ligger kvar på adressen och att de varit helt orörda sedan jag skickade dessa.

Går det att på något sätt få tillbaka dem eller kommer de ligga på denna adress utan att någon hämtar dem?
Citera
2018-03-07, 21:34
  #2
Medlem
Oldberrys avatar
Får du tag på dem som drev sidan kanske det går, du kan inte få tillbaka dem annars.

Det enda sättet att flytta dem är att personen som har lösenordet till plånboken verifierar sig och manuellt skickar dem till en annan adress.
Citera
2018-03-07, 21:38
  #3
Medlem
Okej, det var det jag misstänkte. Jag får ingen kontakt med den som drev sidan och den är nedstängd med allt vad det innebär. Känns som det är alldeles för liten summa för att försöka bli privatdetektiv på min fritid.

Funderade mest om det fanns något sätt att pengarna kunde "claimas" om de inte blivit rörda under en viss tid.

Tack för snabbt svar!
Citera
2018-03-07, 21:59
  #4
Avstängd
Kurt.Eklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r_larzzon
Okej, det var det jag misstänkte. Jag får ingen kontakt med den som drev sidan och den är nedstängd med allt vad det innebär. Känns som det är alldeles för liten summa för att försöka bli privatdetektiv på min fritid.

Funderade mest om det fanns något sätt att pengarna kunde "claimas" om de inte blivit rörda under en viss tid.

Tack för snabbt svar!
Tyvärr nej. Det finns mängder med människor som dig - i all välmening så är du en "dumbom". Detta är inget fel för Bitcoins är jävligt knepigt. Däremot så öppnar detta för en stor marknadsplats, t.ex. ett blufföretag som kan "reverse any transaction" i utbyte mot pengar. Det jag vill säga är att konkret, på riktigt, helt seriöst: Nej, det går inte. Personen med tillgång till adressen måste manuellt skicka den till din adress. Det är det som är hela meningen med Bitcoins, att inget tredje parti ska kunna hantera dina pengar. Bli inte lurad (igen?)!
Citera
2018-03-07, 22:53
  #5
Medlem
SophieNeveus avatar
Jag tror tyvärr inte att det finns något sätt för dig att få tillbaka dina pengar. Jag själv var med om en liknande händelse i samband med att silkroad 2.0 stängdes ner. Vid det tillfället hade jag 2.5 Bitcoin på kontot, som jag inte längre kommer åt.
Vad jag vill minnas köpte jag bitcoin för ca 900 kr st.
Citera
2018-03-07, 23:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r_larzzon
Hej,
Jag skickade över en liten summa på några tusen kronor för lite över 6 månader sedan till en sida. Jag fick aldrig något svar och sidan är nu nedlagd.
Varför inte skriva ut vilken sida? Borde vara större chans att du får tips då.
Citera
2018-03-07, 23:38
  #7
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r_larzzon
Okej, det var det jag misstänkte. Jag får ingen kontakt med den som drev sidan och den är nedstängd med allt vad det innebär. Känns som det är alldeles för liten summa för att försöka bli privatdetektiv på min fritid.

Funderade mest om det fanns något sätt att pengarna kunde "claimas" om de inte blivit rörda under en viss tid.

Tack för snabbt svar!


Om ägaren till sidan åkt in för brottslighet så kan det hända att hans tillgångar beslagtagits/låsts.
Det var så jag förlorade 75kkr via plexpay för ett gäng år sedan. Norska Skatteverket äger mina pengar numera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback