Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-10, 21:53
  #13
Medlem
CompressorVanes avatar
En bekant gjorde lumpen på en flygflottilj i landet på 60 talet.
En närmast legend gled in på plattan utanför hangaren med sin J-29:a...

Ur kliver han planet med en flarra, och en porrtidning i näven.

Går fram till grabbarna som står och skall ta in kärran
och säger, -Bara så ni vet pojkar så smakar brännvinet lika bra där uppe som
här nere, sen är jag nog rätt ensam om att ha runka i en 29:a...
Sen vinglade han iväg...

Jag fick tag i den nu rätt åldrade piloten på facebook.
Jag frågade om denna sak, men han sa bara -äh, glöm det där...
Jag har gjort mycke konstiga saker... Det florerar mycke historier kring mig.
Citera
2018-03-10, 22:06
  #14
Medlem
CompressorVanes avatar
En Kapten på F7 där jag var på besök på -90 talet
berättade en ball grej.

Ett gäng J35r (drakar) var på övning med jänkarna. Om de hade flugit över
kommer jag inte ihåg, men det var visst någon typ av samövning osv,
och jänkarna hade sin "bemannade missil", (Starfighter) och de hade varit rätt kaxiga.
-Ska ni åka med oss får ni nog komma med nåt värre än det där, hade de sagt hånfullt till svenskarna.

Så de for upp, och jänkarna tände ebk och drog på, så svenskarna tänkte väl inte
vara sämre. Piloterna i drakarna tände och började komma ikapp ordentligt,
så pass att de slog motorn till tomgång, och på med broms, och körde om dem i alla fall, med
jänkarnas plan fortfarande på full ebk...

Det var liksom slut på skrytet sen... Ingen av jänkarna kommenterade händelsen.

Jo vi var grymma en gång i tiden.... De skulle haft den tvåsitsiga draken med sig.
Den gick ännu värre.... (Känd som turboversionen)
Citera
2018-03-12, 18:30
  #15
Medlem
HEDP502s avatar
Chefsingenjören postade år 2011 denna beskrivning av hur han flugit
lågt, högt, snabbt, långsamt, kort tid och lång tid. Han verkar ha legat på
F15 i Söderhamn och flugit mestadels SH37 och SF37.

http://chefsingenjoren.blogspot.se/2...envelopen.html

Det enda medvetna övertrampet var lågflygningen. Pretty entertaining...
Citera
2018-03-13, 20:10
  #16
Medlem
MrAndress avatar
Det finns en rolig historia om en j35öe som lyfte från Saab och råkade hamna nära Kaliningrad under en provflygning.

Den har funnits på nätet men hittar den ej nu. Och den är sann.
Citera
2018-03-13, 20:15
  #17
Medlem
Jag tycker historien om Sveriges sista J29a är ganska kul. Men jag är inte 100 på att den är sann.
Enligt historien skall alla ha avecklats/skrotas ut men att en glömts bort och skall ha stått fulltankad och fullbeväpnat i men undanskymd hangar.
Citera
2018-03-13, 23:37
  #18
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Det finns en rolig historia om en j35öe som lyfte från Saab och råkade hamna nära Kaliningrad under en provflygning.

Den har funnits på nätet men hittar den ej nu. Och den är sann.


Tror att du tänker på den här (ska citera mig själv nu –*från ett inlägg i en annan tråd) (FB) Incidenter - svenskt flyg i "närkontakt" med Stormakten under Kalla Kriget?

Tänker vi på samma tillfälle, så är det den 22 april 1987:
Provflygare Weikko Sunell tar plats i förarstolen i Linköping. Han ska göra en sista kontrollflygning innan planet ska levereras till Österrike (det har redan målats för att göra tjänst i Österreichische Luftstreitkräfte).

Weikko lyfter, tar sikte på Ölands sydspets och drar sedan på med kurs 090 (rakt österut).

Det går fort. Flygvapnets radarstation ”Bonsen” (en PS-66 med nummer R236 belägen på Furillen), försöker förgäves anropa Sunell. Istället får han över lägesangivelsen på optisk väg enligt principen ”Oops, I'm feet dry och jag har visst fel land under fötterna”. Han befinner sig då över Liepaja i Lettland.

En skarp vänstergir och sedan är det full patte hemåt som gäller.

Den svenska radarbevakningen konstaterade att från det ögonblick Sunell styrde västerut, till dess att den ryska incidentberedskapen fått sina plan i luften, tog det 15 minuter.
Om rysk jakt hade kommit i närheten av Sunell hade det kunnat bli… intressant på flera sätt. Planet var som sagt färdigt för leverans till Österrike. En svensk pilot som överträder fiendens gräns...

Här är en bild på det aktuella planet:
http://www.paulnann.com/Make.asp?Mak...f=pn_w8031.jpg

J 35 OE Draken. Tillverkningsnummer 351414. Uppställd på flygmuseet i Zeltweg i Österrike. I Sverige gjorde den tjänst på F21 i Luleå och piffades upp med lite ny avionik och annat godis för leverans till österrikarna.
Citera
2018-03-14, 02:01
  #19
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Tror att du tänker på den här (ska citera mig själv nu –*från ett inlägg i en annan tråd) (FB) Incidenter - svenskt flyg i "närkontakt" med Stormakten under Kalla Kriget?

Tänker vi på samma tillfälle, så är det den 22 april 1987:
Provflygare Weikko Sunell tar plats i förarstolen i Linköping. Han ska göra en sista kontrollflygning innan planet ska levereras till Österrike (det har redan målats för att göra tjänst i Österreichische Luftstreitkräfte).

Weikko lyfter, tar sikte på Ölands sydspets och drar sedan på med kurs 090 (rakt österut).

Det går fort. Flygvapnets radarstation ”Bonsen” (en PS-66 med nummer R236 belägen på Furillen), försöker förgäves anropa Sunell. Istället får han över lägesangivelsen på optisk väg enligt principen ”Oops, I'm feet dry och jag har visst fel land under fötterna”. Han befinner sig då över Liepaja i Lettland.

En skarp vänstergir och sedan är det full patte hemåt som gäller.

Den svenska radarbevakningen konstaterade att från det ögonblick Sunell styrde västerut, till dess att den ryska incidentberedskapen fått sina plan i luften, tog det 15 minuter.
Om rysk jakt hade kommit i närheten av Sunell hade det kunnat bli… intressant på flera sätt. Planet var som sagt färdigt för leverans till Österrike. En svensk pilot som överträder fiendens gräns...

Incidenten beskrivs detaljerat i Holmströms "Den dolda alliansen":
Tydligen saknade detta flygplanet navigeringsutrustning och tanken var att han skulle flyga östlig kurs, på radiokommando från försöksledningen. Det sket sig ganska rejält...
Enligt boken var han hela 60km in över sovjetiskt landterritorium innan flygledningen vaknade och formligen skrek VÄND!
När sedan den sovjetiska jakten dök upp på radarn så gavs den mycket distinkta ordern: STICK!, varpå Veikko drog västerut i Mach2 och höll sedan på att få soppatorsk inför landningen.

I boken berättas även slutet på historien:

Citat:
En rysk flyggeneral besökte en flygdag på F16 i Uppsala i början av 2000-talet. Han berättade då att det fanns en svensk provflygare som var skyldig honom en öl. Han hette Veikko Sunell. De båda träffades nästa dag:
-Flyggeneralen visste att det var jag som flugit 35:an. Själv hade han flugit en av de två MIG-29rna som förföljt mig. Deras radar hade låst på mitt plan och de hade bett om att få skjuttillstånd för sina robotar. Men de hann inte få klartecken att skjuta innan jag passerade ut och var utanför deras territorialvattengräns, berättar Veikko Sunell.
Citera
2018-03-17, 00:10
  #20
Medlem
Kennethkvartings avatar
Flyggeneralen visste att det var jag som flugit 35:an. Själv hade han flugit en av de två MIG-29rna som förföljt mig.

Ni som har bättre koll på sådant här; hur kunde ryssen känna till honom vid namn?

Kan de ha känt till varenda flygförare via tavelförsäljning etc och att de via signalspaning kunde koppla ihop en anropssignal med en specifik person?

Otroligt obehagligt isf.
Citera
2018-03-18, 09:48
  #21
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Tror att du tänker på den här (ska citera mig själv nu –*från ett inlägg i en annan tråd) (FB) Incidenter - svenskt flyg i "närkontakt" med Stormakten under Kalla Kriget?

Tänker vi på samma tillfälle, så är det den 22 april 1987:
Provflygare Weikko Sunell tar plats i förarstolen i Linköping. Han ska göra en sista kontrollflygning innan planet ska levereras till Österrike (det har redan målats för att göra tjänst i Österreichische Luftstreitkräfte).

Weikko lyfter, tar sikte på Ölands sydspets och drar sedan på med kurs 090 (rakt österut).

Det går fort. Flygvapnets radarstation ”Bonsen” (en PS-66 med nummer R236 belägen på Furillen), försöker förgäves anropa Sunell. Istället får han över lägesangivelsen på optisk väg enligt principen ”Oops, I'm feet dry och jag har visst fel land under fötterna”. Han befinner sig då över Liepaja i Lettland.

En skarp vänstergir och sedan är det full patte hemåt som gäller.

Den svenska radarbevakningen konstaterade att från det ögonblick Sunell styrde västerut, till dess att den ryska incidentberedskapen fått sina plan i luften, tog det 15 minuter.
Om rysk jakt hade kommit i närheten av Sunell hade det kunnat bli… intressant på flera sätt. Planet var som sagt färdigt för leverans till Österrike. En svensk pilot som överträder fiendens gräns...

Här är en bild på det aktuella planet:
http://www.paulnann.com/Make.asp?Mak...f=pn_w8031.jpg

J 35 OE Draken. Tillverkningsnummer 351414. Uppställd på flygmuseet i Zeltweg i Österrike. I Sverige gjorde den tjänst på F21 i Luleå och piffades upp med lite ny avionik och annat godis för leverans till österrikarna.

Japp det var precis den jag tänkte på.
Citera
2018-03-18, 16:12
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Japp det var precis den jag tänkte på.
Hans namn finns redan med om händelsen1987 beskrivet i flygets årsbok 1988. Så det finns säkert någon ryss eller spion som har översatt texten. Han har själv senare kommenterat händelsen eftersom årsboken hade skrivit att det var i Littauen med att det var i Lettland.
Men lite konstigt att man kommenterar att ryssarna var sena när vi själva reagerade så sent att han åkte fel.
Citera
2018-06-16, 09:17
  #23
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag hörde någon historia från kriget, den är ytterst odetaljerad, men det är nåt som känns kul med den iaf:

En Tysk, alternativt Brittisk/Amerikansk flygare irrade sig i dåligt väder in över Södra Sverige under VK2.

Flygvapnet skickade upp en jaktrote för att eskortera honom ut från Svenskt luftrum, utlänningen hängde villigt på.

Svenskarna navigerade efter åkertegar eller något annat på marken och flög liksom i ett avancerat zick zack-mönster.

Utlänningen förstod inte hur de navigerade, utan trodde att Sverige hade någon typ av Luftvärnssäkra korridorer som gick i det mönstret och rapporterade det till sina chefer.

De, om det nu var Tyskarna eller de Allierade, drog slutsatsen att Svenskt luftvärn var oerhört välorganiserat och att Svenska flygare var mästerliga navigatörer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback