Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-08, 20:34
  #133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomboclat.el.bombo
Du kan aldrig få i dig alla aminosyror du behöver från vegetabiliska proteiner då det helt enkelt inte existerar växtproteiner med samma uppsättning aminosyror som kött har. Detta är extra viktigt när man växer, dvs för barn och ungdomar. Är man vegan eller vegeterian så får man bannemej se till att ens barn i vart fall äter fisk, ägg och ost (eller annan mejeriprodukt). Att inte ge sina barn en fullvärdig kost på grund av sina egna övertygelser om kostlära är så sjukt egoistiskt och kan, som i innevarande fall, vara direkt hälsovådligt för sina barn.

Du pratat om fullvärdiga protein källor, eller hur? Finns ett flertal att välja på tex quinoa, sojabönor/tofu och bovete.
Citera
2018-03-08, 20:36
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Att vara vegan av moraliska förpliktelser gentemot djur anser jag vara lite väl högtravande. Djuren är nu inte människor utan just djur.

En sugga som föder nio kultingar varav tre är svaga och dör inom ett dygn lägger inte upp minnessidor för de döda på facebook eller tänder ljus till deras åminnelse i tio år framåt.

Därmed naturligtvis inte sagt att de inte hyser känslor för sin avkomma. Men att tillerkänna djuren mänskliga egenskaper och agera utifrån det är naivt.

Modern djurhållning är i många stycken bedrövlig, men om djuren får växa upp i en ostressig miljö ser jag inget hinder för att man nackar dem när man är hungrig och andan faller på.

Rent vegant leverne ser jag som ett mycket osunt västerländskt lyxpåfund, där man hux flux slänger i sig ett piller för att kompensera för abnormalitetens följder.

Ok om man är gammal nog att ta konsekvenserna av en bristfällig kost, men att tvinga bebisar att endast äta råkost är en form av vanvård.

Jag är själv köttätare och inte vegan - heller inte förespråkare för vegankost för bebisar/barn, så där håller jag helt med dig.

Jag tillskriver inte djur mänskliga egenskaper. Djur är djur. Dock är de levande varelser som kan känna smärta och stress o frukta för sitt liv. Där vill jag ge de veganer credd som aktivt väljer att inte döda andra för egen vinni gs skull utan i stället lever på växtbaserad kost.

Jag kräver inte att du, jag eller någon annan ska göra samma val som dem, jag tycker bara att deras val är beundransvärt.
Citera
2018-03-08, 20:53
  #135
Medlem
NonCompliances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApacheStrike
Jag ifrågasätter starkt dessa föräldrars omdöme om de börjar tjafsa om läkarens rekomendation om vilken sondmat som rekomenderas för deras barn. De hade uppenbarligen inte fattat allvaret i situationen.

De testade att ge ungen veganmat, vilket inte fungerade av olika anledningar o resulterade i att barnet blev undernärt. De skulle långt långt tidigare satt ungens bästa i första rummet och testat all möjlig annan mat för att se till att den fick i sig näring.

Är det moraliskt försvarbart att svälta ett djur som inte kan göra egna val och som uppenbarligen behöver annan kost än vegansk? Deras barn är det djuret.


Är själv vegan och håller med dig. Min fru är också vegan, och kan tillägga, hon håller också med! Det är en filosofi att vara vegan. Nu handlar det om ett sjukdomsfall och vi är inne på medicin. Då känns det tramsigt att kontrollera om sondmaten är vegansk eller inte. Det är ju en nödsituation och då får man göra vad som krävs. Den skrattretande idiotin hos den moderna människoapan:"Kan jag hävda mina rättigheter i denna nödsituation??? Huset brinner, men du, är vattnet i brandslangen producerat med hjälp av grön el?????? "

Att vara på en öde ö är också en nödsituation och då får man ju också göra vad som krävs. Om ens liv avgörs huruvida jag ska äta fiskjäveln på ön tills helikoptern kommer så ska man kanske tumma lite på sina filosofier????
Citera
2018-03-08, 21:22
  #136
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Självklart var omhändertagande rättfärdigat om barnet var undernärt, väljer dock att inte låta förklaringen vara så enkel som föräldrarnas veganska kost. De allra flesta vet trots allt nu år 2018 att man med kunskap kan äta vegansk kost utan problem.

Sen att köttvurmare tar tillfället i akt förstår jag, men gissar att ni blivit lika upprörda om ett barn som närts med enbart mamma Scans köttbullar och makaroner omhändertogs pga näringsbrist, vilket nog tyvärr är betydligt vanligare.

Vuxna människor som inte växer kan äta det. Och även med kunskap så har de flesta vuxna stora brister inom vissa områden.

Barn ska inte äta vegansk kost.

Citat:
Ursprungligen postat av woldemort
Du pratat om fullvärdiga protein källor, eller hur? Finns ett flertal att välja på tex quinoa, sojabönor/tofu och bovete.

"då det helt enkelt inte existerar växtproteiner med samma uppsättning aminosyror som kött har"

Läs det igen. Inget av det du nämnde är fullvärdiga. Här kan du direkt se om soja. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11312815 Protein från kött är välbalanserat (ungefär i de mängder vi faktiskt behöver) och protein från växter aldrig är helt fullvärdiga. De närmaste (som soja) saknar alltid någonting. Även järn från kött är betydligt bättre än järn från växter http://hemochromatosishelp.com/heme-...non-heme-iron/.

Som sagt, denna sortens kost är något vuxna får göra, men växande barn behöver en allsidig kost (speciellt för hjärnans utveckling).
__________________
Senast redigerad av Fojos 2018-03-08 kl. 21:32.
Citera
2018-03-08, 21:33
  #137
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Är själv vegan och håller med dig. Min fru är också vegan, och kan tillägga, hon håller också med! Det är en filosofi att vara vegan. Nu handlar det om ett sjukdomsfall och vi är inne på medicin. Då känns det tramsigt att kontrollera om sondmaten är vegansk eller inte. Det är ju en nödsituation och då får man göra vad som krävs. Den skrattretande idiotin hos den moderna människoapan:"Kan jag hävda mina rättigheter i denna nödsituation??? Huset brinner, men du, är vattnet i brandslangen producerat med hjälp av grön el?????? "

Att vara på en öde ö är också en nödsituation och då får man ju också göra vad som krävs. Om ens liv avgörs huruvida jag ska äta fiskjäveln på ön tills helikoptern kommer så ska man kanske tumma lite på sina filosofier????
Topp! Vuxet, eget ansvar, inga pekpinnar och förmåga till helhetssyn. Way to go.
Citera
2018-03-08, 21:49
  #138
Moderator
Snuffelbutts avatar
Låser tråden för rensning av OT. Öppnar den igen när arbetet är färdigt.

//Mod
Citera
2018-05-06, 15:15
  #139
Moderator
Snuffelbutts avatar
Vi försöker igen. Jag har rensat lite och sen glömde jag tyvärr bort tråden helt, mitt fel. Jag är osäker på om tråden verkligen passar i Mat öht. Men vi får se.
Citera
2018-05-09, 17:29
  #140
Medlem
Vad gör näring var det som barnen inte fick?

Själv gissar jag att dom inte fick tillräckligt med kalorier, då maten är mättande. Sojadrycken bäbisar får, samt veganer oftast dricker/äter har fullvärdiga proteiner, samt en variation av vegansk mat ger fullvärdigt protein.

Vilka näringsämnen var det som fattades? Vad var anledningen till att barnen blev fråntagna?
Citera
2018-05-09, 19:04
  #141
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Vad gör näring var det som barnen inte fick?

Själv gissar jag att dom inte fick tillräckligt med kalorier, då maten är mättande. Sojadrycken bäbisar får, samt veganer oftast dricker/äter har fullvärdiga proteiner, samt en variation av vegansk mat ger fullvärdigt protein.

Vilka näringsämnen var det som fattades? Vad var anledningen till att barnen blev fråntagna?

Barnet matvägrade. Det tyckte väl att maten var äcklig. Det är faktiskt svårt att få till sån mat god. Jag skulle aldrig fixa det.
Citera
2018-05-09, 19:13
  #142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Vuxna människor som inte växer kan äta det. Och även med kunskap så har de flesta vuxna stora brister inom vissa områden.

Barn ska inte äta vegansk kost.



"då det helt enkelt inte existerar växtproteiner med samma uppsättning aminosyror som kött har"

Läs det igen. Inget av det du nämnde är fullvärdiga. Här kan du direkt se om soja. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11312815 Protein från kött är välbalanserat (ungefär i de mängder vi faktiskt behöver) och protein från växter aldrig är helt fullvärdiga. De närmaste (som soja) saknar alltid någonting. Även järn från kött är betydligt bättre än järn från växter http://hemochromatosishelp.com/heme-...non-heme-iron/.

Som sagt, denna sortens kost är något vuxna får göra, men växande barn behöver en allsidig kost (speciellt för hjärnans utveckling).

Livsmedelsverket säger hej!
”Protein för vegetarianer och veganer
Det brukar inte vara svårt för vegetarianer att få tillräckligt med protein, inte ens för den som utesluter mjölk och ägg.

Bönor, linser och andra baljväxter är bra vegetabiliska proteinkällor. Det finns även olika produkter som quorn, tofu och "sojakött" som innehåller mycket protein. Bröd och andra spannmålsprodukter bidrar också med en hel del protein, liksom nötter, fröer och vegetabiliska drycker baserade på till exempel soja. Den som inkluderar mjölkprodukter och/eller ägg i sin vegetariska kost får förstås en hel del lättillgängligt protein från dem.

Vegetabiliska livsmedel innehåller var för sig oftast inte de essentiella aminosyrorna i tillräckligt stor mängd, men tillsammans kompletterar de varandra. Förutsatt att man inte äter väldigt ensidigt, får man därför i sig tillräckligt med protein ändå.”

https://www.livsmedelsverket.se/livs...gsamne/protein

Edit: Jag håller dock med dig att barn bör äta en varierade kost. När de är gamla nog att göra valet att utesluta kött bör man respektera det.
__________________
Senast redigerad av woldemort 2018-05-09 kl. 19:29. Anledning: Tillägg
Citera
2018-05-09, 19:25
  #143
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizzamedmozzarella
Vad tycker ni om att låta barn som utvecklas äta vegankost? Är detta ett undantag eller är det vanligt att barn far illa av vegandiet?
Det har hänt att några ungar har farit illa av en vegansk diet, men inte pga att veganism skulle vara dåligt per se, utan snarare pga att de flesta föräldrar fattar ingenting om näring.

En seriös, kunskapsorienterad vegansk diet kan ge både barn och vuxna, precis alla essentiella näringsämnen. Det finns inte en enda makro- eller mikronutrient som inte går att fixa veganskt. Faktum är att när man äter veganskt och gör veganismen rätt, då är veganism överlägsenhet på riktigt.

Däremot när det gäller nyfrälsta veganska föräldrar, är det rätt vanligt att de inte fattar någonting om varken veganism eller näringslära, och då är det lätt hänt att de bara ger deras spädbarn sojamjölk, i vissa fall kanske till och med icke-berikad sojamjölk (alltså sojamjölk som saknar vitamin D3, B12 och kalcium). Även om man nu har beslutat sig för att mata ungen med bara sojamjölk (det är ingen bra idé att ett spädbarn bara får dricka vanlig komjölk eller sojamjölk, eftersom dessa alternativ till bröstmjölk dels inte innehåller innehåller alla essentiella näringsämnen som barnet behöver, och dels saknar de även antikroppar, alltså immunoglobuliner, som finns i vanlig bröstmjölk, och även i rå komjölk, men som ofta processas bort i den kommersiella komjölken).

Seriösa föräldrar som verkligen bryr sig om deras barn och verkligen vill deras barn det bästa, matar givetvis deras föräldrar en exklusiv vegansk diet, men, det är viktigt att de seriöst kan näringslära och åtminstone ger ungarna den bästa multivitamintabletten (OmniVegan t.ex. är en utmärkt sådan), och är noga med att ungarna får i sig de vitamineraler som kan vara lite knepiga via en strikt vegansk kost, nämligen vitamin A (betakaroten eller veganskt retinylpalmitat), B12 (i form av metylkobalamin) och D3 (finns via veganska produkter som OmniVegan och annan D3 från lavextrakt). Kalcium är inte heller ett problem via vegansk kost, särskilt om man äter mycket grönkål som exempel, men alla gör ju inte det, och då är det smidigt med kalciumtabletter, och då är t.ex. kalciumcitratmalat en bra kalciumkälla.

Är det ett spädbarn dock, bör ungen ammas och mamman kan äta veganskt men viktigt att se till att hon får i sig alla essentiella näringsämnen via en seriös multivitamintablett, så att hennes bröstmjölk blir tillräckligt näringsrik.

Viktigt att tänka på, är att veganska barn som inte längre ammas, bör få i sig en fullvärdig vegansk proteinkälla, alltså 1.0 i PDCAAS, vilket är 70% av proteinet från sojabönor, och 30% av proteinet från skalade hampafrön. Så vill man ge sitt barn fullvärdig vegansk mjölk, kan man fylla på glaset så att det motsvarar 70% av proteinet från sojamjölk, och 30% av proteinet från hampamjölk. Nu säljs inte hampamjölk i Sverige i dagsläget, men när den dagen väl kommer. Sedan kan man öppna en OmniVegan kapsel och tömma dess innehåll i soja/hampamjölken också, plus lite havssalt och det blir en bra vegansk näringskälla för ungen
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-05-09 kl. 19:29.
Citera
2018-05-09, 19:30
  #144
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Är själv vegan och håller med dig. Min fru är också vegan, och kan tillägga, hon håller också med! Det är en filosofi att vara vegan. Nu handlar det om ett sjukdomsfall och vi är inne på medicin. Då känns det tramsigt att kontrollera om sondmaten är vegansk eller inte. Det är ju en nödsituation och då får man göra vad som krävs. Den skrattretande idiotin hos den moderna människoapan:"Kan jag hävda mina rättigheter i denna nödsituation??? Huset brinner, men du, är vattnet i brandslangen producerat med hjälp av grön el?????? "

Att vara på en öde ö är också en nödsituation och då får man ju också göra vad som krävs. Om ens liv avgörs huruvida jag ska äta fiskjäveln på ön tills helikoptern kommer så ska man kanske tumma lite på sina filosofier????

Autister sannolikt.
Normala, dugliga föräldrar lyfter inte fram sina skitdetaljer i den situationen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback