Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-07, 16:07
  #1
Medlem
nonameds avatar
Kanske skulle hamna under psykologin del. Ingen tar debatten med mig i samhället om mig och frågor som rör samhället. Är grupptrycket så stort att ingen vågar prata med mig om vissa frågor som rör mig och samhället? Tror inte ens jag kan föra denna frågan vidare till min omgivning?
Citera
2018-03-07, 16:16
  #2
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Kanske skulle hamna under psykologin del. Ingen tar debatten med mig i samhället om mig och frågor som rör samhället. Är grupptrycket så stort att ingen vågar prata med mig om vissa frågor som rör mig och samhället? Tror inte ens jag kan föra denna frågan vidare till min omgivning?
jag känner inget grupptryck för jag bor ensam på landet och mediterar. Men jag vet inte om jag vill debattera något ointressant även om jag själv upplever samma sak ibland. Det kan vara bättre att du behåller den för dig själv kanske.
Citera
2018-03-07, 16:27
  #3
Medlem
nonameds avatar
Det intressanta är att det är stort engagemang från många i samhället med något som jag ser som inget i livet. Så du har rätt. Kanske lika gärna kan hålla det för mig själv.
Citera
2018-03-07, 16:38
  #4
Medlem
AA-suiteds avatar
Jag ser inte varför jag ska debattera samhällsproblem med valfri stolle jag träffar på. Det är både tråkigt och berör bara negativa saker samt saker man inte kan förändra på vilket ger en negativ stämning. Bli politiker om du vill prata politik. Men för oss vanliga dödliga kan du väl förskona vår vardag och inte snacka om det tråkigaste jag kan komma på och istället fokusera på någonting roligt? Jag talar politik var fjärde år och det gör jag icke-verbalt genom min röst till riksdagsvalet.
Citera
2018-03-07, 16:52
  #5
Medlem
nonameds avatar
Nja men varför lägga ner så mycket tid på ett koncept i samhället? Sen inte vilja debattera vad man själv varit med om att göra?
Citera
2018-03-07, 19:02
  #6
Medlem
Om diskussionsunderlaget presenteras som dig och samhället, utan vidare beskrivning, så är det inte särskilt konstigt att ingen orkar ta den diskussionen. En diskussion av den karaktären är alldeles för besvärlig och tidskrävande för att inte nämna dess avsaknad av värde för någon annan än dig själv. Folk har i allmänhet fullt upp med att resonera kring deras egen funktion i samhället/en given grupp, då oftast i egenskap av en inre dialog och reflektion.
Citera
2018-03-16, 17:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Kanske skulle hamna under psykologin del. Ingen tar debatten med mig i samhället om mig och frågor som rör samhället. Är grupptrycket så stort att ingen vågar prata med mig om vissa frågor som rör mig och samhället? Tror inte ens jag kan föra denna frågan vidare till min omgivning?

Tror nog det finns områden för att diskutera vad som helst egentligen på nätet åtminstone. Sen är det klart att det som anses vara "känsligt" av normen inte kommer uppmuntras att prata om överallt. Varenda interaktion med människor bildar ju så småningom regler som dels skapas på plats och dels sipprar igenom från mer övergripande "doxor" á la Bordieu.

Hade vart lättare om du berättar vad det är mer specifikt du vill prata om och hur du försöker uttrycka det hela.
Citera
2018-03-18, 17:49
  #8
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KennySonnysson
Tror nog det finns områden för att diskutera vad som helst egentligen på nätet åtminstone. Sen är det klart att det som anses vara "känsligt" av normen inte kommer uppmuntras att prata om överallt. Varenda interaktion med människor bildar ju så småningom regler som dels skapas på plats och dels sipprar igenom från mer övergripande "doxor" á la Bordieu.

Hade vart lättare om du berättar vad det är mer specifikt du vill prata om och hur du försöker uttrycka det hela.
Har bara tagit kaffe och funderar på vad meningen kan vara med olika saker som många i samhället ställer upp på men kan inte ta ansvar eller diskutera. Får nog inga svar över FB.
Citera
2018-03-18, 19:50
  #9
Medlem
rollerbladess avatar
Jag hade gärna tagit en kopp kaffe och diskuterat med dig TS.
I en tid då människor kan mer om bopriser, än att diskutera meningsfulla ting anser jag personligen att det behövs mer social integration mellan fyra ögon istället för genom en pekskärm.
Citera
2018-03-19, 05:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Kanske skulle hamna under psykologin del. Ingen tar debatten med mig i samhället om mig och frågor som rör samhället. Är grupptrycket så stort att ingen vågar prata med mig om vissa frågor som rör mig och samhället? Tror inte ens jag kan föra denna frågan vidare till min omgivning?
Få höra mer...
Citera
2018-03-19, 10:03
  #11
Medlem
Carobnjaks avatar
Vad är det ingen tar debatten med dig om? Du är lite diffus.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback