Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-07, 12:23
  #1
Medlem
Hej!

Jag har hört att ifall man är med i adeln så kan man få ekonomiskt stöd under tiden som man studerar på högskolan. Är det någon adel här eller eventuellt annan kunnig som vet hur stort detta stödet är?

Tacksam för svar!
Citera
2018-03-07, 12:30
  #2
Medlem
Det är familjen som betalar.
Citera
2018-03-07, 12:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallekisjocke
Hej!

Jag har hört att ifall man är med i adeln så kan man få ekonomiskt stöd under tiden som man studerar på högskolan. Är det någon adel här eller eventuellt annan kunnig som vet hur stort detta stödet är?

Tacksam för svar!
Om du tillhör en introducerad ätt så har Riddarhuset ett antal fonder som man kan söka ur.
https://www.riddarhuset.se/verksamhe...er-och-stod-2/
Lycka till.
Citera
2018-03-07, 12:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallekisjocke
Hej!

Jag har hört att ifall man är med i adeln så kan man få ekonomiskt stöd under tiden som man studerar på högskolan. Är det någon adel här eller eventuellt annan kunnig som vet hur stort detta stödet är?

Tacksam för svar!

riddarhuset
Citera
2018-03-07, 12:51
  #5
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallekisjocke
Hej!

Jag har hört att ifall man är med i adeln så kan man få ekonomiskt stöd under tiden som man studerar på högskolan. Är det någon adel här eller eventuellt annan kunnig som vet hur stort detta stödet är?

Tacksam för svar!

Det finns mängder av stipendier att söka. Flera fonder vänder sig enbart till människor från adeln. Den bästa kombinationen för att få stipendier är nog att vara adlig och studera teologi, många som har detta som krav.
Citera
2018-03-07, 14:20
  #6
Medlem
Stämmer. Rika människor hjälper sina fattigare släktingar genom fonder, inte enbart när det handlar om studier.
Citera
2018-03-07, 18:26
  #7
Medlem
Så är det bara ättmedlemmar som får söka ur den egna ättens fond?

Hur stora belopp rör det sig om?

Hittills tack för utomordentliga och vänliga svar!
Citera
2018-03-07, 20:34
  #8
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallekisjocke
Så är det bara ättmedlemmar som får söka ur den egna ättens fond?

Hur stora belopp rör det sig om?

Hittills tack för utomordentliga och vänliga svar!

Riddarhuset har stipendier som riktar sig till adeln generell och inte någon viss ätt
Citera
2018-03-09, 10:06
  #9
Medlem
Är det då någon som är bekant med omfattningen på dessa stöd från stipendier. Talar vi om hundralappar, tusenlappar?
Citera
2018-03-09, 10:10
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hallekisjocke
Är det då någon som är bekant med omfattningen på dessa stöd från stipendier. Talar vi om hundralappar, tusenlappar?
Hej Jocke Af Daga. Du är ju redan rik som ett troll, så varför ska du snylta?
Citera
2018-03-09, 10:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallekisjocke
Så är det bara ättmedlemmar som får söka ur den egna ättens fond?

Hur stora belopp rör det sig om?

Hittills tack för utomordentliga och vänliga svar!

Jag antar det.
Jag har ingen aning om hur stora belopp det kan handla om, men det är nog från en fond till en annan.
Citera
2018-03-09, 17:49
  #12
Medlem
Om du tittar i databasen över stiftelser så ser du att det finns betydligt fler stiftelser att söka ifrån för den som är fattig än den som är rik. http://web05.lansstyrelsen.se/stift/...b/SSearch.aspx
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback