2018-03-07, 11:34
Medlem
Hej,
Funderar på att skaffa senaste modellen (fr.o.m 2015) av Mercedes Vito Tourer (Tourer = rutor runt om). Det är den "extralånga" versionen jag vill ha.
Det ska vara en diesel (tex 116 cdi) och enligt siffror jag kan se på nätet drar den ca 0,56 per mil, vilket jag tycker verkar oerhört lite. Är det verkligen möjligt att köra så snålt (i normal fart) utanför biltillverkarnas egna skyddade och optimala miljöer?

Jag vill ha med automat, och det finns visst någon 7-stegs låda som verkar intressant.

Vad vet ni om motor, låda, drifsekonomi, kvalitet och bilen som helhet?

Om någon har EGNA jämförelser mot motsvarande VW Transporter så är det välkommet, men vänligen håll tråden fri från att rekommendera helt andra märken.
Citera
2018-09-22, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EU-migranten
Hej,
Funderar på att skaffa senaste modellen (fr.o.m 2015) av Mercedes Vito Tourer (Tourer = rutor runt om). Det är den "extralånga" versionen jag vill ha.
Det ska vara en diesel (tex 116 cdi) och enligt siffror jag kan se på nätet drar den ca 0,56 per mil, vilket jag tycker verkar oerhört lite. Är det verkligen möjligt att köra så snålt (i normal fart) utanför biltillverkarnas egna skyddade och optimala miljöer?

Jag vill ha med automat, och det finns visst någon 7-stegs låda som verkar intressant.

Vad vet ni om motor, låda, drifsekonomi, kvalitet och bilen som helhet?

Om någon har EGNA jämförelser mot motsvarande VW Transporter så är det välkommet, men vänligen håll tråden fri från att rekommendera helt andra märken.

Bitte?!
Fördubblar antalet kommentarer i tråden, fräser irriterat åt TS och bumpar tråden...
Är det ingen jävel här som har en sån bil?
Citera
2018-09-22, 19:38
Medlem
dannekerrors avatar
Citat:
Körde bakhjulsdriven Vito och kan bara instämma med Herbert1 - det är den absolut sämsta vinterbilen man kan köpa för pengar. Trots dubb så fastnade den precis ÖVERALLT. En gång i nedförsbacke. Ofta på plan mark. Gick att lägga i ettan och gå ut ur bilen. Stog o malde med ena bakdäcket... Vet inte om vår bil var defekt på nåt vis - eller om den helt enkelt saknade antispinn. Den hade ju ASR dock så antispinn borde ju finnas då. Den största högen med skit jag suttit i dock - på vintern. I övrigt en hygglig bil.

Bränsleförbrukning
Stad 0,69, landsväg 0,50, blandad körning 0,57. CO2 149 g/km.

https://teknikensvarld.se/provkornin...i-skap-169362/
https://vans.honestjohn.co.uk/van-re...enz/vito-2015/

Inte jobbat med mercedes sen 2010, men på den tiden var det riktiga rosthinkar. Säkert blivit bättre nu får man hoppas!
Citera
2018-09-22, 22:39
Medlem
Har åkt mycket 116 cdi automat,, fast skåpmodellen, mest motorväg med farthållaren på 120.
0,85 tom, och 0,95 med ett ton last.
Har även åkt flera andra skåpbilar i den storleken med automat, att dom ska dra 0,5-0,6 som uppges, är en utopi.
Sitter just nu i en ny Transit 130 auto, snittförbrukningen över 3000 mil är 0,92.
Citera
2018-09-23, 07:52
Medlem
Du behöver inte ligga sömnlös över om motorn och drivlinan kommer hålla.
Karossen har "försvunnit" innan du har hunnit vända blad i serviceboken för nästa stämpel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in