2006-01-25, 14:59
Medlem
Onds avatar
Hej

Jag får en hel del läkemedel utskrivna och ska snart åka till Tjeckien. Är det någon som vet ifall jag bör prata med min läkare ang. intyg eller liknande inför resan? Det skulle ju inte vara speciellt kul om det blir en massa problem i tullen etc.

tack på förhand
Citera
2006-01-25, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ond
Hej

Jag får en hel del läkemedel utskrivna och ska snart åka till Tjeckien. Är det någon som vet ifall jag bör prata med min läkare ang. intyg eller liknande inför resan? Det skulle ju inte vara speciellt kul om det blir en massa problem i tullen etc.

tack på förhand

jag skriver inte detta för att ja vet hur det ligger till.
men jag antar att du behöver ett intyg eller ett recept med dig annars skulle ju vem som helst kunna ta med nått å bara säga att man har recept på det.
Citera
2006-01-25, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ond
Hej

tack på förhand

Tjeckiska ambassaden bör veta! Eventuellt så vet även din läkare, men risken finns att han är dåligt insatt i tjeckiska lagar. Att en medicin är laglig i Sverige och att du har recept på den är nämligen inte samma sak som att det är tillåtet att resa vartsomhelst och ta medicinen med sig.
Citera
2006-01-25, 17:12
Medlem
Onds avatar
Tack för svar, ska maila ambassaden
Citera
2006-01-25, 19:15
Medlem
Tangorabatts avatar
Jag tror du kan få de intyg du behöver på Apoteket eller hos din läkare.
Citera
2006-01-25, 20:06
Medlem
jonkeSthlms avatar
Ring tullverket.

Jag har för mig att man ska ha någon form av intyg, som din läkare skriver.
Citera
2006-01-25, 21:52
Medlem
darws avatar
Det du behöver till de allra flesta länderna är någon form av intyg där läkemedelsnamnet och läkarens namn finns med. Ofta räcker det med etiketten som apoteket klistrar på.

Sen har olika länder olika lagar om mängder, men överskottet kan tullen behålla och så får du tillbaka det när du åker tillbaka. Förutsatt att ingen klåfingrig tullare tycker att det är mycket mysigare att äta dem själv och sen skylla på att de är borttappade.

Men tjeckien är trots allt ett civilicerat demokratiskt land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in