Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-07, 09:14
  #1
Medlem
Hej, behöver akut hjälp. Gav min kille ett val häromdagen. Han valde att sluta med tjacket, nu har han gått in för det så hårt att han vägrar äta, dricka, sova, röka, tjacka, och allt annat som är möjligt. Hans avtändning är allvarlig och jag har till och med bett honom ta en tjackdos för jag trodde han skulle dö igår/inatt. Han skakar konstant, rycker, gör ljud med munnen, gråter och har frossa osv. Nu ska jag åka iväg några dagar, så han kommer vara själv. Ska jag ta med tjacket, slänga det, gömma en dos som han kan ta i värsta fall? Och hur ska jag hantera hans mående? Han tvekar på allt och vi håller på att brista, men vet ju att det är pga avtändning. Även jag tänder av på tjack samtidigt, så är inget jättebra stöd för honom. HJÄLP vad ska jag göra så han inte går under?
Citera
2018-03-07, 09:19
  #2
Medlem
farfars avatar
Tar du inte med tjacket när du drar så kommer han att börja igen. Varför har ni kvar skiten om ni ska sluta?

Iaf, man dör inte eller tar skada av avtändningen.
Citera
2018-03-07, 09:26
  #3
Medlem
farfars avatar
Man brukar få extremt svårt att sova när man tänder av, tillsammans med rusande tankar. Det i kombination med extrem ångest och oro är skitjobbigt, speciellt om man inte kunnat sova på ett dygn eller mer. Då är det absolut motiverat med nån insomnings- eller sömntablett.
Citera
2018-03-07, 09:26
  #4
Medlem
Hamsterbolls avatar
Släng tjacket! Ingen av er ska väl ta mer?

Ge honom några folköl att dricka, det hjälper lite. Folköl och mackor, du kan ju hjälpa honom att bre mackorna och förbereda så det blir lätt för honom när han orkar äta igen.
Citera
2018-03-07, 09:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Man brukar få extremt svårt att sova när man tänder av, tillsammans med rusande tankar. Det i kombination med extrem ångest och oro är skitjobbigt, speciellt om man inte kunnat sova på ett dygn eller mer. Då är det absolut motiverat med nån insomnings- eller sömntablett.

Ja, sömnen är ett stort problem. Får bli benzo igen för min del i värsta fall. Han skulle dock aldrig ta en sådan tablett. Hur länge brukar det vara som svårast för någon som tagit tjack i princip dagligen i 5 år? och hur länge om det bara hållt på i några månader?
Citera
2018-03-07, 09:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Släng tjacket! Ingen av er ska väl ta mer?

Ge honom några folköl att dricka, det hjälper lite. Folköl och mackor, du kan ju hjälpa honom att bre mackorna och förbereda så det blir lätt för honom när han orkar äta igen.


Tar emot att slänga bort en sådan mängd... Får väl göra det dock. Han vägrar äta - det är problemet. Har erbjudit allt.
Citera
2018-03-07, 09:33
  #7
Medlem
Hur länge brukar dessa förfärliga ryckningar sitta i? Jag kan inte sitta still
Citera
2018-03-07, 09:37
  #8
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankedrottningen
Ja, sömnen är ett stort problem. Får bli benzo igen för min del i värsta fall. Han skulle dock aldrig ta en sådan tablett. Hur länge brukar det vara som svårast för någon som tagit tjack i princip dagligen i 5 år? och hur länge om det bara hållt på i några månader?

Jag var beroende i flera år, och tog zopiklon tre nätter när det var som värst. Sen mådde jag visserligen skit i flera månader, men kunde sova utan medicin. "Min" metod var att försöka sova utan medicin varje natt, och om det inte gick efter 3 timmar så tog jag en zopiklon. Ville absolut inte byta beroendet mot ett annat.
Citera
2018-03-07, 09:38
  #9
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankedrottningen
Hur länge brukar dessa förfärliga ryckningar sitta i? Jag kan inte sitta still

Rastlöshet och oro behandlade jag med raska promenader. Bara en kvart gör skillnad.
Citera
2018-03-07, 09:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Jag var beroende i flera år, och tog zopiklon tre nätter när det var som värst. Sen mådde jag visserligen skit i flera månader, men kunde sova utan medicin. "Min" metod var att försöka sova utan medicin varje natt, och om det inte gick efter 3 timmar så tog jag en zopiklon. Ville absolut inte byta beroendet mot ett annat.

Fan va denna skiten suger. Psykoser och attacker har blivit en del av vardagen. precis, vill inte byta ut det mot annat
Citera
2018-03-07, 09:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Rastlöshet och oro behandlade jag med raska promenader. Bara en kvart gör skillnad.

Tack för alla dina svar! Känns skönt att få vettig respons
Citera
2018-03-07, 11:34
  #12
Avstängd
Kurt.Eklunds avatar
Herregud vilka amatörer. Införskaffa gräs vid nödsituationer som dessa.

Annars tycker jag att du kan låta han ruttna, inte kommer han dö av lite tjack, än mindre av inget tjack alls.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback