Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-07, 08:00
  #1
Medlem
Hej allihopa,

Finns det något smidigt sätt att ha internet på mobilen när man resa till japan?
Citera
2018-03-07, 08:44
  #2
Medlem
Milldues avatar
Som alltid i utlandet så brukar det bli billigast att köpa ett kontantkort på plats och surfa med. Har man en laptop kan man ju alltid internet dela sin telefon med laptoppen.

I Tokyo och Osaka är det ganska bra teckning i hela stan men värre ute på landsbygden.
Nu är det tre år sedan jag var där så det har säkert blivit en aning bättre då Jappsarna är väldigt pilska på teknisk utveckling.
Citera
2018-03-07, 09:13
  #3
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohasho
Hej allihopa,

Finns det något smidigt sätt att ha internet på mobilen när man resa till japan?

Om det endast är datauppkoppling du behöver så kan du köpa speciella SIM kort i välsorterade elektronikbutiker. Men råden till dig är väldigt beroende av hur länge du tänker vistas i Japan.
Citera
2018-03-07, 11:55
  #4
Medlem
Kongruensbojds avatar
Är inte bärbart wi-fi ett alternativ för turisten? Det verkar vara poppis att ha ett sånt i fickan, t ex från operatören UQ. Ser ut som en liten dosa av typen mobilt batteri till smartphones. Kolla på flygplatsen när du landar.
Citera
2018-03-07, 13:49
  #5
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Är inte bärbart wi-fi ett alternativ för turisten? Det verkar vara poppis att ha ett sånt i fickan, t ex från operatören UQ. Ser ut som en liten dosa av typen mobilt batteri till smartphones. Kolla på flygplatsen när du landar.

De lönar sig vid en längre vistelse, men inte om du bara är där några veckor.
Citera
2018-03-07, 15:00
  #6
Medlem
Pocarisweats avatar
Är du ensam så är det bättre med SIM kort. Är ni fler som ska dela är det bättre med pocket wifi. Är du ensam och bara vill kunna checka google maps och lite andra smågrejer så är det bättre med SIM. Är du ensam och vill använda YouTube och andra mediasajter som kräver mer data så är pocket wifi bättre.

Allt beror på syfte. Både SIM och Pocket Wifi kan du skaffa på samtliga internationella flygplatser. Pocket wifi brukar man hyra antingen en dag, en vecka, eller en månad i taget. SIM-kort laddar man ofta på genom att köpa en viss mängd data.

Alltså beror det på vad du har för syfte samt hur många ni är och slutligen hur länge du tänkt stanna här. Det finns äevn hotspots du kan köpa access till som fungerar mer eller mindre där det finns civilisation. Dessa är dock opålitliga och i vissa byggnader fungerar det inte alls. Samma med pocket Wifi, vissa byggnader gör av någon anledning att du inte hittar uppkoppling medan SIM antagligen har den bästa täckningen men det tenderar att bli dyrare beroende på hur mycket data du använder.
Citera
2018-03-07, 16:51
  #7
Medlem
Jag har kört på diverse Japan travel SIM som jag sätter i en mobil wifi router (typ pocket wifi). Funkar väl och går på Docomo's nät. Innan ni köper ett sim så kolla att er telefon är godkänd för nätet - om den inte är det kan det bli så att SIM kortet inte fungerar. Gör det innan ni öppnar förpackningen.
För SIM kort så kan man köpa det t.ex på BIC Camera på Haneda och från en det andra ställen i ankomstområdet på flygplatserna (JALPAK o.d).
Citera
2018-03-08, 10:33
  #8
Medlem
Tack för eran svar! Nej, Jag resar med min tjej och det känns pocket wifi som gäller.
Citera
2018-03-08, 10:42
  #9
Medlem
Ett ytterligare gott ord om Pocket Wifi. Hyrde ett i tre veckor och det funkade klockrent. Bodde på ca 5 AirBnB också, och på varje ställe ingick pocket wifi, så vi kunde dela upp oss med ett var.
Citera
2018-05-15, 00:02
  #10
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokchi
Jag har kört på diverse Japan travel SIM som jag sätter i en mobil wifi router (typ pocket wifi). Funkar väl och går på Docomo's nät. Innan ni köper ett sim så kolla att er telefon är godkänd för nätet - om den inte är det kan det bli så att SIM kortet inte fungerar. Gör det innan ni öppnar förpackningen.
För SIM kort så kan man köpa det t.ex på BIC Camera på Haneda och från en det andra ställen i ankomstområdet på flygplatserna (JALPAK o.d).

Med moderna telefoner tror jag inte det är någon större risk. Själv har jag en fransk mobil (typ, skräpigaste man kan ha), och den kan ansluta till 4G-nätverk i Japan, dock inga 3G- eller 2G-nätverk.

I Nordamerika kan den istället enbart ansluta till 2G-nätverk, vilket gör allt ganska fördjävligt... edge är inte snabbt om man säger så

Jag har själv brukat japanskt SIM-kort som jag köpte på flygplatsen. Kostade under 2000 yen och gav mig ett par GB data i en vecka. Egentligen behövde jag bara en dag, så det passade alldeles utmärkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Alltså beror det på vad du har för syfte samt hur många ni är och slutligen hur länge du tänkt stanna här. Det finns äevn hotspots du kan köpa access till som fungerar mer eller mindre där det finns civilisation. Dessa är dock opålitliga och i vissa byggnader fungerar det inte alls. Samma med pocket Wifi, vissa byggnader gör av någon anledning att du inte hittar uppkoppling medan SIM antagligen har den bästa täckningen men det tenderar att bli dyrare beroende på hur mycket data du använder.

Att SIM-kortet har mottagning kan man nog förutsätta så länge det är i en stad och man inte är nere i en betongbunker. Troligtvis är det interferens från andra Wi-Fi i byggnaden som stör, något som kan gå att åtgärda genom att ändra frekvens-band på sin hotstop. Det finns appar till mobilen som man kan använda för att se vilka band som är upptagna.
__________________
Senast redigerad av bjornebarn 2018-05-15 kl. 00:05.
Citera
2018-05-16, 15:39
  #11
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Att SIM-kortet har mottagning kan man nog förutsätta så länge det är i en stad och man inte är nere i en betongbunker. Troligtvis är det interferens från andra Wi-Fi i byggnaden som stör, något som kan gå att åtgärda genom att ändra frekvens-band på sin hotstop. Det finns appar till mobilen som man kan använda för att se vilka band som är upptagna.

Ja det är möjligt. SIM fungerar såklart överallt, men just pocket wifi eller wi-fi hotspot är känsligare. I synnerhet i kollektivtrafiken. Både Wi2, Kyoto Free, Wi2 och andra gratisalternativ (ingen anledning att testa betalt när jag redan har en normal telefon, eller ja Wi2 är inte gratis om man inte har AU, eheeh) fungerar bra, så länge man är i nära förbindelse med en station/ovan jord. Så fort man åker in i en längre tunnel försvinner Wifi automatiskt och kopplas endast upp så fort man närmar sig nästa station. Bara testat i Kansai förvisso men SIM är att föredra om man vill ha bäst uppkoppling.

Är helt lost när det kommer till teknik så att byta frekvensband är inte min grej. Finns det en knapp som säger ON så trycker jag på den. Finns det täckning finns det täckning. Finns det inte så finns det inte. Enkelt.
Citera
2018-06-27, 16:18
  #12
Medlem
Man kan skaffa relativt billigt internet på flygplattsen i japan. Minns inte priset men om man var där länge fanns det något bra pris för obegränsat nät.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2923555

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback