Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-07, 10:27
  #13
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russovasve
Hört att upplägget är vanligt.

Är risken stor att man blir påkommen? Och vad kan isåfall konsekvenserna bli om man vid tillfället är helt oförståelig kring vad förtäckt anställning är för något?

Det är svårt att säga hur stor risken är för upptäckt. Tillräckligt hög för att jag inte skulle göra det, men mer än så är nog svårt att säga.

Konsekvensen blir att arbetsgivaravgifter ska erläggas på hela ersättningen som betalats och att det blir skattetillägg utöver det. Även momsen och inkomstbeskattningen påverkas.
Citera
2018-03-07, 11:16
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det är svårt att säga hur stor risken är för upptäckt. Tillräckligt hög för att jag inte skulle göra det, men mer än så är nog svårt att säga.

Konsekvensen blir att arbetsgivaravgifter ska erläggas på hela ersättningen som betalats och att det blir skattetillägg utöver det. Även momsen och inkomstbeskattningen påverkas.

Skatteverket har dessutom rätt att skönbeskatta dig eller din arbetsgivare retroaktiv flera år bakåt i tiden så det kan bli rejält dyrt. Om ni gör detta i några år och det blir upptäckt kan det bli över en miljon som ni skönbeskattas.

Det enda vettiga är väl att bara vara anställd i ditt bolag och fakturera både bonus och hela din vanliga lön. Då får du dessutom mer utrymme för lågbeskattad aktieutdelning eftersom du tar ut mer lön i ditt bolag. Du kan då även göra som du vill med tjänstepension, privata pensionsavsättningar, försäkringar m.m.
Citera
2018-03-07, 11:18
  #15
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekz0r
Det enda vettiga är väl att bara vara anställd i ditt bolag och fakturera både bonus och hela din vanliga lön. Då får du dessutom mer utrymme för lågbeskattad aktieutdelning eftersom du tar ut mer lön i ditt bolag. Du kan då även göra som du vill med tjänstepension, privata pensionsavsättningar, försäkringar m.m.

Menar du att han ska jobba kvar, men genom eget bolag? Det är ju också förtäckt anställning och förvärrar i så fall bara situationen eftersom det blir ett högre belopp som undandras SKV varje år.
Citera
2018-03-07, 11:51
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Menar du att han ska jobba kvar, men genom eget bolag? Det är ju också förtäckt anställning och förvärrar i så fall bara situationen eftersom det blir ett högre belopp som undandras SKV varje år.
Nja, han kommer i så fall kunna räknas som fristående konsult.
Som andra sagt har reglerna för vad som anses som förtäckt anställning luckrats upp en hel del. Så länge man t.ex. inte har avtal om exklusivitet(som man har i form av konkurrensklausuler som anställd) och står för sina egna arbetsverktyg så är det inget problem att bara ha en uppdragsgivare.
Citera
2018-03-07, 11:58
  #17
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekz0r
Nja, han kommer i så fall kunna räknas som fristående konsult.
Som andra sagt har reglerna för vad som anses som förtäckt anställning luckrats upp en hel del. Så länge man t.ex. inte har avtal om exklusivitet(som man har i form av konkurrensklausuler som anställd) och står för sina egna arbetsverktyg så är det inget problem att bara ha en uppdragsgivare.

Jag har väldigt svårt att tro att SKV skulle acceptera det, speciellt när TS sedan tidigare varit anställd på bolaget. Har du något ställningstagande, dom eller liknande som stödjer det du säger?
Citera
2018-03-08, 11:26
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag har väldigt svårt att tro att SKV skulle acceptera det, speciellt när TS sedan tidigare varit anställd på bolaget. Har du något ställningstagande, dom eller liknande som stödjer det du säger?
Jag var av precis samma uppfattning som dig tidigare, men jag har sett flera exempel på där man gjort precis detta. Det är vanligt att man t.ex. som IT-konsult utför uppdrag åt sin tidigare arbetsgivare under en lång tid.

Jag har inget ställningstagande som jag kan langa fram, men jag känner till flera fall personligen. Det som står här är också bra(speciellt punktlistan):
https://lagen.nu/begrepp/Anst%C3%A4l...rh%C3%A5llande

Den första punkten kommer man lätt runt genom att man genomför jobbet via ett AB. Då är det inget uppdrag som du personligen måste genomföra utan det är bolaget som leverera uppdraget. Förutom möjligen andra och sista punkten så är det ju lätt att ha ett upplägg där man undvika de kriterier som tyder på ett anställningsförhållande, men även här kan man minska den kopplingen med att AB som mellanhand.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback