Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-07, 06:12
  #1
Medlem
Hej.

Jag är anställd på ett företag och har månadslön. Utöver det har vi ett avtal att jag får 600 000kr extra som bonus en gång per år. Bonusen ska inte betalas ut som lön, utan jag ska skicka en faktura från ett aktiebolag som jag har startat av skattemässiga skäl.

Jag har några frågor som jag hoppas få svar på då jag inom några veckor ska ställa ut första fakturan.

1) Ska min faktura skickas med eller utan moms?
2) Behöver jag registrera f-skatt?

I övrigt är jag också intresserad av ta del av information hur jag kan ta ut pengar till låg beskattning ur bolaget. 3:12 är jag medveten om och är något jag tänker använda mig av.

Vad finns det mer för möjligheter än 3:12 med ett aktiebolag som jag kan dra nytta av?
Citera
2018-03-07, 06:41
  #2
Medlem
Om företagen skattar i Sverige så måste du lägga på moms.

Jag gissar på att du måste ha F-skattesedel. Annars finns väl risken för att arbetsgivaren måste betala A-skatt och Soc.

Du kanske vill titta på en tjäbstepension i ditt nyskapade AB. Upp till 35% av din bruttolön från Ditt AB kan du spara i pension. Men då får du tänka på att ditt AB måste ha kapital för att orka ge dig en bruttolön på minst ca 370 000 kr - annars kan du inte nyttja huvudregeln för utdelningen.

Om du vill få ut så mycket Cash som möjligt så kanske du vill överväga att inte ta tag någon lön i år, utan istället lägga mycket i en periodiseringsfond. Och nästa år ta ut en lön över gränsen för huvudregeln för att öka på utdelningsutrymmet.
Citera
2018-03-07, 07:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russovasve
Hej.

Jag är anställd på ett företag och har månadslön. Utöver det har vi ett avtal att jag får 600 000kr extra som bonus en gång per år. Bonusen ska inte betalas ut som lön, utan jag ska skicka en faktura från ett aktiebolag som jag har startat av skattemässiga skäl.

Jag har några frågor som jag hoppas få svar på då jag inom några veckor ska ställa ut första fakturan.

1) Ska min faktura skickas med eller utan moms?
2) Behöver jag registrera f-skatt?

I övrigt är jag också intresserad av ta del av information hur jag kan ta ut pengar till låg beskattning ur bolaget. 3:12 är jag medveten om och är något jag tänker använda mig av.

Vad finns det mer för möjligheter än 3:12 med ett aktiebolag som jag kan dra nytta av?

Vem har hittat på det här upplägget?
Det kommer inte att accepteras av skatteverket. Ditt företag har inte utfört några tjänster eller uppdrag till din arbetsgivare, utan faktureringen uppstår endast som en följd av den arbetsinsats du gjort som anställd. Skatteverket kommer neka din arbetsgivare avdrag, och du kommer troligen få ta upp allt, 600,000 plus moms, som lön.
Citera
2018-03-07, 07:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattu
Om företagen skattar i Sverige så måste du lägga på moms.

Jag gissar på att du måste ha F-skattesedel. Annars finns väl risken för att arbetsgivaren måste betala A-skatt och Soc.

Du kanske vill titta på en tjäbstepension i ditt nyskapade AB. Upp till 35% av din bruttolön från Ditt AB kan du spara i pension. Men då får du tänka på att ditt AB måste ha kapital för att orka ge dig en bruttolön på minst ca 370 000 kr - annars kan du inte nyttja huvudregeln för utdelningen.

Om du vill få ut så mycket Cash som möjligt så kanske du vill överväga att inte ta tag någon lön i år, utan istället lägga mycket i en periodiseringsfond. Och nästa år ta ut en lön över gränsen för huvudregeln för att öka på utdelningsutrymmet.

Eftersom TS har det här upplägget för att han redan har en hög lön och inte vill skatta för mycket, är det väl ingen idé att plocka ut lön ur bolaget, då kan han ju lika gärna ta bonusen som lön, istället för att fakturera.
Citera
2018-03-07, 07:29
  #5
Medlem
Riddarhusets avatar
Reglerna för att fakturera med F-skattesedel har blivit mer generösa de sista åren pga att allt fler blivit ensamföretagare. Rättsläget är som så att det skall skattas för detta belopp som inkomst av lön beroende på i vilken omfattning uppdragstagaren är inordnad i uppdragsgivarens verksamhet. Vilket i detta fall är 100%.
Arbetsgivaren skall betala sociala kostnader.
Tyvärr ingår då momsen som underlag tror jag.
Om skatteverket gör en granskning vill säga. Bäst är väl att skriva bolaget på mamma.
Citera
2018-03-07, 07:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Eftersom TS har det här upplägget för att han redan har en hög lön och inte vill skatta för mycket, är det väl ingen idé att plocka ut lön ur bolaget, då kan han ju lika gärna ta bonusen som lön, istället för att fakturera.
Ja, du har nog rätt. Bäst kanske är att spara kapitalet, ta ut utdelning enligt förenklingsregeln, kanske efter några år låta det ligga vilande och sen avsluta ABt. Har för mig att kapitalet skattas lågt då.
Citera
2018-03-07, 08:03
  #7
Avstängd
MrMadoffs avatar
Tack, nu mår jag lite sämre
Citera
2018-03-07, 09:35
  #8
Medlem
Stygotiuss avatar
Det blir varken roligt eller billigt för dig när SKV slår ner på detta, som är något av de mest flagranta exemplen på förtäckt anställning (även om din anställning inte ens är förtäckt här) jag hört talas om.

Edit: Vill chefen behålla dig och att du ska få del av vinsten vore det bättre att du blir delägare, vilket du kan vara genom ditt nystartade bolag. Då kan du även hantera skattefrågan på ett bra sätt. Aktieägaravtal kan se till att både du och övriga ägare blir nöjda.
Citera
2018-03-07, 09:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det blir varken roligt eller billigt för dig när SKV slår ner på detta, som är något av de mest flagranta exemplen på förtäckt anställning (även om din anställning inte ens är förtäckt här) jag hört talas om.

Edit: Vill chefen behålla dig och att du ska få del av vinsten vore det bättre att du blir delägare, vilket du kan vara genom ditt nystartade bolag. Då kan du även hantera skattefrågan på ett bra sätt. Aktieägaravtal kan se till att både du och övriga ägare blir nöjda.
Ponera att man har ett anställningsavtal som bilförsäljare och får lön som det. Bonusen faktureras som x antal timmar bilmekaniker från mitt bilmekanikerföretag. Har väl inte Skatteverket något att göra med om jag är anställd som försäljare och samtidigt bedriver ett mekanikerföretag.

Om mitt företag skulle gå in som delägare måste jag köpa in mig till en viss % av marknadsvärdet på företaget vilket är stora belopp.
Citera
2018-03-07, 10:02
  #10
Medlem
Vet att förr fanns det något som hette förtäckt anställning vilket inte var ok. Det är ju vad detta verkar vara.
Har det ändrats så är ju aktieutdelning upp till viss summa endast 25% skatt på tror jag.
Citera
2018-03-07, 10:05
  #11
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russovasve
Ponera att man har ett anställningsavtal som bilförsäljare och får lön som det. Bonusen faktureras som x antal timmar bilmekaniker från mitt bilmekanikerföretag. Har väl inte Skatteverket något att göra med om jag är anställd som försäljare och samtidigt bedriver ett mekanikerföretag.

Ett bilmekanikerföretag med en enda kund kan också vara förtäckt anställning, helt oaktat att det uppenbarligen är ett skenupplägg.
__________________
Senast redigerad av Stygotius 2018-03-07 kl. 10:21.
Citera
2018-03-07, 10:07
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ett bilmekanikerföretag med en enda kund är också förtäckt anställning, helt oaktat att det uppenbarligen är ett skenupplägg.
Hört att upplägget är vanligt.

Är risken stor att man blir påkommen? Och vad kan isåfall konsekvenserna bli om man vid tillfället är helt oförståelig kring vad förtäckt anställning är för något?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback