Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-07, 00:35
  #1
Medlem
Rejss avatar
Hej, har flera PDF:er som jag vill göra till en där man lätt kan hoppa mellan de olika PDF:erna i någon form av innehållsförteckning. Vill även optimera så det går snabbt att söka igen dokumentet (över 1200 sidor).

Har nu gjort en stor PDF online. Men den saknar just nu mina önskemål.

Förslag vad jag kan använd? Helst freeware eller online.
Citera
2018-03-07, 05:41
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rejs
Förslag vad jag kan använd? Helst freeware eller online.
Du är nog tyvärr på fel spår...

PDF är ett vettigt filformat för vissa saker, men man ska snarare se det som ett 'utskriftsformat' snarare än ett dokumentformat.

Utskriftsformat fokuserar på sådana saker som teckensnitt/font, sidstorlek, mariginaler, radbrytning osv.

Dokumentformat fokuserar på informationsinnehållet, dokumentstruktur, disposition mm medan ordbehandlaren väntar med sådant som indexering, innehållsförteckning sid- och rabrytning till 'utskriftstillfället' för att underlätta sidinställningar och utseendeförändringar.

De 'dyraste' versionerna från Adobe kan återskapa sina dokumentformat någorlunda bra genom att tolka .pdf-filen och låta dig göra en del magi med PDFer, men inte allt som ordbehandlare brukar tillhandahålla.

Så jobbar du på något för att publicera så är du definitivt på fel spår.

Är det bara för ditt eget behov så rekommenderar jag att du läser PDFen med Google Chrome och använder den vanliga sök-på-sidan (ctrl-F).
Mupdf är ett annat gratisprogram som är ännu bättre för samma sak, som t.ex att hoppa snabbt mellan många olika avsnitt. Men är kanske lite knepigt för nybörjare.
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2018-03-07 kl. 05:44.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback