• 7 068 online
  • 1 175 751 medlemmar
  • 60 653 613 inlägg
  • 1
  • 2
2018-03-06, 20:42
Medlem
För att ge lite bakgrund till inlägget så arbetar jag på ett av de större företagen i Sverige, och har nu provanställning i 6 månader sedan jag bytte jobb. Själv jobbet älskar jag, tycker det är fantastiskt givande och roligt, samtidigt som jag får höra av mina kollegor (de som lär upp mig) att jag gör bra ifrån mig. Jag har varit runt på olika avdelningar och arbetat, mest för att få en större förståelse för organisationen, och har då haft olika "chefer" beroende på avdelning.

På en av avdelningarna så gillade inte min chef mig, vi kan kalla honom för mr. X. Som tur är så ska jag inte heller jobba med honom eller med den avdelningen mer än någon dag om året.

Problemet som dock uppstod är att jag får ett underlag från varje chef på varje avdelning som skickas vidare till min tillfälliga chef (kan kalla honom mr. Y) under tiden provanställningen gäller. Från mr. X fick jag ett väldigt dåligt underlag som inte innehåller någon substans, utan är helt subjektivt utifrån att han ogillar mig. Detta har skickats till mr. Y som i princip har "underkänt" mig, eller iaf låter mig hänga på en jävligt skör tråd.

Nu är jag som sagt på den avdelningen som det är tänkt att jag ska jobba på efter att min provanställning löper ut. De flesta gillar mig och det flyter på som det ska. Men jag måste på något sätt motbevisa de dåliga underlaget från mr. X för att få anställningen. Detta är till stor del då han påpekade ganska grova saker hos mig som kan skada företaget. Detta har jag bestridit till mr. Y och påpekat att jag har faktiska bevis att detta inte stämmer, men han väljer ändå att tro på mr. X då han som sagt är chef och har varit det ett tag.

Jag står nu handfallen. Jag har svårt att äta, svårt att sova och är i princip aldrig glad. Jag går till arbetet med en klump i magen då jag uppenbarligen inte kan motbevisa påståendena från mr. X på ett "tillfredställande sätt" till mr. Y. Det känns som att jag är på death-row och väntar på att få huvudet avhugget, eller på något sätt hitta ett kryphål i lagen för att motbevisa anklagelserna.

Det hela är som ett sjukt spel som jag tvingas spela med i, och som jag på något sätt vad jag än gör, förlorar.

Vad fan ska jag göra? Jag kan inte ge upp anställningen, jag kommer ALDRIG få en sån här chans igen i hela mitt liv. Att tvingas se mina vänner, föräldrar, gud och hans moster i ögonen och säga att jag misslyckades finns inte på kartan, jag tar hellre livet av mig..

Inlägget är mest för att jag ska kunna få skriva av mig lite, men har ni något tips så skriv gärna.
Citera
2018-03-06, 20:56
Medlem
Det är alltså en dagbok? Ok, då väntar jag på upplösningen. Situationen rent objektivt är som sådan att din arbetsgivare kan avsluta din provanställning på direkten, när som helst, utan att ange något skäl.

Har för övrigt hänt mig med. Hade "drömjobbet" men blev uppsagd 1 dag innan min provanställning skulle övergå till en fast anställning. Då valde jag att börja plugga igen. Hoppas på att någon dag i framtiden kunna nå upp till samma nivå i yrkeslivet som jag hade en gång i tiden.
Citera
2018-03-06, 21:10
Medlem
Vill du att Y ska ändra uppfattning om dig så du får förlängt jobb? Låter jobbigt. Byt jobb för fan. Varför ska du ha flera individer som har något att säga till om när det gäller Dig? Fjäska eller gör vad fan som helst. Fejka. Få dem att byta uppfattning om dig. Sen går du tillbaka till det ”normala”.

Kanske missuppfattat lite men trådstarten är för mig luddig. Fan vilket helvete det är att följa ”samhellets” regler som egentligen inte påverkas större av massan utan av folk som bestämmer.

Gör ditt, det du är bra på. Gillar dem det inte så hittar du någon annan som gör det. Jobba för att leva inte, Leva för att jobba.
Citera
2018-03-06, 21:16
Medlem
bombaccis avatar
Jobbigt läge men ger alla chefer ett omdöme på olika kompetensområden eller är det typ just för den avdelningen? Känns lite svårt när du i te berättar vilken bransch det är, typ sälj, teknik, eller nåt annat. Tycker du kan lyfta fram de andras omdömen mera ( de kanske motsäger me x omdöme). Vet inte om konfrontation känns svårt. Du kan ju ödmjukt säga att du ska fortsätta att ta till dig kunskaper i det nr x kritiserat fig för ( oavsett om det är sant eller ej) o sen ge lite indirekt smicker till cheferna o säga att du lärt dig mycket osv. Försök o tänka positivt. Skulle de inte vilja fortsätta så hittar du säkert något annat men ge inte upp än.
Citera
2018-03-06, 22:03
Medlem
Hade omdömet från mr X vägt tyngst hade du redan fått gå hem. Upplärningen kostar rimligtvis en del och det är inga pengar de fortsätter lägga ut om de inte har planerat att behålla dig.
Citera
2018-03-06, 22:11
Medlem
sherlocksnakes avatar
Du säger drömjobb. OK, men mister X ingår i drömjobbet. Kanske inte är något drömjobb trots allt.
Citera
2018-03-06, 23:05
Medlem
Om din chef faktiskt lyssnar på Mr X och du inte kommer få jobba kvar så kan jag ändå känna att du inte vill jobba på den arbetsplatsen.. inte i längden.. kommer va fler grejer som visar sig funka dåligt. En bra chef är viktigt!

Men lycka till, hoppas allt löser sig och att din chef inte lyssnar på Mr X!
Citera
2018-03-06, 23:10
Medlem
Agentninjas avatar
Har du gjort ditt absolut bästa? Om ja - ja då kan du inte göra mer.
Livet är tyvärr orättvist ibland, sök nytt jobb och ge dig själv en ny chans.

Allt löser sig på ett eller annat sätt. Ge inte upp!
Citera
2018-03-07, 00:09
Medlem
Låter inte som nåt drömjobb! Maila mr x att han kan dra åt helvete. Det kommer ordna sig.
Citera
2018-03-07, 00:49
Medlem
Välkommen till vuxenlivet, ta dig i kragen och sluta lipa.
Citera
2018-03-07, 07:02
Medlem
Jthunderas avatar
Vad har Mr X skrivit om dig? Att du stjäler, slåss och tafsar på honom?

Kontrasten mellan din tid och omdömme från alla andra avdelningar och vad X skriver borde annars tipsa Mr Y om att X kanske inte är helt ärlig...
Citera
2018-03-07, 07:55
Medlem
Paisanos avatar
Du kanske har problem med aukoriteter?

Frågan är om Mr. X är erfaren och van att bestämma och du försökte vara duktig och föreslå förbättringar och liknande och därför gillar han dig.

Man ska vara tyst och lyssna sinbförsta tid på ett nytt ställe. Man har två öron och en mun, därför ska man lyssna dubbelt så mycket som man pratar. Ett enkelt förhållningssätt.
Citera
  • 1
  • 2