Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-06, 19:15
  #1
Medlem
Jag upplever ett fenomen som jag inte kan hitta någonstans på internet. Det är inte sömnparalys vad jag kan läsa mig till på nätet i alla fall. Jag har vid ett tillfälle längesen upplevt sömnparalys och det här är inte samma sak. Det här händer när jag sovit en natt och vaknar nästa dag men jag ligger kvar i sängen ett par timmar för att jag till exempel inte har något att göra på dagen.

Jag bestämmer mig för att sova lite för att jag känner mig trött, klockan är väl runt 13 och jag har legat i sängen sen jag vaknade runt 9. När jag blundar och ligger stilla ett tag så känner jag hur min kropp och huvudsakligen mina armar domna bort väldigt snabbt. Jag kan nästan inte röra på dom, öppna mina ögon och sakta försvinner min andning. Ända sättet för mig att ta mig ur det är att ta i med all kraft och slita mina armar upp och då kan jag öppna mina ögon och jag är klarvaken.

Efteråt så känns mina armar tunga och nästan som om att jag har träningsverk i dom. Har aldrig vågat ligga kvar och se vad som händer för jag får panik direkt när det börjar domna bort.

Det här händer varje gång jag försöker sova mitt på dagen efter att jag bara legat i sängen hela dagen. Är nästan helt säker på att det här inte är någon sorts sömnparalys men har ingen aning. Det förekommer hellre aldrig på kvällen när jag ska sova.

Om någon vet vad det här kan bero på skulle det uppskattas med ett svar!
Citera
2018-03-06, 19:24
  #2
Medlem
Japhys avatar
Hur många timmar sover du per dygn? Hur många timmar spenderar du i sängen per dygn?
Citera
2018-03-06, 19:25
  #3
Medlem
Nerv i kläm i nacke eller rygg? Du snackar om att du får svårt att andas? Det är ju rätt allvarligt, sök vård för fan.
Citera
2018-03-06, 19:33
  #4
Medlem
MrLevaLivets avatar
För många timmar i sängen kan ge massa konstiga symptom, särskilt om man har lätt för ångest, rastlöshet och känna olust liksom. Har du varit stilla länge fuckar du även upp muskler, genomströmning av blod, syresättning etc. Kroppen vill ju röra på sig. Testa att vara uppe ett tag efter 09, gärna en nypa frisk luft innan du lägger dig igen så ska du se att detta försvinner.
Citera
2018-03-06, 21:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Hur många timmar sover du per dygn? Hur många timmar spenderar du i sängen per dygn?

Jag sover runt 6-7 timmar per dygn ibland lite mer. Spenderar inte många timmar i sängen en normal dag, vissa dagar har jag inget att göra eller om jag ska göra något om ett par timmar så ligger jag i sängen.
Citera
2018-03-06, 21:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Nerv i kläm i nacke eller rygg? Du snackar om att du får svårt att andas? Det är ju rätt allvarligt, sök vård för fan.

Ja nervkläm kan det ju vara, har testat att ligga i dom flesta ställningarna och det händer ändå. Det blir liksom som att kroppen stänger ner på något sätt väldigt skumt. Andningen kan ju ha att göra med att jag får panik och därför blir det svårt att andas.
Citera
2018-03-06, 21:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
För många timmar i sängen kan ge massa konstiga symptom, särskilt om man har lätt för ångest, rastlöshet och känna olust liksom. Har du varit stilla länge fuckar du även upp muskler, genomströmning av blod, syresättning etc. Kroppen vill ju röra på sig. Testa att vara uppe ett tag efter 09, gärna en nypa frisk luft innan du lägger dig igen så ska du se att detta försvinner.

Som jag skrev i ett annat svar ligger jag inte särskilt ovanligt länge i sängen. Har lätt för ångest osv så ska väl i fortsättning försöka undvika att ligga ner i sängen på dagarna.
Citera
2018-03-06, 21:38
  #8
Medlem
Jag har varit med om liknande, jag har dock mycket besvär med sömnparalyser och andra underliga företeelser i samband med sömn.

Men om man utgår från sömnparalyser: hjärnan vaknar innan kroppen gör det och således kan man inte röra sig, tror de flesta är med på det vid det här laget.
De gångerna armarna har domnat bort på mig under insomnandet har jag tänkt att det är en.. omvänd sömnparalys, typ? Dvs att kroppen somnar innan hjärnan. Att andningen känns svår kanske kan vara för att den ställer om sig till något slags sleeping mode?

Detta är givetvis bara egna spekulationer och jag har noll koll på om det är så men det är så jag har tänkt kring det hela när det hänt mig.
Citera
2018-03-06, 23:37
  #9
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellifluous
Som jag skrev i ett annat svar ligger jag inte särskilt ovanligt länge i sängen. Har lätt för ångest osv så ska väl i fortsättning försöka undvika att ligga ner i sängen på dagarna.

Ok, yes testa! Jag missade att skriva att jag hade samma sensationer i armarna om jag låg i sängen när jag inte var riktigt sova-trött under en stressig period med ångest.

Det var som om kroppen var för påslagen, mentalt, lät en inte gå ner i vila, och ångesten gör det ännu värre för man blir ju rädd när kroppsdelar domnar bort, inte funkar som den ska. Jag förstod efter ett tag att mer vila inte fungerade, utan det var tvärtom, kroppen ville röra på sig, lugnt och fint, ut och knata i naturen, back to basics.
Citera
2018-03-07, 14:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vakarian
Jag har varit med om liknande, jag har dock mycket besvär med sömnparalyser och andra underliga företeelser i samband med sömn.

Men om man utgår från sömnparalyser: hjärnan vaknar innan kroppen gör det och således kan man inte röra sig, tror de flesta är med på det vid det här laget.
De gångerna armarna har domnat bort på mig under insomnandet har jag tänkt att det är en.. omvänd sömnparalys, typ? Dvs att kroppen somnar innan hjärnan. Att andningen känns svår kanske kan vara för att den ställer om sig till något slags sleeping mode?

Detta är givetvis bara egna spekulationer och jag har noll koll på om det är så men det är så jag har tänkt kring det hela när det hänt mig.

Jaaa har också tänkt att det är någon slags omvänd sömnparalys. Har dock vara varit med om sömnparalys 2 gånger tidigare i mitt liv och det var över 1 år sen nu den senaste hände. Har svåra sömnproblem överlag också. Men bra beskrivet det kan ju mycket väl vara så.
Citera
2018-03-07, 14:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Ok, yes testa! Jag missade att skriva att jag hade samma sensationer i armarna om jag låg i sängen när jag inte var riktigt sova-trött under en stressig period med ångest.

Det var som om kroppen var för påslagen, mentalt, lät en inte gå ner i vila, och ångesten gör det ännu värre för man blir ju rädd när kroppsdelar domnar bort, inte funkar som den ska. Jag förstod efter ett tag att mer vila inte fungerade, utan det var tvärtom, kroppen ville röra på sig, lugnt och fint, ut och knata i naturen, back to basics.

Ja har problem med ångest jag med. Ska försöka att inte ligga och vila under dagarna för som sagt händer det här endast när jag inte gör något och bara ligger i sängen på dagarna.
Citera
2021-12-04, 08:46
  #12
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Det kan vara nerv i kläm.

Det är svårt att sova på dagen. Det är det. Ska det helst vara mörkt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback