Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-06, 17:31
  #1
Medlem
Hej!
För en vecka sedan i skolan har någon klippt upp min lås och snott min dyra jacka, som var mer eller mindre helt ny. Jag ska ha kvitto någonstans men hittar inte det och försäkringsbolaget kräver nu bilder av jackan.
Mitt enda sätt är att fotografera en jacka av samma modell, vilket min kusin har.

Frågan är om jag kan ta bilder och ändra datumet när den togs? Försäkringsbolaget kan väl kolla upp när bilden togs? Hur gör jag?

Mvh
Citera
2018-03-06, 17:32
  #2
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terreli
Hej!
För en vecka sedan i skolan har någon klippt upp min lås och snott min dyra jacka, som var mer eller mindre helt ny. Jag ska ha kvitto någonstans men hittar inte det och försäkringsbolaget kräver nu bilder av jackan.
Mitt enda sätt är att fotografera en jacka av samma modell, vilket min kusin har.

Frågan är om jag kan ta bilder och ändra datumet när den togs? Försäkringsbolaget kan väl kolla upp när bilden togs? Hur gör jag?

Mvh
Du vill alltså ändra på metadata.
Vad har du för fotograferingsapparat?
Citera
2018-03-06, 17:36
  #3
Medlem
Ta bilden och ladda upp på facebook, ladda sedan ner den igen, då försvinner all metadata. Sen säger du till försäkringsbolaget att de enda bilderna du har fanns på facebook.
Citera
2018-03-06, 17:37
  #4
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terreli
Hej!
För en vecka sedan i skolan har någon klippt upp min lås och snott min dyra jacka, som var mer eller mindre helt ny. Jag ska ha kvitto någonstans men hittar inte det och försäkringsbolaget kräver nu bilder av jackan.
Mitt enda sätt är att fotografera en jacka av samma modell, vilket min kusin har.

Frågan är om jag kan ta bilder och ändra datumet när den togs? Försäkringsbolaget kan väl kolla upp när bilden togs? Hur gör jag?

Mvh

Köpte du jackan med kort kan du gå till butiken och be om ett nytt kvitto. Men jag gissar att du ”betalat kontant” för jackan?
Citera
2018-03-06, 17:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Du vill alltså ändra på metadata.
Vad har du för fotograferingsapparat?

Jag har inget program, kan ärligt säga att jag inte har en aning om någon redigering. Tar sällan foto..

Edit: menar du telefon så är det en Huawei
Citera
2018-03-06, 19:15
  #6
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terreli
Jag har inget program, kan ärligt säga att jag inte har en aning om någon redigering. Tar sällan foto..

Edit: menar du telefon så är det en Huawei
Läs här...
https://www.howtogeek.com/302672/how...ta-on-android/
återkom med eventuella frågor.
Citera
2018-03-06, 20:00
  #7
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Digital bildbehandling
/Moderator
Citera
2018-03-07, 22:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terreli
Hej!
För en vecka sedan i skolan har någon klippt upp min lås och snott min dyra jacka, som var mer eller mindre helt ny. Jag ska ha kvitto någonstans men hittar inte det och försäkringsbolaget kräver nu bilder av jackan.
Mitt enda sätt är att fotografera en jacka av samma modell, vilket min kusin har.

Frågan är om jag kan ta bilder och ändra datumet när den togs? Försäkringsbolaget kan väl kolla upp när bilden togs? Hur gör jag?

Mvh
Ett kontoutdrag med ett belopp motsvarande jackans inköpspris draget av en butik som säljer märket räcker. Går lätt att lösa via internetbankens historik. Sträcker sig ett par år bakåt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Köpte du jackan med kort kan du gå till butiken och be om ett nytt kvitto. Men jag gissar att du ”betalat kontant” för jackan?
Är det ens möjligt. Tekniskt går det nog att lösa, men hur enkelt är det egentligen för personalen i butiken att få ut ett nytt kvitto, på ett specifikt köp, ur kassasystemet ett halvår senare?
Därav funkar även ett kontoutdrag som kvitto i de flesta fall*

*http://lawline.se/answers/kontoutdra...let-for-kvitto
__________________
Senast redigerad av martinator 2018-03-07 kl. 23:01.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback