Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-06, 14:17
  #1
Medlem
Hejsan,

Om ja lagt tråden fel så flytta den gärna.

Det är såhär att ja har varit sjukskriven en längre tid och får sjukpenning av FSK och det funkar kalas bra. Det jag undrar är om jag som sjukskriven kan kräva eller få ta ut semesterdagar? För jag ha hört att ens semesterdagar kan "brinna inne" om de blir för gamla.
Vill även påpeka att ja är fastanställd och jobba heltid sen 2011 på stället

Tacksam för vettiga och seriösa svar.

Vänligen
__________________
Senast redigerad av tw1x 2018-03-06 kl. 14:23.
Citera
2018-03-06, 14:33
  #2
Medlem
Om du är sjukskriven så är du det. Semester som du inte tar ut under semesterperioden blir utbetald i pengar. Då blir det ju dubbla pengar om du är sjukskriven, varför klaga? Femte veckan blir sparad.
Citera
2018-03-06, 14:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Om du är sjukskriven så är du det. Semester som du inte tar ut under semesterperioden blir utbetald i pengar. Då blir det ju dubbla pengar om du är sjukskriven, varför klaga? Femte veckan blir sparad.

Hej, tack för svar.

Så mina semesterdagar kommer alltså bli utbetala oavsett om jag är sjukskriven eller inne? Plus att om semesterdagar inte tas ur får jag i pengar?
Så man kan inte "bränna inne" semesterdagarna?

Vänligen
Citera
2018-03-06, 15:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tw1x
Hej, tack för svar.

Så mina semesterdagar kommer alltså bli utbetala oavsett om jag är sjukskriven eller inne? Plus att om semesterdagar inte tas ur får jag i pengar?
Så man kan inte "bränna inne" semesterdagarna?

Vänligen
Nä det är själva ledigheten som bränner inne, men du är ju ledig oavsett. Semesterlönen är avsatt ifrån det du arbetat så det är innestående lön. Men jag vet inte om du får semesterlön för tiden när du varit sjukskriven. Detta räknas ju för året innan. Hör med ditt HR om du varit borta länge!
Citera
2018-03-06, 15:10
  #5
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tw1x
Hej, tack för svar.

Så mina semesterdagar kommer alltså bli utbetala oavsett om jag är sjukskriven eller inne? Plus att om semesterdagar inte tas ur får jag i pengar?
Så man kan inte "bränna inne" semesterdagarna?

Vänligen

Så länge du jobbar på en normal arbetsplats som följer lagar och kollektivavtal.
Vanligtvis får man spara 5 av 25 dagar varje år upp till 5 år, så max 25 dagar sparade.
Alla outnyttjade dagar utöver dessa brukar betalas ut i pengar.

Värt att notera att dessa 25 dagar inte behöver vara betald semester och att semesterersättning grundar sig i att du tidigare har jobbat in denna, semestern du tar ut i år är vanligtvis intjänad året innan.

Hur länge har du varit sjukskriven? Upp till 180 dagar kan du vara sjukskriven och semesterersättning avsätts fortfarande åt dig. Efter det har du bara rätt att vara ledig 25 dagar / år men får ingen semesteravsättning. På din lönespec. borde det stå hur många betalda och hur många obetalda semesterdagar du har just nu.

Har du varit sjukskriven i 2 år t ex så kan det vara så att du redan fått ut all semesterersättning förutom sparade dagar i pengar och att du endast har obetald semester i övrigt.
Citera
2018-03-06, 15:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Så länge du jobbar på en normal arbetsplats som följer lagar och kollektivavtal.
Vanligtvis får man spara 5 av 25 dagar varje år upp till 5 år, så max 25 dagar sparade.
Alla outnyttjade dagar utöver dessa brukar betalas ut i pengar.

Värt att notera att dessa 25 dagar inte behöver vara betald semester och att semesterersättning grundar sig i att du tidigare har jobbat in denna, semestern du tar ut i år är vanligtvis intjänad året innan.

Hur länge har du varit sjukskriven? Upp till 180 dagar kan du vara sjukskriven och semesterersättning avsätts fortfarande åt dig. Efter det har du bara rätt att vara ledig 25 dagar / år men får ingen semesteravsättning. På din lönespec. borde det stå hur många betalda och hur många obetalda semesterdagar du har just nu.

Har du varit sjukskriven i 2 år t ex så kan det vara så att du redan fått ut all semesterersättning förutom sparade dagar i pengar och att du endast har obetald semester i övrigt.

Hej,

Jag jobbar på en vanlig arbetsplats och de följer lagar och kollektivavtal. Info:

Årets semester Sparad semester
Betalda Obetalda Förskott År-1 År-2 År-3 År-4 År-5 År-6
12 13 0 17 14 0 0 0 0.

Så ja kan kräva den betalda semester och kräva dessa i pengar? Vill gärna få detta på svart och vitt så ja kan påvisa chefen om detta.

Tack
Citera
2018-03-06, 15:53
  #7
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tw1x
Hej,

Jag jobbar på en vanlig arbetsplats och de följer lagar och kollektivavtal. Info:

Årets semester Sparad semester
Betalda Obetalda Förskott År-1 År-2 År-3 År-4 År-5 År-6
12 13 0 17 14 0 0 0 0.

Så ja kan kräva den betalda semester och kräva dessa i pengar? Vill gärna få detta på svart och vitt så ja kan påvisa chefen om detta.

Tack

Vill du ha svart på vitt är det bästa att kontakta ditt fackombud på företaget, de bör veta exakt vad som gäller på just din arbetsplats. Vanligtvis får man outnyttjade dagar som inte går att spara utbetalda i samband med att semesteråret skiftar till nytt i mars/april.

Annars är det i samband med semester eller när man slutar.

Ser ut som du har 17 sparade år 1? 14 st år 2?
Standard är max 5 dagar sparade per år, men din arbetsplats kanske har förhandlat om att kunna spara fler? Det går att avtala om bättre villkor än lagen, men inte sämre. Som sagt prata med någon representant som kan din arbetsplats eller med chefen.

Det ska vara möjligt att få både sjukpenning och semesterersättning samtidigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback