Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-06, 13:47
  #1
Medlem
Med utgångspunkt i Stockholm. Vart skulle man kunna åka på en riktigt lång och bra road trip under ett par veckor? Har funderat på Stockholm-Marocko eller kanske Stockholm-Jerusalem men vet inte hur det är med säkerheten i mellanöstern. Kanske bör undvikas.

Finns det något annat bra som går genom olika länder och kul platser? Hur farligt är nordafrika eller icke-isis-drabbde områden i mellanöstern?
Citera
2018-03-06, 13:59
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
Med utgångspunkt i Stockholm. Vart skulle man kunna åka på en riktigt lång och bra road trip under ett par veckor? Har funderat på Stockholm-Marocko eller kanske Stockholm-Jerusalem men vet inte hur det är med säkerheten i mellanöstern. Kanske bör undvikas.

Finns det något annat bra som går genom olika länder och kul platser? Hur farligt är nordafrika eller icke-isis-drabbde områden i mellanöstern?

ta en tur ner mot polen - bulgarien- - alperna - ner till spanien å sen upp igen. good times
Citera
2018-03-06, 14:04
  #3
Medlem
AX64s avatar
Marocko ska du ta och fetglömma. Dels är det öken överallt, vilket gör det både farligt och svårt att ta sig runt, och dels är sagda öken strösslad med drivor av rabiata galningar som kommer att våldta, mörda, och flå dig så fort du visar dig. Åk hellre till Afganistan då.
Citera
2018-03-06, 14:21
  #4
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Marocko ska du ta och fetglömma. Dels är det öken överallt, vilket gör det både farligt och svårt att ta sig runt, och dels är sagda öken strösslad med drivor av rabiata galningar som kommer att våldta, mörda, och flå dig så fort du visar dig. Åk hellre till Afganistan då.
Haha du tycker inte att du överdriver lite?
Sen är ju två veckor alldeles för kort tid för att köra så långt.
Citera
2018-03-06, 14:26
  #5
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Haha du tycker inte att du överdriver lite?
Sen är ju två veckor alldeles för kort tid för att köra så långt.

Nej, ökenfolket och enklaverna med militanta idioter som bildats därute är inte att leka med. Resten av landet är relativt säkert så där behöver man inte oroa sig så mycket, men att åka ut i öknen på egen hand är nog en sjukt dålig idé om man vill leva.
Citera
2018-03-06, 14:31
  #6
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Nej, ökenfolket och enklaverna med militanta idioter som bildats därute är inte att leka med. Resten av landet är relativt säkert så där behöver man inte oroa sig så mycket, men att åka ut i öknen på egen hand är nog en sjukt dålig idé om man vill leva.
Ok!
Jag har inte varit där och tänker nog inte heller åka dit.
Citera
2018-03-06, 15:08
  #7
Medlem
bila till italien sen ta färga till grekland om det går verkar nice .
Citera
2018-03-06, 18:14
  #8
Medlem
Nochillss avatar
Vet inte hur det fungerar att ta bil till Israel då de är väldigt restriktiva med immigration till det landet.
Antagligen skulle de vilja plocka isär hela din bil för att se till att du inte har någon dold sprängladdning där.

Egypten är förvisso ett intressant land men det är samma sak där, knappast lönt att köra bil i ett land med dåligt säkerhetsläge, urusla vägar och galna biltrafikanter.

Har ingen aning om hur säkert det är på Balkan, men där borde det fungera att köra bil ända bort till Grekland då de ändå inte har mycket till ett utvecklat järnvägsnät.
Citera
2018-03-06, 19:23
  #9
Medlem
Snapcounts avatar
Ts bör hålla sig i Europa + Marocko för att slippa ett Carnet de Passages för själva bilen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Carnet...ages_en_Douane

Utan Carnet.., ingen resa utanför dessa länder.

Om jag vore Ts skulle jag även se på säsongen. "Ett par veckor" säger du TS.., tjaa varför inte köra ner till Spanien med tjurrusningen i Pamplona som final ?

__________________
Senast redigerad av Snapcount 2018-03-06 kl. 19:27.
Citera
2018-03-06, 21:21
  #10
Medlem
Nu är väl jag jävligt tråkig men har du sett hela Sverige?

Jag funderar också på en roadtrip i sommar men tänker i så fall göra den i Sverige till att börja med. Däremot har jag fan knappt varit utanför Västra Götaland så det kanske inte är så konstigt. Har helt enkelt tänkt att utgå från Göteborg och köra uppåt norr och sedan får jag se hur långt vi åker.

Men som sagt, har man redan sett hela Sverige så är ju inte det intressant.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2923368

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback