Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-07, 21:50
  #517
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Vi bor i Sverige, inte i någon amerikansk tv-serie om advokater. Jag har aldrig hört talas om att en BO fått betala skadestånd till MGM när denne blivit friad i en våldtäktsdom. Om nu inte BO bevisligen begått mened.
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Exakt.! Och i detta fall finns det inga bevis för mened.
En målsägande kan inte begå mened, eftersom han/hon inte avlägger någon vittnesed. Däremot kan Martin, vid en ev. friande dom, polisanmäla henne för falsk tillvitelse. Om en sådan anmälan leder till rättslig prövning, så kan han begära skadestånd. Inte annars.

Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Så Timell är rättslös om en slyna efter tio år kommer med en anklagelse som inte går att bevisa?
Vi lever i en feministdiktatur som grundlades när våra fäder gav kvinnorna rösträtt.
Det var ett stort misstag.
Du verkar lite obalanserad.
Citera
2018-03-07, 21:50
  #518
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Vi bor i Sverige, inte i någon amerikansk tv-serie om advokater. Jag har aldrig hört talas om att en BO fått betala skadestånd till MGM när denne blivit friad i en våldtäktsdom. Om nu inte BO bevisligen begått mened.

Då har du inte hört talas om stämningsansökan vilket detta är. Man betalar inte skadestånd utan rättskostnader när man gör en stämningsansökan och förlorar..

Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Så Timell är rättslös om en slyna efter tio år kommer med en anklagelse som inte går att bevisa?
Vi lever i en feministdiktatur som grundlades när våra fäder gav kvinnorna rösträtt.
Det var ett stort misstag.

Herregud, att det ens existerar människor med din människoskyn får en att vilja bo på Mars.
Citera
2018-03-07, 21:52
  #519
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Nu har jag inte läst tråden, så ursäkta om detta redan varit uppe

Jag anser att det är problematiskt att man har utvidgat begreppet "våldtäkt". Tidigare betydde det vanligen att en man penetrerat en kvinna med sin penis.

Några kvinnliga aktivister, däribland riksdagsledamöter, lobbade kring millennieskiftet för att alla former av beröring av könsorgan mot någons vilja, skulle klassas som våldtäkt. Dessutom att alla former av sex med personer under 15 år skulle klassas som våldtäkt. De fick igenom en ändring.

Som jag har fattat det uppgav kvinnan i Timell-fallet först att hon satt med flera andra i en badtunna klädd i bikini, och att Timell hade stuckit ner sitt finger i resåren på hennes bikinibyxa. Detta skulle väl tidigare högst ha rubricerats som sexuellt ofredande eller något ditåt. Senare uppgav kvinnan att Timell hade stuckit upp ett finger i hennes slida. Detta måste ha skett under ett kort ögonblick, eftersom de andra i badtunnan inte märkt det. Så beskrevs det då, men åklagaren tycks ha kallat vittnen, så någon kanske har ändrat sina uppgifter.

Jag anser att det, om det är sant, inte bör kallas våldtäkt. Ordet våldtäkt väcker starka reaktioner, och bör bara användas för grövre handlingar än de som beskrivits.

Även de saker som Julian Assange anklagas för kallas våldtäkt. Jag tycker det leder tanken fel och att vi bör återgå till de tidigare benämningarna, där sexuellt våld klassades i olika grader.

Skriver helt under på det. Men det är liksom oväsentligt då det faktiskt är våldtäkt enligt svensk lag från 2005 och detta hände 2008 så det är just en våldtäkt. Spelar ingen roll vad man tycker om saken.

Vill du likt jag ändra på det är det bara att skriva till vår riksdagsledamot att de bör driva att en våldtäkt ska vara just en våldtäkt enligt hur de flesta andra i världen ser det och ändra lagen. Men tills dess att om möjligt lagen ändras så kvittar det. Timell har begått en våldtäkt enligt nuvarande svensk lag om åklagaren lyckas bevisa detta i rätten.
Citera
2018-03-07, 21:54
  #520
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Så Timell är rättslös om en slyna efter tio år kommer med en anklagelse som inte går att bevisa?
Vi lever i en feministdiktatur som grundlades när våra fäder gav kvinnorna rösträtt.
Det var ett stort misstag.
Du tycker alltså att exempelvis fattiga människor i vårt land inte ska våga polisanmäla brott i rädsla för att åka på skadestånd. Vi säger att din bror får tänderna utslagna av någon han vet vem det är när han var arbetslös, men det fanns inga vittnen till händelsen. Det scenariot, är det okej för dig?

Personligen är jag väldigt glad över att leva i ett land där man vågar polisanmäla, överklaga osv, trivs du inte här har du ju länder mer i din smak att flytta till, som Nord Korea.
Citera
2018-03-07, 21:58
  #521
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokerface
#MeToo Att alla går på det. Jag tror faktiskt Martin är oskyldig, har jag fel så äter jag upp mitt tangentbord.

Då är detta bara att börja äta, jag är övertygad om att han har begått gärningen. Sen om han blir dömd eller inte har jag ingen aning om. Men i andra #MeToo fall så tror jag att MGM är oskyldiga, men det här är lika säkert som att man vinner i poker med en royal straight flush.

När kommer FUP:en upp?
Citera
2018-03-07, 21:58
  #522
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DilsNacke
En målsägande kan inte begå mened, eftersom han/hon inte avlägger någon vittnesed. Däremot kan Martin, vid en ev. friande dom, polisanmäla henne för falsk tillvitelse. Om en sådan anmälan leder till rättslig prövning, så kan han begära skadestånd. Inte annars.

Ja, jag vet det. Men i detta fall finns det ju inget bevis på att hon begått mened. Det finns nog ingen åklagare som kommer driva ett sånt fall mot henne eftersom hon har många vittnen (inte till fingret, men som backar upp henne om att de hört henne säga att hon blivit utsatt). Då måste de vittnena alla beskyllas för att ha begåttt mened. Det blir lite som i Orientexpressen av Agatha Christie. Alla inblandade är skyldiga och är i maskopi med varandra. För att kunna fälla hela gänget måste åklagaren ha bevis i form av mail, sms eller ett erkännande som inte går att motsäga.
Citera
2018-03-07, 21:59
  #523
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Skadestånd delas inte ut på det viset i Sverige vid en rättegång. Går man fri från straff är det belöningen. Man får inte skadestånd från det påstådda brottsofffret.

Stämmer bara delvis.
MGM kan starta ett civilrättsmål mot BO om det visar sig att dennes utsagor varit fabricerade och falska.
Tror att MT i detta fall har ekonomi att göra precis det.
__________________
Senast redigerad av LiberaVeritas 2018-03-07 kl. 21:59. Anledning: Felstavning
Citera
2018-03-07, 22:00
  #524
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Så Timell är rättslös om en slyna efter tio år kommer med en anklagelse som inte går att bevisa?
Vi lever i en feministdiktatur som grundlades när våra fäder gav kvinnorna rösträtt.
Det var ett stort misstag.

Du är inte så lite osäker i dig själv va?

Timell är ett drägg som har samlat ihop till minst detta åtal genom åren.

Han är så slut man kan bli.
Citera
2018-03-07, 22:03
  #525
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberaVeritas
Stämmer bara delvis.
MGM kan starta ett civilrättsmål mot BO om det visar sig att dennes utsagor varit fabricerade och falska.
Tror att MT i detta fall har ekonomi att göra precis det.

Ja, självklart. Men intet har framkommit om att det är fabricerat. Skulle hon ha fabricerat det hela blir hon åtalad för mened av en åklagare.
Citera
2018-03-07, 22:08
  #526
Medlem
Det här med penetration med fingrar respektive penis i slidan är intressant. Det verkar skilja sig åt mellan könen. För några år sen vaknade en man av att hans manliga kompis sög av honom. "Kompisen" blev dömd för sexuellt ofredande och inte våldtäkt. Tar man på underlivet utanpå trosor=sexuellt ofredande, innanför=potentiell våldtäkt. Tycker det låter svårt att fälla Timell för våldtäkt, sexuellt ofredande känns rimligare.
Citera
2018-03-07, 22:09
  #527
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proliferate
...horköp...
Får erkänna att jag just satt & googlade på "jordlöpare".
Citera
2018-03-07, 22:09
  #528
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taekwondo
Det här med penetration med fingrar respektive penis i slidan är intressant. Det verkar skilja sig åt mellan könen. För några år sen vaknade en man av att hans manliga kompis sög av honom. "Kompisen" blev dömd för sexuellt ofredande och inte våldtäkt. Tar man på underlivet utanpå trosor=sexuellt ofredande, innanför=potentiell våldtäkt. Tycker det låter svårt att fälla Timell för våldtäkt, sexuellt ofredande känns rimligare.
Men det är i så fall redan preskriberat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback