Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-25, 17:25
  #1741
Medlem
Cemsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JavierPena
100 000 är schablonbeloppet för våldtäkt oavsett hur rik (M)GM är

Då är det ett väldigt dumt system i så fall.
Citera
2018-05-25, 17:27
  #1742
Medlem
bussilegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cemser
100000 spänn är på tok för lite. Martin är väl mångmiljonär. Det kommer ju knappt kännas i plånboken på honom.

Det är vad som är praxis.
Skadeståndsbeloppen grundar sig inte på vilken förmögenhet man har. Här är vi alla lika inför lagen, rika som fattiga.
Citera
2018-05-25, 17:29
  #1743
Medlem
Cemsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bussilego
Här är vi alla lika inför lagen, rika som fattiga

Men det hade ju varit lika och rättvist ändå om man körde med t.ex. procent på gärningsmannens tillgångar.
Citera
2018-05-25, 17:35
  #1744
Medlem
JavierPenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cemser
Men det hade ju varit lika och rättvist ändå om man körde med t.ex. procent.

Det fungerar inte så tyvärr. Anledningen till varför man ens får några pengar som brottsoffer i våldtäktsmål är för att man blivit kränkt, och kränkning utgör grund för skadestånd. Man ska alltså ersätta själva kränkningen. Den går ju inte att mäta i pengar, så man har i stort sett varit tvungen att höfta fram en siffra. Hur som helst, kränkningen är ju lika svår oavsett om man blivit våldtagen av Bill Gates eller en uteliggare och det är därför uteslutet att beräkna beloppets storlek på något annat sätt, tex efter inkomst.
Citera
2018-05-25, 17:37
  #1745
Medlem
Cemsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JavierPena
kränkningen är ju lika svår oavsett om man blivit våldtagen av Bill Gates eller en uteliggare

Ja, men straff bör kännas, det kommer inte 100000 för Martin att göra.
Citera
2018-05-25, 17:42
  #1746
Medlem
JavierPenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cemser
Ja, men straff bör kännas, det kommer inte 100000 för Martin att göra.

Det håller jag med om, men skadestånd har inget straffrättsligt syfte. Dess enda mål är att ersätta den skadelidande.
Citera
2018-05-25, 17:49
  #1747
Medlem
Mommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cemser
Men det hade ju varit lika och rättvist ändå om man körde med t.ex. procent på gärningsmannens tillgångar.

För att göra saken värre för dig så får levande offer mer i skadestånd en offer, familj mm, efter mord. Din tanke är god men i Sverige är vi bara god mot kriminella
Citera
2018-05-25, 18:05
  #1748
Medlem
ratanax2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strangeflower
Är kvinna. Har blivit utsatt för en ganska grov våldtäkt. Även blivit tafsad på, petad, smekt - på krogen, på konsert, på bussen. Inte alls kul, såklart inte! Jag blir förbannad, men tänker fan inte sitta och gråta i ett hörn för att människor är oeftertänksamma/fulla/idioter/eller bara gör en usel framstöt. Men.

Att tuta i unga flickor att våldtäkt är lika med att ens liv är över, att det är det värsta som kan hända - det är fan värre än en våldtäkt i längden. Man ska ha den hjälp man behöver efteråt, absolut. Men som det är idag försvagar man kvinnor, förminskar dem till offer som inte kan komma på fötter själva utan alltid ska kunna luta sig tillbaka på att de minsann blivit utsatta. Det är så jävla kontraproduktivt och idiotisk, hur vi bemöts och förväntas reagera/känna. Du ska in i en mall - våldtäktsoffer. Och det är ett fängelse i sig.

Man anmäler direkt, eller inte alls. Ibland kommer kvinnor undan för att de är kvinnor, de får liksom rabatt i både ditt och datt. Fan vad jag hatar mitt eget kön ibland. Inte konstigt kvinnoföraktet är som det är på detta forum.



Timell upplever jag som en väldigt obehaglig typ, för övrigt. Men som sagt, kom inte dragandes 10 år senare och tjåla om våldtäkt/övergrepp.

Fantastiskt bra inlägg.
Citera
2018-05-25, 18:11
  #1749
Medlem
ratanax2s avatar
Martin Timell är skyldig, " ingen rök utan eld " , däremot är rubriceringen Våld-täkt fel däremot sexuellt utnyttjande anser jag stämmer och då kan inte åtal väckas = preskibition.
Citera
2018-05-25, 18:12
  #1750
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Det är absolut inte ett komplicerat fall. Skulle säga att det är det överlägset enklaste fallet jag någonsin kommit över. 6 pers i en badtunna. En BO påstår har blivit taffsad på av en MGM under vattnet. Thats it.

Eh, att någon pillar inuti dig är inte tafs... utan våldtäkt, därav våldtäktsanmälan vettu
Citera
2018-05-25, 18:15
  #1751
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strangeflower
Är kvinna. Har blivit utsatt för en ganska grov våldtäkt. Även blivit tafsad på, petad, smekt - på krogen, på konsert, på bussen. Inte alls kul, såklart inte! Jag blir förbannad, men tänker fan inte sitta och gråta i ett hörn för att människor är oeftertänksamma/fulla/idioter/eller bara gör en usel framstöt. Men.

Att tuta i unga flickor att våldtäkt är lika med att ens liv är över, att det är det värsta som kan hända - det är fan värre än en våldtäkt i längden. Man ska ha den hjälp man behöver efteråt, absolut. Men som det är idag försvagar man kvinnor, förminskar dem till offer som inte kan komma på fötter själva utan alltid ska kunna luta sig tillbaka på att de minsann blivit utsatta. Det är så jävla kontraproduktivt och idiotisk, hur vi bemöts och förväntas reagera/känna. Du ska in i en mall - våldtäktsoffer. Och det är ett fängelse i sig.

Man anmäler direkt, eller inte alls. Ibland kommer kvinnor undan för att de är kvinnor, de får liksom rabatt i både ditt och datt. Fan vad jag hatar mitt eget kön ibland. Inte konstigt kvinnoföraktet är som det är på detta forum.

Timell upplever jag som en väldigt obehaglig typ, för övrigt. Men som sagt, kom inte dragandes 10 år senare och tjåla om våldtäkt/övergrepp.

Fast, man anmäler när man anmäler.

Och ja håller med dig, man behöver nödvändigtvis inte sluta leva pga en våldtäkt, precis som Timell förmodligen inte kommer sluta leva pga en våldtäktsdom...

Grabbar som våldtar måste ju klara av en sådan anklagelse, inte svårare än så.
Citera
2018-05-25, 19:11
  #1752
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Sedan läggs ju våldtäktsfall (dagsfärska som icke dagsfärska) ned för att det inte finns bevis och att brott inte kan gå att styrkas. I Timell-fallet finns ju för guds skull 7-10 vittnen som dessutom är relativt samstämmiga - Och några av dom har ju tom suttit med i badtunnan där detta påstås hänt. Vare sig denna bevisningen blir tillräcklig för en fällande dom eller inte, så är det ju definitivt tillräckligt för att väcka åtal på.

Våldtäkt hör under allmänt åtal. Anser du att dom som vittnat - ja till och med suttit med i badtunnan har gott omdöme som inte anmält det den påstådda gärningen på 8-9 år?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback