Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-06, 04:30
  #1
Medlem
Josefass avatar
Hej,

Hur räknar man om man säljer forks/airdrops som man får genom att helt enkelt hålla btc eller andra kryptovalutor?

Räknar man inköpspris som 0:-,
Och skattar 30% på coinens pris?

Dvs, om BCH ligger på 10000kr, så betalar man 3000:- i skatt?

Hur funkar det, egentligen?
Mvh
Citera
2018-03-06, 04:53
  #2
Medlem
Hysteria90s avatar
Tja kryptokompis.

Jag har ju flyttat till Norge för att det är bättre skatteregler här för oss kryptoinvesterare och miners.

Här behöver man inte skatta ett skit förrän man realiserar vinst till fiat.

Satte du in 1 KR 2010 och plockar ut 50 miljoner 2018, är skatten 24% på 4.999.999 KR.

Är du seriös med kryptos och så eller?

Flytta ifrån Sverige då.

Sedan går ju bara dina skattepengar till att förstöra Sverige och svenska folket, men det är ju en annan diskussion.
__________________
Senast redigerad av Hysteria90 2018-03-06 kl. 04:56.
Citera
2018-03-06, 04:55
  #3
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josefas
Hej,

Hur räknar man om man säljer forks/airdrops som man får genom att helt enkelt hålla btc eller andra kryptovalutor?

Räknar man inköpspris som 0:-,
Och skattar 30% på coinens pris?

Mvh

Vad dillar du om? 30% ni är ju helt sjuka i Sverige.

Dessutom kräver svenska staten skatt när du tradear alts mot varandra va?

Helt omänskligt.
Citera
2018-03-06, 05:02
  #4
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josefas
Hej,

Hur räknar man om man säljer forks/airdrops som man får genom att helt enkelt hålla btc eller andra kryptovalutor?

Räknar man inköpspris som 0:-,
Och skattar 30% på coinens pris?

Dvs, om BCH ligger på 10000kr, så betalar man 3000:- i skatt?

Hur funkar det, egentligen?
Mvh
Ring hor-skatteverket och fråga.
Men dom kan ingenting om kryptovalutor, du kommer få helt olika svar beroende på den handläggaren du pratar med.

Dom har noll koll. Har du otur och hamnar i en revision kommer du behöva redovisa och redogöra för varenda jävla trade du gjort, allt du mineat fram o.s.v. Du kommer inte få behålla nåt själv iprincip.

Flytta till Schweiz helst, där är det 0% skatt på kryptos.

Jag valde Norge för jag älskar skandinavien. Här är det bara 24% skatt på realiserad vinst. Oaktat vad fan du gör. Pengar in pengar ut handlar det om.
Citera
2018-03-06, 06:27
  #5
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Tja kryptokompis.

Jag har ju flyttat till Norge för att det är bättre skatteregler här för oss kryptoinvesterare och miners.

Här behöver man inte skatta ett skit förrän man realiserar vinst till fiat.

Satte du in 1 KR 2010 och plockar ut 50 miljoner 2018, är skatten 24% på 4.999.999 KR.

Är du seriös med kryptos och så eller?

Flytta ifrån Sverige då.

Sedan går ju bara dina skattepengar till att förstöra Sverige och svenska folket, men det är ju en annan diskussion.

I Danmark är det tydligen än så länge helt skattefritt, om min kryptoarbetskollega är fätt uppdaterad — vilket han borde vara eftersom vi jobbar i Danmark och han bor i Danmark.
Citera
2018-03-06, 08:47
  #6
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josefas
Hej,

Hur räknar man om man säljer forks/airdrops som man får genom att helt enkelt hålla btc eller andra kryptovalutor?

Räknar man inköpspris som 0:-,
Och skattar 30% på coinens pris?

Dvs, om BCH ligger på 10000kr, så betalar man 3000:- i skatt?

Hur funkar det, egentligen?
Mvh

Om jag förstår "airdrops" rätt, så innebär det att du får gratis bitcoins? Omkostnadsbeloppet blir då noll och hela försäljningsbeloppet ska tas upp till beskattning, ja.
Citera
2018-03-06, 14:26
  #7
Medlem
polagoms avatar
Hysteri från Hysteria90, du behöver inte skriva i varenda tråd här om hur Skatteverket är horor, man ska inte betala någon jävla skatt, flytta till ett annat land istället. Här frågar någon om hur man ska göra i x scenario - har du inget annat svar än att flytta till Norge så behöver du inte skriva något alls.
Citera
2018-03-06, 15:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Hysteri från Hysteria90, du behöver inte skriva i varenda tråd här om hur Skatteverket är horor, man ska inte betala någon jävla skatt, flytta till ett annat land istället. Här frågar någon om hur man ska göra i x scenario - har du inget annat svar än att flytta till Norge så behöver du inte skriva något alls.

Bästa svaret i denna tråd!

Måste ju vara bättre å skapa en annan tråd där man kan basha på skatteverket istället för att smutsa ner andra trådar som inte har med det att göra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback