Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-06, 02:22
  #1
Medlem
Perdites avatar
Om jag har en elmotor som drar 12 volt och 2 ampere, hur många ampere kommer den att dra om jag sänker spänningen till 6 volt? Kommer även strömförbrukningen halveras?
Citera
2018-03-06, 06:07
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
12V 2A...är det elmotor med borst så har du nig inte förstått hur dom fungerar, strömmen är inte en konstant utan en variabel som påverkas av varvtalet, 12V 2A obelastad kan vara 12V 3A med lite belastning och över 12V 4A vid hård last.

Synkronmotor är tvärtom, mätt upp sjunkande belastning på en sån när motståndet ökade.
Citera
2018-03-06, 06:58
  #3
Medlem
spyder123s avatar
Följande ekvation gäller för en likströmsmotor:

I = (V_s - V_emf)/R = (V_s - k*w)/R

där V_emf är inducerad backspänning (som beror på motorns rotationshastighet) och V_s är inspänning. Motorn kommer att stabilisera sig vid ett visst varvtal (w), och det samt fluxkonstanten (k) och motorresistansen (R) hos motorn avgör strömförbrukningen. Bromsar du upp motorn (med handen t.ex.) så kommer rotationshastigheten att sjunka. Med ovan ekvation ses då att strömförbrukningen kommer att öka. Strömmen är alltså proportionell med moment/belastning.

Gällande din fråga så antas att belastningen på motorn kommer vara densamma då spänningen sjunker. Detta innebär att också strömförbrukningen kommer att vara densamma. Däremot kommer rotationshastigheten halveras, och många motorlaster varierar med varvtalet. Hur lasten varierar med varvtalet är alltså det som avgör förändring av strömförbrukning.
__________________
Senast redigerad av spyder123 2018-03-06 kl. 07:24.
Citera
2018-03-06, 15:04
  #4
Moderator
Falukropps avatar
Vi provar i hobby givet frågans karaktär.

Övrig hemelektronik --> Hobby

/Moderator
Citera
2018-03-15, 01:27
  #5
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perdite
Om jag har en elmotor som drar 12 volt och 2 ampere, hur många ampere kommer den att dra om jag sänker spänningen till 6 volt? Kommer även strömförbrukningen halveras?

Om du vill sänka varvtalet är det bättre att pulslängdmodulera spänningen än att minska spänningen.
Då får du lägre varvtal, men bibehållet ändå vridmoment.

Med låg spänning är det t.o.m. risk att motorn inte startar.

Citera
2018-04-04, 15:08
  #6
Medlem
TraXzmans avatar
U = I * R
P = I * U nåt sånt

resistans , spänning , Ampere, effekt
Citera
2018-04-14, 09:54
  #7
Medlem
Vet inte, fråga någon som kan sin sak? Här på flashback är det väl inte så många som skulle kunna hjälpa dig med det där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback