Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-06, 00:27
  #13
Medlem
libanesas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senapstjuven
Har du pratat med din operatör? De borde väl kunna blockera samtal från om inte ett specifikt land så alla inkommande utlandssamtal?
Nej har inte gjort det, visste inte de kunde göra detta men ska kolla upp det!
Citera
2018-03-06, 00:28
  #14
Medlem
libanesas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Bra idé, men enklast är kanske att TS byter telefonnummer?
Finns exempel på "oskyldiga människor" som råkat ärva ett gammalt nummer som någon FAX varit inställd på att ringa. Enklaste lösningen är nog för TS att byta nummer.
Hmm helst skulle jag inte vilja byta nummer, men får ha det som absolut sista utväg om inget annat hjälper
Citera
2018-03-06, 00:29
  #15
Medlem
libanesas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Märkligt att så fort man skaffade truecaller började det ringa försäljare som aldrig förr.
Haha ja men eller hur, faktiskt känns det så!
Citera
2018-03-06, 00:30
  #16
Medlem
libanesas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Vad har du för mobil. I många mobiler kan du blockera samtal utan extra appar. Testa isåfall att blockera samtal från hela den regionen. Dvs +44
Har en iPhone, hittar ingen "block region" funktion. Googlade lite men hitta inget (om jag inte missat något).
Citera
2018-03-06, 00:32
  #17
Medlem
libanesas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Varför ringer du inte din teleoperatör och förklarar läget och ser om det kan göra något och vilka alternativ det är i så fall. Det kan åtminstone spärra ditt nummer från internationella samtal.
Inte tänkt på det, visste inte de kunde spärra nummer från utlandet så. Men ska kolla upp detta med Comviq

Citat:
Ursprungligen postat av Pappersfigur
Sysslar du med Bitcoin eller någon annan kryptovaluta? Min kollega har börjat med alternativ till Bitcoin (vet ej vad dom heter då jag inte sysslar med det själv).

Senaste veckorna har han fått samtal från bland annat England och Cypern men även Malta. Kan det vara något sådant?
Började för någon vecka sedan, men detta har fortfarande pågått i ett par månaders tid nu. Men hur de fått tag på mitt nummer vet jag inte.
Citera
2018-03-06, 07:55
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Märkligt att så fort man skaffade truecaller började det ringa försäljare som aldrig förr.

Uj uj uj, True Caller lät nog bra när den kom, men den Appen tömmer ju hela din telefonbok, vilket inte alls är snällt mot de i din telefonbok som har t ex Hemligt nr.
Man kan ju söka efter folk o nr i Appen.

Man kan däremot spärra sitt eget nr så det inte lämnas ut av Appen, men då måste man logga in på deras hemsida och göra det.

VARNING FÖR True Caller (som förresten är en svensk app) - de har världens största register över nr, men det betyder ju också att den som använder den appen finns med, och ofta under olika namn.
Dvs den ena polaren namnger en person på sitt sätt, en annan polare på sitt sätt.
Citera
2018-03-12, 13:56
  #19
Medlem
henki420s avatar
Jag har samma sak med min teliaanslutna lur. Har blockat England, Danmark, Kanada och en massa nummer som ringt. Fick just ett samtal från Belgien. De verkar inte ge sig.
Jag har sökt på en del av numren och funnit att de använts i olika scamsammanhang i många länder.

Av vad jag förstår är det en maskinuppringning med syfte att man ska ringa tillbaka och få dyra räkningar. En scam som säkert drabbar miljoner människor och som nästan är laglig. Av den anledningen tror jag inte en enda polis jobbar på det här.
Citera
2018-03-15, 20:46
  #20
Medlem
Exakt samma hände mig. Mänger av brittiska nummer ringde, jag blockade en åt gången men nya kom. Har en Huawei och upptäckte att det går blocka hela UK med +44*
Det har hjälpt
Citera
2018-03-17, 16:02
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Märkligt att så fort man skaffade truecaller började det ringa försäljare som aldrig förr.

Hände mig med för några år sedan. Dessa appar samlar troligtvis in telefonnr pga att de ges tillgång till din telefon. Löste sig när jag gav upp android och skaffade iphone, använder där inbyggda blockfunktionen. Bytte förstås även nr.
Citera
2018-03-17, 22:55
  #22
Medlem
Ja, är haft problem med detta sedan i december men det kan vara lugnt en vecka och sedan komma fleta santal samma dag. Denna vecka har varit lite extrem med i snitt två samtal per dag. Oftast från Storbritannien men även USA, Canada och något enstaka från svenskt nummer förekommer. Oftast är det ingen där när jag svarat men är det någon där så säger de att de ringer från något företag jag inte uppfattar (dålig linje och ljud i bakgrunden) och de undrar om de talar med (mitt namn).

Vad de egentligen vill veta jag inte utan samtalet slutar med att jag meddelar att jag inte är intresserad och lägger på. Någon gång skällde jag ut dem istället och då lade de på.

Edit: tittar lite på det svenska numret (016478268303) och det är alldeles för långt. Liknar något amerikanskt som ringt innan så det har nog blivit fel med nummerpresentation och skulle stått +16478268303
__________________
Senast redigerad av Engineer 2018-03-17 kl. 23:03.
Citera
2018-03-22, 15:13
  #23
Medlem
OrganiCs avatar
Jag har på sistone samma problem som TS. Olika nr från London ringer flera ggr/dag. Jag svarar givetvis inte på dessa samtal utan blockerar, men att behöva göra det ett tiotal ggr/dag blir lite drygt i längden.
Jag kontaktade min teleoperatör (Tre) och bad dem spärra inkommande samtal från utlandet, men fick till svar "Det är dessvärre inte möjligt för oss att spärra ingående trafik. Jag beklagar det."

Så nu undrar jag om det verkligen finns en lösning på detta problem?
Finns det någon annan operatör som spärrar inkommande samtal från utlandet?
Citera
2018-03-23, 16:37
  #24
Medlem
libanesas avatar
På sistone har antal samtal från dessa nummer slutat ringa. Inte gjort något särskilt, men har t.o.m. dem tröttnat? Haha
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback