Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-05, 19:53
  #1
Medlem
McHummers avatar
Vi fick just ett mail här med avgift från Postnord med länk till betalning men utan någon som helst identifikator som pekar på vilket paket från Wish eller Ebay eller vad det nu kan vara utav ett antal paket på väg in.

Vi har ett par paket där vi nog kan känna att 77kr som det skulle kosta i det här fallet kunde vara berättigat men kan vi inte koppla det till vilken försändelse/vara vi beställt så får vi avvisa allt, man lär ju inte kunna få tillbaka Postnord's avgift om man returnerar varan :-)

Någon som fått mail från Postnord och kunnat koppla det till en specifik försändelse, isåfall hur?
Citera
2018-03-05, 20:52
  #2
Medlem
har också ett tiotal paket påväg, tror inte det är möjligt att veta vilket som är vilket. när man får ett email om att ett paket kommit fram till utlämningestället står det bara vilket namn som skickat det och du vet inte vem som skickat vad om du köpt på ebay/wish,
Citera
2018-03-05, 21:29
  #3
Medlem
McHummers avatar
Som jag uppfattar det så kommer räkningen nu, paketet ligger på terminal på Arlanda el. dyl. Betalar jag kommer det vidare till utlämningsstället, betalar jag inte så skickas det tillbaka.

Jag får neka allt. Känns värdelöst.
Citera
2018-03-05, 23:41
  #4
Medlem
Sooks avatar
Går nog mycket tillbaka i retur nu i början av mars...
Citera
2018-03-06, 07:01
  #5
Medlem
rockypatel66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McHummer
Vi fick just ett mail här med avgift från Postnord med länk till betalning men utan någon som helst identifikator som pekar på vilket paket från Wish eller Ebay eller vad det nu kan vara utav ett antal paket på väg in.

Vi har ett par paket där vi nog kan känna att 77kr som det skulle kosta i det här fallet kunde vara berättigat men kan vi inte koppla det till vilken försändelse/vara vi beställt så får vi avvisa allt, man lär ju inte kunna få tillbaka Postnord's avgift om man returnerar varan :-)

Någon som fått mail från Postnord och kunnat koppla det till en specifik försändelse, isåfall hur?

Du fick alltså ett mejl? Hur ska det betalas? När du hämtar ut paketet?

Kan du ta en screenshot?
Citera
2018-03-06, 08:44
  #6
Medlem
Får du en räkning på 77kr så är 2kr moms och 75kr postens avgift. Det är väl specificerat på räkningen?
Då borde du veta vilket paket det rör sig om.
Citera
2018-03-06, 12:03
  #7
Medlem
M86As avatar
Det går bra att ringa till Postnord på 0771-33 33 10 och be dem kolla vad paketet innehåller. Funkade bra för mig ialla fall!

https://www.postnord.se/kontakt#huma...ontact;id:4501
Citera
2018-03-13, 09:30
  #8
Medlem
När jag kollar på Aliexpress så ser jag att ett av mina pakat har anlänt till Sverige. Sen ändrar Postnord spårningsnumret och vill ha 75:- för det? Bara en idiot hittar på något sådant?
Citera
2018-03-14, 17:53
  #9
Medlem
http://www.ebay.com/gds/Internationa...8570922/g.html

Här är en förklaring av Postnords spårningsproblem. Vad är det för vits med identitet på paket om de ändras?
__________________
Senast redigerad av Tulk 2018-03-14 kl. 17:56.
Citera
2018-03-15, 09:22
  #10
Medlem
irkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulk
När jag kollar på Aliexpress så ser jag att ett av mina pakat har anlänt till Sverige. Sen ändrar Postnord spårningsnumret och vill ha 75:- för det? Bara en idiot hittar på något sådant?
Fast det är ju inte på grund utav dem ändrar spårningsnumret dem vill ha 75:- för det, utan det är i tull (Dvs skatt) dem vill ha 75:- eftersom du importerar varor ifrån Kina.
Citera
2018-03-15, 21:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irken
Fast det är ju inte på grund utav dem ändrar spårningsnumret dem vill ha 75:- för det, utan det är i tull (Dvs skatt) dem vill ha 75:- eftersom du importerar varor ifrån Kina.
Du har fel, men presentera gärna en källa på att dom 75:- är tull eller skatt. Snarare att det är pengar som går in i företaget Postnord för att fixa siffrorna i verksamheten man har i Kina. Skulle vara roligt att veta hur många anställda man har där och hur stora förlusterna är?
Staten verkar ha väldigt lite koll iallafall.
Citera
2018-03-17, 04:33
  #12
Medlem
irkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulk
Du har fel, men presentera gärna en källa på att dom 75:- är tull eller skatt. Snarare att det är pengar som går in i företaget Postnord för att fixa siffrorna i verksamheten man har i Kina. Skulle vara roligt att veta hur många anställda man har där och hur stora förlusterna är?
Staten verkar ha väldigt lite koll iallafall.
Tyvärr så verkar det vara du som har fel och som inte har nån aning om varför dem tar avgiften, du kan läsa om det här på Postnords Officiella Hemsida.

Jag citerar
Citat:
Vad blir den nya avgiften?
– För försändelser med ett deklarerat värde under 1 500 kronor blir avgiften 75 kronor. För försändelser med ett deklarerat värde över 1 500 kronor kvarstår den nuvarande avgiften på 125 kronor. Värt att notera är att den nya avgiften på 75 kronor är en sänkning av den tidigare kostnaden för försändelser med ett värde på mellan cirka 220 kronor och 1 500 kronor.

Från vilka länder gäller de här avgifterna?
– I media har diskussionen framförallt gällt varor från Kina, och den absoluta merparten av alla försändelser kommer just från Kina. Men den här avgiften kommer att tas ut på alla varor som handlas från länder utanför EU:s tullunion.

Visst är det så att Postnord går dåligt, MEN testa hantera 100K paket ifrån Kina / per vecka utan att få ett öre så ska du se att varenda företag går omkull, sen går det ju säga bu och bä om att dem gör det så här, men vi (svenska befolkningen som betalar skatt) slipper ju betala kostnaderna i skatt iaf.
__________________
Senast redigerad av irken 2018-03-17 kl. 04:35.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback