Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-03-06, 14:47
  #25
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Advers
Gick på stan och inuti en galleria fick jag syn på en underklädesbutik för damer med nakna, barbröstade skyltdockor och massiva reklamaffischer på halvnakna tonårsflickor, varav en satt ned med något särade ben (vem vill se sin dotter sådär blottad liksom). Det där var väl lite väl häftigt tänkte jag och väl ute kände jag hur jag började koka inombords. Jag vände om, gick in i butiken och frågade om detta var en strippklubb eller klädbutik. En klädbutik var det tydligen, fick jag till svar. Jag frågade då om det inte var lite väl oanständigt med så pass avslöjande porträtt och skyldockor (olämpligt inte minst för barn). Fick till svar att de höll på att byta om skyltdockorna och att det inte var permanent. Bra, sade jag och drog därifrån märkbart irriterad, och hörde ett krystat "tack ska du ha" av en något ställd expedit.

Jag vet inte om jag överreagerade, men hela scenen kändes medvetet översexualiserad - så där mitt i gallerian där även män och barn passerar.

Jag anser att det är olämpligt att sexualisera våra offentliga rum på det sättet, och som man kände jag mig provocerad. För det första översexualiserar man kulturen och kapitaliserar på sex-appeal, och sedan klagar man på att män taffsar. Det var nog denna dubbelstandard som fick det att brista för mig just där och då.

Tycker ni jag gjorde rätt eller fel?

Antar att du hellre skulle vilja se dina medsystrar täckta i slöjor och hucklen så de inte på något sätt kan riskera att sexualiseras?
Citera
2018-03-06, 14:48
  #26
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Femme.Fatale
"Sedan klagar man på att män tafsar"..
Alltså är du helt jävla dum i huvudet!?
Den nakna Kroppen är naturlig. Att män tafsar har med dålig kvinnosyn att göra.
Med det resonemanget kan man gå runt utan kläder på stan, badhus, och museum. "Det är naturligt." Men du har kanske inte något emot att folk går omkring på bibliotek utan kläder?

Därtill, om kvinnor tafsar på män eller andra kvinnor då? Är det också dålig kvinnorsyn? Eller ska vi kalla det dålig manssyn? Om du påstår att det är extremt mycket färre kvinnor än män som tafsar så svarar jag att jag är osäker. Men jag tror att många inte skulle hålla med dig. Oavsett så är det intressant att dålig kvinnosyn är två vanliga ord, medan dålig manssyn inte förekommer.
Citera
2018-03-06, 14:56
  #27
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Avdramatiseringen av den nakna kvinnokroppen, t.ex. Bara Bröst, är inget annat än positivt.
Inget annat än positivt? Inget? Kan du verkligen inte komma på något negativt alls med det? Att ta av skygglapparna är nödvändigt för att se bägge delar av myntet.

Du kanske vill dra det ännu längre, att kvinnor om de känner för det inte ska behöva ha på sig kläder överhuvudtaget, på gator, torg och restauranger. Avdramatiseringen av den nakna kvinnorkroppen är ju trots allt inget annat än positivt.
Citera
2018-03-06, 15:13
  #28
Medlem
hippilis avatar
Första gången jag läst att någon blivit sexuellt upphetsad av en skyltdocka. Dockofetish
Citera
2018-03-06, 15:18
  #29
Medlem
Herregud är skyltdockorna sexistiska nu också?

Hur långt skall sjävgodhetsapostlarna gå i kränkthetens namn?
Citera
2018-03-06, 15:41
  #30
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Du får ursäkta mig, men jag uppfattar dig som en vidrig lögnare som försöker få tråden att spåra ur m.h.a. personangrepp. Så tillbaka till ämnet istället:

Avdramatiseringen av den nakna kvinnokroppen, t.ex. Bara Bröst, är inget annat än positivt. Men det är inte det klädbutikerna sysslar med, av välgörenhet, utan ofta det helt motsatta, för att tjäna pengar. De gör inte mycket för att ungdomar ska känna att de duger som de är heller, utan ofta det helt motsatta, för att tjäna pengar.
Om man går igång på skyltdockor etc så har man problem.
Citera
2018-03-06, 15:52
  #31
Medlem
rostigamazons avatar
Tror du fick ståfräs, sen kände du dig kränkt, att några nakna dockor kunde sätta dig i det till"ståndet"
Citera
2018-03-06, 17:58
  #32
Medlem
Har de inga omklädningsrum?
Citera
2018-03-06, 19:03
  #33
Medlem
Adverss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Femme.Fatale
"Sedan klagar man på att män tafsar"..
Alltså är du helt jävla dum i huvudet!?
Den nakna Kroppen är naturlig. Att män tafsar har med dålig kvinnosyn att göra.

Smink och utmanande kläder är inte naturligt - det är sexuell signalering. Man inte behöva mötas av blottade trosaffärer med avklädda flickor i ett civiliserat samhälle. Lika lite som man ska behöva mötas av sminkade kvinnokollegor i högklackat på jobbet. Jag tycker inte att offentligheten ska vara sexualiserad ö.h.t. eftersom det är ett distraktionsmoment för produktiviteten.

Att den nakna kroppen är naturlig är en HELT annan sak. Påstår du att kvinnor ska kunna se ut och bete sig hur horigt som helst utan konsekvenser, medan män kan bli anmälda för sexuellt ofredande för minsta lilla grej av opportunistiska häxor? Det är precis så situationen ser ut idag, eftersom vi inte vet vad reglerna är, tack vare feministisk samhällsplanering. Jag tolererar inte ett sådant dubbelspel.

Det enda som kan lösa situationen är att vi växer upp - kvinnor som män - och slutar med dessa offentliga sexlekar och genustrams.

Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Du får ursäkta mig, men jag uppfattar dig som en vidrig lögnare som försöker få tråden att spåra ur m.h.a. personangrepp. Så tillbaka till ämnet istället:

Avdramatiseringen av den nakna kvinnokroppen, t.ex. Bara Bröst, är inget annat än positivt. Men det är inte det klädbutikerna sysslar med, av välgörenhet, utan ofta det helt motsatta, för att tjäna pengar. De gör inte mycket för att ungdomar ska känna att de duger som de är heller, utan ofta det helt motsatta, för att tjäna pengar.

Japp, jag borde kanske skällt ut dem ännu mer.

Citat:
Ursprungligen postat av frange
Antar att du hellre skulle vilja se dina medsystrar täckta i slöjor och hucklen så de inte på något sätt kan riskera att sexualiseras?

Är man automatiskt islamist om man har socialkonservativa värderingar? Jag skulle gärna se mina medsystrar klädda i folkdräkter istället för att göra våra dem till permanent vandrande sexobjekt? Anledningen till att man skylde kvinnans sexualitet förr var pga att man värnade om kvinnans inneboende värde. Feminismen skiter i kvinnans inre värde och vill röja det ur vägen så att de kan legitimera mera individualism och sexuell anarki åt folket.

Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Tror du fick ståfräs, sen kände du dig kränkt, att några nakna dockor kunde sätta dig i det till"ståndet"

Bra försök men jag motiverades helt och hållet av rättvisa. Det hade inget med någon personlig kränkthet eller sexfixering att göra - isåfall hade jag varit vänster.
__________________
Senast redigerad av Advers 2018-03-06 kl. 19:16.
Citera
2018-03-06, 20:44
  #34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Inget annat än positivt? Inget? Kan du verkligen inte komma på något negativt alls med det? Att ta av skygglapparna är nödvändigt för att se bägge delar av myntet.

Du kanske vill dra det ännu längre, att kvinnor om de känner för det inte ska behöva ha på sig kläder överhuvudtaget, på gator, torg och restauranger. Avdramatiseringen av den nakna kvinnokroppen är ju trots allt inget annat än positiv.

Låt mig gissa helt vilt att 30% av mäns motivering att arbeta, liksom att behandla kvinnor med respekt och kanske överhuvudtaget gå upp ur sängen, kommer från chansen att få ligga med en snygging. Utan den moroten skulle BNP gå ner 15%, och alkoholism, depression och kvinnomisshandel gå upp lika mycket. Det är förstås negativt.

Annars ser jag bara positiva saker... kvinnosynen verkar vara sämre i de muslimska länder där man helt täcker kvinnor med burka, än i de afrikanska byar där man går runt helt naken. Inte för att jag har varit i några av dem.
Citera
2018-03-23, 20:15
  #35
Medlem
flemkens avatar
rätt
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback