Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-05, 19:26
  #1
Medlem
Hej.

Jag är i desperat behov av kreativa råd.

Har en femtonårig son som bor med sin far i annan stad, men då han nu mår riktigt dåligt där så vill han bo hos mig.

Det som håller igen är att han inte har jämnåriga kompisar här.

Hur hittar man nya vänner i en ny stad?

Min son älskar fysik, kemi och spelande. Inte intresserad av idrott.

Finns någon med goda råd?
Citera
2018-03-05, 19:29
  #2
Medlem
I skolan.
Citera
2018-03-05, 19:29
  #3
Medlem
WhySoBorings avatar
Det vanligaste sättet att hitta nya vänner är genom skolan eller någon hobby.
Citera
2018-03-05, 19:53
  #4
Avstängd
creepingdeaths avatar
det som ligger närmast till hands är väl nästa gång han byter skola, gymnasiet kan väl inte vara så långt bort?

vet inte vad du menar med spelande eller om du bor i mindre eller större stad, men det kanske finns internetcafé eller kanske nån lokal rollspelsförening.

kanske finns det NÅN idrott han kan tänka sig prova eller nån slags kurs, tidsmässigt är det väl lite knepigt just nu men alla former av idrott/träningar/kurser lär ju dra igång i början på hösten och då är det ju nybörjare/nya deltagare och ingen knappt känner ju varandra sen tidigare.
Citera
2018-03-05, 19:59
  #5
Medlem
I skolan!
annars har han några kusiner i samma ålder som bor nära dig?
Han kommer bli mycket mer vid datan för där har han kvar sina kompisar iaf vilket är både bra och dåligt.
varför mår han dåligt?
Citera
2018-03-05, 22:43
  #6
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Föräldrafria fester. Att vara utomhus. Ungdomsgård.
Citera
2018-03-16, 14:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihilisti
Hej.

Jag är i desperat behov av kreativa råd.

Har en femtonårig son som bor med sin far i annan stad, men då han nu mår riktigt dåligt där så vill han bo hos mig.

Det som håller igen är att han inte har jämnåriga kompisar här.

Hur hittar man nya vänner i en ny stad?

Min son älskar fysik, kemi och spelande. Inte intresserad av idrott.

Finns någon med goda råd?

Min son är i din sons ålder och han har ett gäng med kompisar som han spelar datorspel med online, dvs med dator och så pratar de med varandra på Skype. Från början var det några i skolan men sen har han lärt känna fler, kompisars kompisar via spelandet. De träffas ibland och äter Pizza och liknande också.
Förutom spel kunde ju en schackklubb vara av intresse för din son.
Citera
2018-03-16, 23:47
  #8
Medlem
en lite nördig kille i den åldern kan ha kul i en klubb som sysslar med radiostyrt, särskilt om de har bana och klubbhus. finns olika klasser och tävlingar. man måste inte vara superintresserad. man kan sitta och skruva lite och dricka läsk. bara en tanke.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback