Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-05, 18:32
  #1
Medlem
Policys avatar
Låt oss leka med tanken att hela väljarkåren splittras upp i en massa små obskyra partier, och att inget av partierna lyckas hamna över 4% av rösterna.

Blir Sverige då utan regering och riksdagspolitiker? Eller finns det något i stadgarna som hade hanterat denna situation?
Citera
2018-03-05, 18:36
  #2
Medlem
Intressant fråga. Jag tror att valet hade ogiltigförklarats och nya val hade utförts tills dess att någon vann, under tiden hade den tidigare regeringen suttit. Men detta är bara min gissning.

Jag tror absolut att det finns regler kring hur det ska skötas även om det är otroligt osannolikt
Citera
2018-03-05, 18:54
  #3
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Ett parti behöver ju inte få 4% för att komma in i riksdagen!

Det räcker med 12% av rösterna i en valkrets för att komma in!


Om det inte är något enda parti som uppfyller det heller så vet jag dock ej!
Citera
2018-03-05, 19:28
  #4
Medlem
BernardLoutres avatar
Det skulle behövas mer än 25 partier för att det kunna hända...
Citera
2018-03-05, 20:51
  #5
Medlem
kodsnickrarns avatar
Räcker väl med att alla röstar blankt?

/K
Citera
2018-03-05, 21:02
  #6
Medlem
Intressant, kan ingen statsvetare inflika något?

Verkar som att TS syftar på ett fall där inget parti kommer in i riksdagen, dvs ingen över 4% eller någon annan spärrgräns. Vad har vi för lagar som styr omval och liknande?
Citera
2018-03-05, 22:09
  #7
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flumsplums
Intressant, kan ingen statsvetare inflika något?

Verkar som att TS syftar på ett fall där inget parti kommer in i riksdagen, dvs ingen över 4% eller någon annan spärrgräns. Vad har vi för lagar som styr omval och liknande?

Enligt regeringsformen heter det extra val i Sverige. Det går nog inte bilda regering på det röstunderlaget, men för lite information ges i exemplet för att kunna ge ett uttömmande svar. Detta beror på valkretsregeln.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback