Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-05, 18:11
  #1
Medlem
//

Uppdatering: Jag insåg att jag skrev i fel forum, men fattar inte hur jag ska ta bort eller flytta. Sorry!

//


Hej!

Jag kan inte programmera alls, än. Men jag är pepp i allmänhet och har en app jag skulle vilja göra i synnerhet. Jag vet att jag har väldans mycket att lära innan jag kan göra den, men min fråga är kring vilken storleksordning detta väldans är. Typ om det är några månader eller ehuhm mer flera år bort.

Det jag vill göra är en app som gör statistik av några variabler en fyller i varje dag. Jag tänker att variablerna rateas 1-10 och att appen sen kan visa diagram hur de har förändrats över tiden. Typ som ett linje-diagram som är jättenkelt att göra i excel, fast mycket snyggare.

Toktacksam för info om hur svårt och lätt det kanske är, och för alla tips på i vilken ände jag ska börja!
__________________
Senast redigerad av turkos 2018-03-05 kl. 18:15.
Citera
2018-03-05, 18:29
  #2
Medlem
Unisertits avatar
Läs en kurs objektorienterad programmering på högskolan i tex programmeringsspråket java. (Utan förkunskaper kan du behöva lära dig java via youtubevideos). Ha tålamod och lär dig att programmera på rätt sätt så blir det enklare senare. Sen kan du läsa en kurs i apputveckling eller göra det via material från internet där din javakunskaper vid tex androidapputv verkligen är applicerbart. Detta bör ta dig några månader.
Citera
2018-03-05, 22:01
  #3
Medlem
grejigabosses avatar
Jag skulle nog hellre se på tutorials än att läsa kurser på universitetet till att börja med. Det är såklart nyttigt att ha några delar från gymnasium eller universitet men att tröga igenom 10 poäng programmering är absolut inte nödvändigt för att komma igång. Tidigare har jag förstått det som att det var lite upp till utvecklaren att välja en metod för hur appen skulle byggas, nu har ju android en egen mjukvara som heter Android studio. Det öppnade en hel del dörrar för mig. Fick till att göra några enkla grejer under en kväll. Fanns tusen tutorials om hur man gjorde exempelvis en miniräknare. När hade följt några exempel och sen gjort en egen enkel app startade jag aldrig android studio igen, det var liksom så mycket jag var intresserad av att lära mig just då. Ville mest göra en app som löste ett väldigt litet problem för mig själv men som inte har potential värd att lägga mer tid på än att jag fick att fungera, installerad på mobilen.

Varför ska man skita i universitet till att börja med?
Kurserna som rör applikationsutveckling kräver ofta 30hp programmering där kanske 10hp skall vara objektorienterad.
Det tar alltså tid utan att veta om det är värt. Mer nyttigt för dig tror jag istället hade varit att läsa grundläggande programmering på gymnasie eller högre nivå. Typ C som jag själv läste, främst för att lära sig grunderna (alla kan ju C).
Vidare kan jag sätta min högra fot på att en person som gillar och kan programmering på en relativt låg nivå kommer kunna kriga sig in på nya delar inom programmering UTAN att behöva läsa massa kurser, om man nu inte har ett brinnande intresse. Vill man göra en seriös app är nog universitet den lättaste vägen där man också vaggas (snarare kastas in i en vägg) in i matematiken som ofta är nyttig. Viktigaste poängen med att börja lite själv är väl främst för att se om man ens är intresserad, drygt å hoppa på en ingenjör eller liknande utan att veta.

Sist men inte minst så brukar folk vara ganska behjälpliga. De flesta tycker det är ganska roligt att bidra.

De största svårigheterna med att börja
1. Var börjar man?
2. Var skriver man sin kod?
3. Hur installerar man kompilator som kör koden
4. Vad betyder alla tecken och uttryck?

Detta får man oftast besvarat när man kommit till stadiet att kunna köra sitt första "hello world!" och "foo - bar" program. Därifrån har man liksom kommit igång och kan börja fokusera på själva programmeringen.

Jag rekommenderar
1. En compiler online som fungerar på direkten för att komma igång
2. Någonting att programmera, typ eulers projekt eller codewars där du får problem du skall lösa. Då kommer du tvingas in i att använda operatorer och annat man MÅSTE kunna helt enkelt. Kolla hur man löser problem 1,2,3,4,5,6 osv på youtube. Viktigt att man har någonting att programmera och inte bara fastnar i att skriva ut meddelanden på skärmen.
3. Efter några exempel trillar poletten ner. Antingen fortsätter du lösa problem eller så hittar du någonting annat att göra.


Det blev mycket text och jag har inte resonerat helt runt allt, så jag kan plötsligt hålla med om någon tycker helt tvärtom.
Citera
2018-03-06, 19:57
  #4
Moderator
Protons avatar
Egna projekt --> Personlig utveckling, studier och arbetsliv
/Moderator
Citera
2018-03-10, 13:50
  #5
Medlem
Är du intresserad av att göra en telefonapp (och isf Android eller IoS), dektopapp eller webbapp?
Ska appen användas kommersiellt (många använadre, klient-server) eller privat (en avnändare med lokal lagring av data)?
Citera
2018-03-10, 21:16
  #6
Medlem
Alltså, tack för utförligt svar, det ger mycket!

Och bra frågor!

Jag tänker att det ska vara en app till en andorid, och jag gissar att jag vill ha den privat snarare än kommersiell. Jag tänker mer samla och visa statistik på en telefon och inte riktigt något massa olika användare som visar statistik för varandra.
__________________
Senast redigerad av turkos 2018-03-10 kl. 21:22.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback