Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-05, 17:40
  #1
Medlem
tjenare.knugens avatar
Hej

Var på ett köpcentrum igår som jag inte besökt på 10 år, och den första annonsen jag fick upp i mitt Instagram-flöde imorse var just reklam från det köpcentrumet.

Blev så klart förbannad och försökte hitta vilken app det är som spionerar på min placering.
Har en Android och kollat under "Behörigheter". Varken Facebook (som äger Instagram) eller Instagram har platsbehörigheter.

Självklart misstänker jag någon av Googles appar (dvs att Instagram använder Google-annonsering?), och de Googleappar som har behörighet till min plats är Chrome, Earth, Google, Google Play, och Maps.

Vet ni vad som är boven till denna djävulska inkräktning?
Citera
2018-03-05, 18:57
  #2
Medlem
Raggarspinns avatar
Liknande frågeställning har varit aktuellt tidigare men då handlade det om riktad reklam trots avstängd platstjänst. Butikens wifi-nätverk är det enda som behövs för att din mobil ska veta att du varit i närheten av butiken.
(FB) Android location services avstängt men ändå inte?
Citera
2018-03-05, 19:01
  #3
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Liknande frågeställning har varit aktuellt tidigare men då handlade det om riktad reklam trots avstängd platstjänst. Butikens wifi-nätverk är det enda som behövs för att din mobil ska veta att du varit i närheten av butiken.
(FB) Android location services avstängt men ändå inte?

Även om jag har wifi avstängd på mobilen
Citera
2018-03-05, 19:08
  #4
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Även om jag har wifi avstängd på mobilen
Är wifi avstängt så kan din mobil inte dela information. Men om wifi är på men inte anslutet till ett nätverk så kan Google binda din mobil till en specifik plats.
Butiker använder wifi för att hålla koll på hur många som är i butiken och hur länge. Google använder butikers wifi för att kunna erbjuda riktad reklam.
Citera
2018-03-05, 19:10
  #5
Medlem
BigBusinesss avatar
Platstjänster ger tjänster du använder exakt position, dvs den information som telefonen har om var du är.

Annars ger nätverket du använder alltid en ledtråd till tjänsteleverantörer (servern).

Prova exempelvis den här:

https://ipcim.com/en/?p=where

(Prova den med wi-fi och mobilnät).


Förmodligen ligger instagram-appen och pollar massa skit regelbundet, så googlehar koll på dig.

Köp en Apple, eller microsoftprodukt om du känner som du gör. De har inte som affärsidé att hålla kolll på dig.
Citera
2018-03-05, 19:21
  #6
Medlem
Raggarspinns avatar
Vet inte hur instagram-appen fungerar eftersom jag själv inte har den. Men har instagram tillgång till din mobils wifi så finns det stor risk att det är därför du får riktad reklam från en butik du varit i närheten. Historiken om wifi-nätverk sparas i mobilen och instagram kan senare när du är uppkopplad binda din mobil till en viss plats och på så vis visa relevant reklam.
Citera
2018-03-05, 20:13
  #7
Medlem
tjenare.knugens avatar
Jag kopplade INTE upp mig mot något Wifi när jag var där. Men visst, Wifi-funktionen antar jag är igång då jag inte orkar slå av den så fort jag går hemifrån. Så ni tror att köpcentret i detta fallet känner av att min mobil befinner sig där, trots att jag inte kopplar upp mig mot deras Wifi?

Vill tillägga att mitt Instagram-konto använder en Hotmail-adress, och alltså inte samma Gmail-adress Android använder.
Citera
2018-03-05, 20:41
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen
Jag kopplade INTE upp mig mot något Wifi när jag var där. Men visst, Wifi-funktionen antar jag är igång då jag inte orkar slå av den så fort jag går hemifrån. Så ni tror att köpcentret i detta fallet känner av att min mobil befinner sig där, trots att jag inte kopplar upp mig mot deras Wifi?

Vill tillägga att mitt Instagram-konto använder en Hotmail-adress, och alltså inte samma Gmail-adress Android använder.

Först så kollar du så att du har att den ska söka efter öppna nätverk avstängt, finns under wifi.

Sen kan du stänga av:
Open Maps, tap the hamburger menu at top left, tap Settings, tap Notifications, tap Your Contributions.
Google Now > Settings > Notifications > Your Feed > Places
Citera
2018-03-05, 20:52
  #9
Medlem
tjenare.knugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Först så kollar du så att du har att den ska söka efter öppna nätverk avstängt, finns under wifi.

Sen kan du stänga av:
Open Maps, tap the hamburger menu at top left, tap Settings, tap Notifications, tap Your Contributions.
Google Now > Settings > Notifications > Your Feed > Places

Tack för svaret

Tyvärr hittar jag ingen inställning att stänga av automatisk Wifi-sökning, har en Huawei och under Avancerade Wifiinställningar är det i princip tomt, förutom att man kan konfiguera certifikat och WPS.

Hittade inte heller något under Google-appen, Inställningar, Aviseringar, Ditt Flöde. Finns inget liknande "Places" där.
Dock hittade jag inställningen du syftar på i Google Maps och den kunde jag stänga av.
Citera
2018-03-06, 08:02
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Liknande frågeställning har varit aktuellt tidigare men då handlade det om riktad reklam trots avstängd platstjänst. Butikens wifi-nätverk är det enda som behövs för att din mobil ska veta att du varit i närheten av butiken.
(FB) Android location services avstängt men ändå inte?
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen
Tyvärr hittar jag ingen inställning att stänga av automatisk Wifi-sökning, har en Huawei och under Avancerade Wifiinställningar är det i princip tomt, förutom att man kan konfiguera certifikat och WPS.

Hittade inte heller något under Google-appen, Inställningar, Aviseringar, Ditt Flöde. Finns inget liknande "Places" där.
Dock hittade jag inställningen du syftar på i Google Maps och den kunde jag stänga av.

Använd Länken Raggarspinn ger, och Läs vad jag skriver där 2018-01-23, 11:58, så vet du sen hur du kan stänga av mesta möjliga info om dig själv.
Citera
2018-03-06, 12:11
  #11
Avstängd
konstapels avatar
Det här är ett välkänt problem med Android. Vad många inte inser är att Android enbart är en plattform för Google att sälja annonser och produkten är DU.

Läs mer här:

http://www.qz.com/1131515/google-col...-disabled/amp/

Citat:
The overwhelming majority of Alphabet’s revenue—roughly 87%—came from advertising on its own sites, other sites, and mobile devices

http://www.qz.com/1037542/alphabet-q...in-charts/amp/
__________________
Senast redigerad av konstapel 2018-03-06 kl. 12:18.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback