Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-05, 17:01
  #1
Medlem
Hej! jag byggde en helt ny dator för ca 1 månad sen då funkade den fel fritt. idag har jag köpt nya fläktar. jag koppla in dem och nu när jag trycker på startknappen så startar den och är igång i 0,5 sekunder och stänger av och är igång i 0,5 sekunder och stänger av sedan går det runt så. jag testade koppla bort fläktarna men den fortsätter på samma vis.
är det moderkortet som gått sönder?
tack till de som svarar på vad som är fel!

Datorkomponenter:
Svive Luna S100 W Midi Tower
ASUS GeForce GTX 1060 6GB Strix
Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz 16GB
Corsair VS550, 550W PSU
MSI B250M Mortar Arctic, Socket-1151
Intel Core i5-7400 Kaby Lake Processor
Kingston A400 120GB 2.5" SSD
Corsair Air Series SP120 blue LED-fläkt 4st
Citera
2018-03-05, 17:05
  #2
Medlem
Det låter som ett fel med nätaggregatet.

Testa med ett annat, kolla så att kablarna sitter ordentligt osv.
Citera
2018-03-05, 17:11
  #3
Medlem
https://www.sweclockers.com/forum/tr...ort-felsokning

Med vänlig hälsning
t
Citera
2018-03-05, 17:18
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Klassikern är att grafikkortet inte sitter som det ska, efter man har grävt i lådan, lossa det och sätt tillbaka igen...
Citera
2018-03-05, 17:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lbcskfn
Hej! jag byggde en helt ny dator för ca 1 månad sen då funkade den fel fritt. idag har jag köpt nya fläktar. jag koppla in dem och nu när jag trycker på startknappen så startar den och är igång i 0,5 sekunder och stänger av och är igång i 0,5 sekunder och stänger av sedan går det runt så. jag testade koppla bort fläktarna men den fortsätter på samma vis.
är det moderkortet som gått sönder?
tack till de som svarar på vad som är fel!

Datorkomponenter:
Svive Luna S100 W Midi Tower
ASUS GeForce GTX 1060 6GB Strix
Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz 16GB
Corsair VS550, 550W PSU
MSI B250M Mortar Arctic, Socket-1151
Intel Core i5-7400 Kaby Lake Processor
Kingston A400 120GB 2.5" SSD
Corsair Air Series SP120 blue LED-fläkt 4st

Moderkort
Nätagg
Av/på-knappen
Citera
2018-03-05, 18:01
  #6
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lbcskfn
idag har jag köpt nya fläktar.
Vaddå för fläktar? Fabrikat och modell på dom?
Är det de här ""Corsair Air Series SP120 blue LED-fläkt 4st"" som är de nya fläktarna eller är det dom där du kastat ut? Om det är de där du kastat, vad fanns där innan? Eller har du bara satt i flera?
Moderkortet stöder 3 fläktar, det står "4" här, hur kommer det sig?

Exakt till VAD har du anslutit fläktarna? Moderkortet kan ha flera fläktheaders, vad heter de headers du kopplat fläktarna till? eller har du satt dem direkt på nätagget?

Gjorde du nåt mer i datorn? t.ex torkade bort damm? trillat ner nån skruv nånstans? Knuffat till nåt? kanske t.o.m plockat ur moderkort mm för att komma åt?

Innan du byter saker, testa resetta bios. Läs moderkortsmanualen hur man gör.

Det här: ""Corsair VS550, 550W PSU"" är ökänt för att hålla låg kvalitet. 1 månad är kort tid även för de där att hinna gå sönder, men med corsairs lågprisnätagg får man vara beredd på allt.
Citera
2018-03-05, 19:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Vaddå för fläktar? Fabrikat och modell på dom?
Är det de här ""Corsair Air Series SP120 blue LED-fläkt 4st"" som är de nya fläktarna eller är det dom där du kastat ut? Om det är de där du kastat, vad fanns där innan? Eller har du bara satt i flera?
Moderkortet stöder 3 fläktar, det står "4" här, hur kommer det sig?

Exakt till VAD har du anslutit fläktarna? Moderkortet kan ha flera fläktheaders, vad heter de headers du kopplat fläktarna till? eller har du satt dem direkt på nätagget?

Gjorde du nåt mer i datorn? t.ex torkade bort damm? trillat ner nån skruv nånstans? Knuffat till nåt? kanske t.o.m plockat ur moderkort mm för att komma åt?

Innan du byter saker, testa resetta bios. Läs moderkortsmanualen hur man gör.

Det här: ""Corsair VS550, 550W PSU"" är ökänt för att hålla låg kvalitet. 1 månad är kort tid även för de där att hinna gå sönder, men med corsairs lågprisnätagg får man vara beredd på allt.

På MSIs hemsida står de att den har 4 fan headers
Citera
2018-03-05, 21:39
  #8
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lbcskfn
På MSIs hemsida står de att den har 4 fan headers
En är för processorn, 3 för chassiet, man brukar sällan ha chassifläktar till processorn, eller är det nån vattenkylning det är frågan om? Vad är det du har satt dit? hur är det kopplat? vad är fläktarna till?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback