Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-05, 17:48
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiggaBlood
plastfilm över skinnet? ser man en märkbar skillnad att ett par skor är fejk och inte äkta?
De lurar en amatör i skoaffären. Men när du börjar använda skorna så spricker den filmen rätt snart och det ser ut som fan.

Sen vet jag inte om det är någon större poäng i att hitta "äkta läder" så billigt det bara går. Det är inte snyggt och bra bara för att det är äkta läder. Du kan göra en sallad på kvistar och bark och hävda att den är ekologisk och inte har några tillsatser, men det gör det inte till en god och näringsrik sallad.

Köpte ett läderskärp på en marknad för 150kr. Såg ut som fan efter ett år. Har andra skärp som jag har använt i flera år och fortfarande ser ut som nya.
Citera
2018-03-05, 17:49
  #14
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiggaBlood
jag fattar inte? plastfilm över skinnet? ser man en märkbar skillnad att ett par skor är fejk och inte äkta? kan man få äkta läderskor för 300kr?

Ja, det är någon slags hinna av plast, jag kommer inte ihåg vad det kallas för. Alltså plast över skinnet, det är riktigt skinn, men det kan också vara plast. Det räcker att du torkar av dom med en trasa. Jag har ett par sådana skor här jag kan lägga upp för att visa. Jag tycker egentligen det är okej, men det är ett billighetstecken.

Jag ska försöka lägga upp en bild.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2018-03-05 kl. 18:11.
Citera
2018-03-05, 18:04
  #15
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiggaBlood
jag fattar inte? plastfilm över skinnet? ser man en märkbar skillnad att ett par skor är fejk och inte äkta?

https://www.pixeltopic.com/image/ianopvslzckvjar/
Den här blankheten i sinnet. Det är plast över skinnet eller om även skinnet är i konstskinn. Jag misstänker att dessa är av riktigt skinn men så är det plast på dom. Dom behövs alltså inte smörjas in med skokräm, utan dom är sådana, bara torka av med en trasa.

Märket är Xit från Italien. Typiskt märke som iaf tidigare fanns på Ica Stormarknad. Kostar under tusingen. Fast jag tycker dom inger mera kvalitet än Todsen jag har, haha.
Citera
2018-03-05, 18:11
  #16
Medlem
Couplets avatar
Det bror väl på främst två saker:
1. Den etiska aspekten (exv: jag äter djur och tycker därför att man ska ta tillvara på varje del av det mördade djuret = läderskor är bra)
2. Budget

Det här med "man får vad man betalar för" är bara till viss del sant, faktiskt. Jag har köpt riktigt billiga skor, i olika material, som hållit i evighet. Jag har också köpt skitdyra skor som ser ut som röv efter ett halvårs användning. Det gäller att lära sig se vad som är kvalitet, men det är ganska få som behöver göra sig det besväret i dag.
Citera
2018-03-05, 18:22
  #17
Medlem
pillenottens avatar
Normalt är ju sulan på kvalitetsskor randsydda och på sämre dojjor är sulan limmad, vilket gör att den förr eller senare släpper, så där diffar ju livslängden rejält.
Jag har skor från Church som är snart 20år, flitigt använda men fortfarande i gott skick (jag sköter naturligtvis mina, skoblock etc) - kostar väl idag 6-7000paret, men utslaget på 20år.....
Tips på bra välgjorda, från Velasca i italien (direkt från tillverkare) kostar strax över 2000 paret, mest klassiska modeller dock
Citera
2018-03-05, 18:51
  #18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Normalt är ju sulan på kvalitetsskor randsydda och på sämre dojjor är sulan limmad, vilket gör att den förr eller senare släpper, så där diffar ju livslängden rejält.
Jag har skor från Church som är snart 20år, flitigt använda men fortfarande i gott skick (jag sköter naturligtvis mina, skoblock etc) - kostar väl idag 6-7000paret, men utslaget på 20år.....
Tips på bra välgjorda, från Velasca i italien (direkt från tillverkare) kostar strax över 2000 paret, mest klassiska modeller dock

Jag fattar vad du säger, då jag resonerar likadant med mina vandringskängor. Men jag undrar såklart om dina skor fortfarande känns moderna?
Citera
2018-03-05, 19:01
  #19
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Jag fattar vad du säger, då jag resonerar likadant med mina vandringskängor. Men jag undrar såklart om dina skor fortfarande känns moderna?
Ja, det är ju klassiska så kallade Oxfords, så de ser ju likadana fortfarande
Citera
2018-03-05, 22:13
  #20
Medlem
Hegamons avatar
Här ett exempel på ett par skor för 4lax:
https://www.pixeltopic.com/image/iyixfijewhnc/

Jag anser det är mest märket Tods som får dom att kosta. Jag upplever dom som inget speciellt annars.

Jag har lagt i en inläggssula för dom är ganska hårda att gå i. Har mest använt dom till min kostym. Loafers och kostym passar bäst i USA. Här i Sverige kan det vara lite väl informellt. men det funkar för mig iaf. Jag tycker skinnkvaliteten är som på vilka skor som helst.

Undertill ser du att det är en skinnsula. Sedan ligger det en gummisula på som är pålagd i efterhand, för att skorna ska hålla bättre. Du ser också att det är tåjärn och klackjärn (i plast) som skapar ytterligare slitstyrka:
https://www.pixeltopic.com/image/azwilfbdtyfmsfv/

Mitt andra par Tods är ett par så kallade penny-loafers. Dom är tidlösa skulle jag säga:
https://www.pixeltopic.com/image/wbitcbejibafejv/

Samma grej med dom, skinnsula undertill med gummisula pålagd och slitageskydd i tå och häl av plast. Dom har blivit smutsiga och behöver tvättas i skinnet:
https://www.pixeltopic.com/image/gygevsgswaam/

Jag har ytterligare ett tredje par Tods i samma skick. Det paret kostade faktiskt 5tusen pix men dom är från 90-talet. Då var det modern med square-toe, alltså fyrkantig tå. Det är fult och var egentligen fult på 90-talet också. Det finns viss modernitet i dom idag, men jag vill ändå inte bära dom. Så därför passar dom bäst i trädgården som alternativ till träskor. Jag hittade tyvärr inte dessa skorna för tillfället så jag kunde fota dom. Dom har också extra gummisula på sig och skydd i plast både fram och bak.

Nackdelen är att samtliga tre Tods är hårda att gå i.
Jag gillar egentligen inte Loafers så mycket heller.
Så därför ligger dom mest och skräpar.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2018-03-05 kl. 22:17.
Citera
2018-03-07, 12:10
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Jag fattar vad du säger, då jag resonerar likadant med mina vandringskängor. Men jag undrar såklart om dina skor fortfarande känns moderna?
Mode kommer och går men stil består.
Citera
2018-03-07, 12:38
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Jag har skor från Church som är snart 20år, flitigt använda men fortfarande i gott skick (jag sköter naturligtvis mina, skoblock etc) - kostar väl idag 6-7000paret, men utslaget på 20år.....
Helt fel har du inte, men glöm inte att räkna in vård och reparationer. Skofantaster brukar ofta "glömma" detta när de räknar ut årspriset. Under en livstid kanske skorna behöver gå igenom 1-2 halvsulningar, en helbottning, 3-4 klackbyten och 3-4 byten av bakfoder. På detta ska man även lägga lite pengar för skokräm och dylikt. Fortfarande värt det visserligen, men det är inte en obetydlig kostnad.
Citera
2018-03-07, 21:40
  #23
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Helt fel har du inte, men glöm inte att räkna in vård och reparationer. Skofantaster brukar ofta "glömma" detta när de räknar ut årspriset. Under en livstid kanske skorna behöver gå igenom 1-2 halvsulningar, en helbottning, 3-4 klackbyten och 3-4 byten av bakfoder. På detta ska man även lägga lite pengar för skokräm och dylikt. Fortfarande värt det visserligen, men det är inte en obetydlig kostnad.
helt fel har inte du heller, men lite saltar du räkningen... Jag ser alltid till att få en tunn gummisula på skor med lädersula och klackar slits ju snett, men de brukar gå sådär 3-4år mellan de jobben och det är ju inga stora pengar - kanske 4-500, bakfoder och läst har jag aldrig byttt. de "vintrigare" skorna har gummisulor underst och jag har inget minne av att de någonsin servats, skulle vara klack då
Citera
2018-03-08, 01:52
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
helt fel har inte du heller, men lite saltar du räkningen... Jag ser alltid till att få en tunn gummisula på skor med lädersula och klackar slits ju snett, men de brukar gå sådär 3-4år mellan de jobben och det är ju inga stora pengar - kanske 4-500, bakfoder och läst har jag aldrig byttt. de "vintrigare" skorna har gummisulor underst och jag har inget minne av att de någonsin servats, skulle vara klack då
Lite saltar jag, men det beror ju på hur man är som person. Personligen använder jag exempelvis aldrig slitsula av gummi då jag älskar lädersulor. Och du säger ju själv 3-4 år mellan jobben avseende klackning, och då hamnar vi ju på 5-6 klackningar på tjugo år. Räknar du på 400 för en klackning så har du ju minst 2000kr bara där. På vinterskor brukar sulan inte slitas så mycket eftersom den främst används på snö och is och inte bar asfalt. Och om du aldrig har bytt bakfoder så är det troligen dags. Har ett par skor jag använder flitigt som jag har haft i fem år, och jag bytte nyss bakfoder för andra gången. Egentligen var det dags för omklackning också, men då det börjar närma sig med helbottning så väntar jag tills dess.

För de som undrar vad fan jag babblar om här så har klacken flera lager, och generellt så vill man inte slita klacken så mycket att man kommer in på andra lagret, eftersom en omklackning då blir dyrare. Vid en helbottning så byter man dock hela klackbasen, och eftersom min gummisula börjar bli nästan helt nedsliten så kommer jag strunta i omklackning tills det är dags att riva bort hela sulan.

Sen sliter man ju olika. Det kan mycket väl tänkas att jag har extra spetsiga hälar som sliter mer på bakfodret, men om du aldrig har bytt det så vågar jag nästan sätta en bra slant på att det är dags. Kan du inte ladda upp lite bilder på dina skor? Se speciellt till att få med en bild av insidan på hälen, men visa även en helhetsbild så att folk kan få se hur fina kvalitetsskor kan se ut efter 20 år.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback