Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-05, 15:52
  #1
Medlem
Håller som bäst på att planera inför en semesterresa till Thailand nästa år. Fyller 50 år då och vill därför vara ute i god tid samt att det kräver lite övertalning av frun att flyga så långt och då behöver jag samla på mej så mycket goda råd jag kan.

Ett kriterium som behöver uppfyllas är att vi kan flyga ut från hemstaden och då blir utbudet genast lite sparsmakat och jag insåg då att Thailand är enda landet som är hyfsat varmt och exotiskt för en 50-års resa om man ska resa i mars och från min hemstad.

Och då är man också hänvisad att flyga med Ving - vilket är helt okej för min del. Men så kollade jag Vings hemsida och såg att man kunde uppgradera sin flygstol. De hade tre alternativ:

Economy, Economy plus (tillägg 990 kr) eller Premium (tillägg 7 590 kr).

Så min fråga är nu: är det någon som åkt med Ving och Thomas Cock och valt tilläggen och i så fall är Premiumtillägget värt pengarna? Skiljer ju ganska mycket i pengar.
Citera
2018-03-05, 16:06
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
Grattis i förskott då.

Är själv av uppfattningen att det inte är värt det, det finns roligare saker att lägga pengar på när man reser än flygstolen. Fundera på att åka med Aeroflot istället, där gör det inte så stor skillnad vilken plats du sitter på i boskapsklass om du åker Boeingplan.

Eller, nja.

Har du råd så lyxa till det för tusan. Premium gissar jag på bara är ett annat namn för 1a klass, så du får säkert bättre mat, mindre bråkiga turister och bekvämare sitsar. När jag säger att jag inte tycker det är värt det så är det jag som bara är ung och sparsam.
__________________
Senast redigerad av Mackan52 2018-03-05 kl. 16:09.
Citera
2018-03-05, 16:12
  #3
Moderator
Neksnors avatar
Det relevanta verkar vara flygresan, inte resmålet.
Ändrade rubriken.
Tidigare rubrik: Betala extra för att sitta bättre - värt pengarna?
Nuvarande rubrik: Betala extra för att sitta bättre - värt pengarna (Ving/Thomas Cook)?


Thailand --> Flyg: allmänt
/Moderator
__________________
Senast redigerad av Neksnor 2018-03-05 kl. 16:22.
Citera
2018-03-05, 16:20
  #4
Moderator
Neksnors avatar
Som jag tolkar det är det samma stolar/utrymme i Economy som i Economy Plus men bättre stolar/utrymme i Premium på Thaiflygen. https://www.ving.se/flygklasser
Skillnaden mellan ekonomialternativen verkar vara att du får lite större måltid samt att du inte behöver betala extra för att använda teven i stolen.
Citera
2018-03-05, 19:33
  #5
Medlem
studioxswes avatar
Jag har nog bara åkt Ving nån gång i mitt liv så kan inte kommentera om det är värt det eller inte. Däremot har jag åkt en del Vingresor (Tui) och mina reflektioner:

1.) Du kommer inte undan barn bara för du åker "Premium", det finns barn där också, inte ens Business klass reguljärt kommer du undan barn - finns alltid någon rik knös som ger sin 10:åriga grabb en biljett för 25.000

2.) Du slipper stå och checka in ditt bagage och sätta på lappar som alltid blir fel, bara att knalla fram till disken = klart

3.) Du kan få tillgång till någon premium-lounge på Arlanda (kan variera)

4.) Du får gå på planet före alla andra, brukar spela mindre roll på charter då familjen svensson med 17 äckliga barn insisterar på att komma ombord FÖRST AV ALLA för dom anser sig ha någon rätt att gå före alla - Fast som betalt minst av alla och planhelvete går ju precis samma tid för alla klasser.

5.) Du får bättre mat, nåja då får typ samma mat som alla andra, fast lite bättre presenterat, du kan få en vit servett på ditt flygbord.

6.) Sprit brukar ingå, så inget tjafs om vilket vin man ska dricka till maten eller om man ska ta sig en jamare innan, bara beställa. Gratis snacks brukar ingå också (Fast TuI har numera bestämts sig att om man åker Premium så ingår inte det längre, men spriten är gratis *suck*)

Väl framme i Thailand är det ingen som helst jävla skillnad.

Personligen tycker jag 8k var lite mycket, men antar det är för två personer? I Så fall är det värt det, men knappt.

Mitt tips är att flyga reguljärt (Ok förstår att det är Arlanda som gäller då) men att flyga business med Thai Airways är värt varenda krona, din fru kan ligga ner och sova och man får mycket bra service. Om ni vill kan ni på vägen tillbaka stanna några extra dagar och se Bangkok.
Citera
2018-03-13, 12:22
  #6
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teknik-konsulten
Håller som bäst på att planera inför en semesterresa till Thailand nästa år. Fyller 50 år då och vill därför vara ute i god tid samt att det kräver lite övertalning av frun att flyga så långt och då behöver jag samla på mej så mycket goda råd jag kan.

Ett kriterium som behöver uppfyllas är att vi kan flyga ut från hemstaden och då blir utbudet genast lite sparsmakat och jag insåg då att Thailand är enda landet som är hyfsat varmt och exotiskt för en 50-års resa om man ska resa i mars och från min hemstad.

Och då är man också hänvisad att flyga med Ving - vilket är helt okej för min del. Men så kollade jag Vings hemsida och såg att man kunde uppgradera sin flygstol. De hade tre alternativ:

Economy, Economy plus (tillägg 990 kr) eller Premium (tillägg 7 590 kr).

Så min fråga är nu: är det någon som åkt med Ving och Thomas Cock och valt tilläggen och i så fall är Premiumtillägget värt pengarna? Skiljer ju ganska mycket i pengar.
Sätena i Royal klass är bredare än de man har i economy, samt att inget extra påslag för att kunna kolla på filmerna tillkommer, dessutom ingår som sagt dricka etc i Royal, medan du får slanta extra för det i economy-klasserna.

Själv betalar jag gladeligen för det extra utrymmet, ska man sitta på planet så pass länge tycker iaf jag att det är värt det. Ungar slipper du tyvärr ändå inte som sagt.
Citera
2018-03-14, 00:53
  #7
Medlem
WLHSs avatar
Nu har jag inte flugit med Thomas Cook. Men av det jag kunde se när jag googlade så påminner premiumkabinen mycket om SAS Plus på A330/A340. Är tillägget på 7.590:- per person eller för er båda?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2923114

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback