Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-05, 14:09
  #1
Medlem
Om man går till veterinär med en hund som har hudproblem så ger dom en antibiotika i stort sett, det vill jag inte. Kan man smörja en hund med Aloe vera eller CBD-olja eller något annat naturmedel som ger människor bra resultat vid hudproblem? Någon som har erfarenhet av detta?
Citera
2018-03-05, 14:17
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123PELLSON321
Om man går till veterinär med en hund som har hudproblem så ger dom en antibiotika i stort sett, det vill jag inte. Kan man smörja en hund med Aloe vera eller CBD-olja eller något annat naturmedel som ger människor bra resultat vid hudproblem? Någon som har erfarenhet av detta?
Min ena hund blev mycket bättre efter att jag börjat med BARF istället för hundmat som torrfoder, så har du inte testat det, gör det. De måste dock vänjas in sakta om de inte är vana vid att äta råa ben sedan tidigare, annars kan de bli förstoppade.
Citera
2018-03-05, 15:25
  #3
Medlem
Receptfri kortisonsalva1% på apoteket. Funkar till både häst och hund.
Citera
2018-03-05, 15:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123PELLSON321
Om man går till veterinär med en hund som har hudproblem så ger dom en antibiotika i stort sett, det vill jag inte. Kan man smörja en hund med Aloe vera eller CBD-olja eller något annat naturmedel som ger människor bra resultat vid hudproblem? Någon som har erfarenhet av detta?

Vilken sorts hudproblem är det? Om det är en infektion i huden är nog antibiotika det enda och det bästa alternativet. Man vill ju att hunden ska bli frisk så fort som möjligt och att bara smörja huden kommer inte stoppa infektionen.

Är det däremot bara torr hud eller eksem som är problemet funkar det säkert bra med vilken hudsalva som helst.
Citera
2018-03-05, 19:18
  #5
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123PELLSON321
Om man går till veterinär med en hund som har hudproblem så ger dom en antibiotika i stort sett, det vill jag inte. Kan man smörja en hund med Aloe vera eller CBD-olja eller något annat naturmedel som ger människor bra resultat vid hudproblem? Någon som har erfarenhet av detta?
Innan du smörjer din hund med något som inte är avsett för hund så kolla upp FASS/veterinärsidor/dyl på nätet.

Det finns saker som fungerar ypperligt på den mänskliga huden men är giftigt för hundar ...
Citera
2018-03-05, 21:34
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123PELLSON321
Om man går till veterinär med en hund som har hudproblem så ger dom en antibiotika i stort sett, det vill jag inte. Kan man smörja en hund med Aloe vera eller CBD-olja eller något annat naturmedel som ger människor bra resultat vid hudproblem? Någon som har erfarenhet av detta?
Hudproblem är ett extremt brett område, kan du specificera mera?
Infektion i huden - klorhexidinschampoo enl instruktion, honungsalva, inotyol etc kan funka beroende på hur det ser ut. Du kommer långt med att ”tvätta bort skiten” och ev smörja med någon salva/mjukgörande. Antibiotika ska bara skriva ut om det verkligen behövs, vilket det iofs gör ibland,men absolut inte i majoriteten av fallen.
Allergisk reaktion - påbörja allergiutredning (oftast foder och/eller nåt i miljön ex pollen, undantag finns såklart)
Parasiter - olika behandling beroende på vilken parasit
Det du alltid kan göra är att stärka huden inifrån genom att ge fettsyror på maten
Citera
2018-03-05, 21:38
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Vilken sorts hudproblem är det? Om det är en infektion i huden är nog antibiotika det enda och det bästa alternativet. Man vill ju att hunden ska bli frisk så fort som möjligt och att bara smörja huden kommer inte stoppa infektionen.

Är det däremot bara torr hud eller eksem som är problemet funkar det säkert bra med vilken hudsalva som helst.
Måste komma med lite pekpinne nu (sorry, inget illa ment) - antibiotika är långt ifrån det enda och bästa alternativet vid infektion i huden. Det behövs absolut ibland, men spara till de riktigt svåra fallen
Citera
2018-03-05, 22:37
  #8
Medlem
Tack för alla svaren! men håller med pelargonrostigen, vill verkligen inte ge antibiotika av flera skäl. Vet något om det finns CBD-olja just för utvärtes bruk eller har något erfarenhet av att bli hjälp med dermatologiska besvär genom invärtes applicering av olja av något slag, typ CBD? Människa som hund..
Citera
2018-03-07, 06:51
  #9
Medlem
Myrtens avatar
Kanske börja med ett hudschampo för HUND? Finns flertal olika typer beroende på typ av problem. Klorhexidin är antibakteriellt. Finns andra som är klådstillande. Finns andra som motverkar fet hud, mjäll osv. Finns också som spraybalsam mm.
Säljs hos veterinär mfl.

Bland annat har hundar högre pHvärde på huden, finns en mängd andra skillnader också... eftersom det är en annan art....
Citera
2018-03-18, 10:58
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Kanske börja med ett hudschampo för HUND? Finns flertal olika typer beroende på typ av problem. Klorhexidin är antibakteriellt. Finns andra som är klådstillande. Finns andra som motverkar fet hud, mjäll osv. Finns också som spraybalsam mm.
Säljs hos veterinär mfl.

Bland annat har hundar högre pHvärde på huden, finns en mängd andra skillnader också... eftersom det är en annan art....
Just det! Det schampot hade jag glömt det använde vi faktiskt en gång då vi botade hennes utslag men då gjorde vi flera behandlingar samtidigt så jag vet inte om det var det som som hjälpte, men det blev ju bevisligen inte sämre iallafall! Tack för påminnelsen Myrten!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback