Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-05, 09:20
  #1
Avstängd
Finns det väggströmbrytare med tre lägen, och var får man tag på dem? Jag skulle vilja ha funktionen "avstängd", "alltid på" och "rörelsevakt", helst vanlig vippknapp för inbyggnad. Alltså som en trappströmbrytare, fast med ett avstängt mellanläge. Det fanns installerat på mitt förra jobb, men en elektriker jag pratade med trodde inte att de tillverkas längre. Någon som vet?
Citera
2018-03-05, 10:19
  #2
Medlem
herrcarlssons avatar
Ofta attackerar man problemet i fel ände när man letar efter lösningar som är ovanliga. Kan du inte berätta varför du vill ha dessa tre funktioner och i vilken miljö.

jag vet inte om det finns en trelägesbrytare i vanligt installationsutförande, men däremot har du olika typer av industriställare som gör detta. Typ en "Hand-0-Auto". Inte så snyggt att ha på väggen inomhus dock, men fungerar i ett lager eller garage.
Citera
2018-03-05, 10:40
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Ofta attackerar man problemet i fel ände när man letar efter lösningar som är ovanliga. Kan du inte berätta varför du vill ha dessa tre funktioner och i vilken miljö.

jag vet inte om det finns en trelägesbrytare i vanligt installationsutförande, men däremot har du olika typer av industriställare som gör detta. Typ en "Hand-0-Auto". Inte så snyggt att ha på väggen inomhus dock, men fungerar i ett lager eller garage.

Det gäller ett inrett genomgångsrum i en källare, ej våtrum, som även används som gästrum/arbetsrum. Till vardags är rörelsevakt i taket smidigt, vill man vistas i rummet vill man kunna ha tänt hela tiden, vill man sova ska det gå att släcka. En industriströmbrytare skulle bli fult.

Rörelsevakt inbyggd i väggdosa med denna funktion har jag sett, men väggströmbrytaren i rummet, som har en vinkel, sitter inte vänd så att det skulle fungera.
Citera
2018-03-05, 10:50
  #4
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det gäller ett inrett genomgångsrum i en källare, ej våtrum, som även används som gästrum/arbetsrum. Till vardags är rörelsevakt i taket smidigt, vill man vistas i rummet vill man kunna ha tänt hela tiden, vill man sova ska det gå att släcka. En industriströmbrytare skulle bli fult.

Rörelsevakt inbyggd i väggdosa med denna funktion har jag sett, men väggströmbrytaren i rummet, som har en vinkel, sitter inte vänd så att det skulle fungera.

Du kanske kan använda en kronbrytare där den ena brytaren kopplar förbi rörelsevakten.
PÅ-PÅ = Alltid på, AV-PÅ = Rörelsevakt
Citera
2018-03-05, 10:55
  #5
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det gäller ett inrett genomgångsrum i en källare, ej våtrum, som även används som gästrum/arbetsrum. Till vardags är rörelsevakt i taket smidigt, vill man vistas i rummet vill man kunna ha tänt hela tiden, vill man sova ska det gå att släcka. En industriströmbrytare skulle bli fult.

Rörelsevakt inbyggd i väggdosa med denna funktion har jag sett, men väggströmbrytaren i rummet, som har en vinkel, sitter inte vänd så att det skulle fungera.

Ok då förstår jag problemet.

Var ett tag sen jag pysslade med hus-el men om jag tänker rätt räcker det egentligen med att sätta dit en dubbeltrapp, där du går igenom första knappen för att mata den andra knappen som skiftar mellan lampa och sensor.

Edit: Alltså är den första knappen på, så kan du skifta mellan lampa och sensor på den andra knappen. Är den första knappen av så får inte den andra knappen spänning och lampan förblir död.
__________________
Senast redigerad av herrcarlsson 2018-03-05 kl. 11:00.
Citera
2018-03-05, 11:22
  #6
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Ok då förstår jag problemet.

Var ett tag sen jag pysslade med hus-el men om jag tänker rätt räcker det egentligen med att sätta dit en dubbeltrapp, där du går igenom första knappen för att mata den andra knappen som skiftar mellan lampa och sensor.

Edit: Alltså är den första knappen på, så kan du skifta mellan lampa och sensor på den andra knappen. Är den första knappen av så får inte den andra knappen spänning och lampan förblir död.

Helt rätt lösning med dubbeltrapp. Alltså bara att ringa en elektriker som monterar en sådan på valfri plats. Detta är absolut inget man ska göra själv och dessutom förbjudet. Det kan gå verkligen fel.
Citera
2018-03-05, 13:34
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Helt rätt lösning med dubbeltrapp. Alltså bara att ringa en elektriker som monterar en sådan på valfri plats. Detta är absolut inget man ska göra själv och dessutom förbjudet. Det kan gå verkligen fel.

Mickla med en dubbektrapp känns lite hembyggt, och blir inte särskilt intuitivt. Finns verkligen inte den här funktionen, det borde ju inte vara något ovanligt problem?
Citera
2018-03-05, 13:51
  #8
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Mickla med en dubbektrapp känns lite hembyggt, och blir inte särskilt intuitivt. Finns verkligen inte den här funktionen, det borde ju inte vara något ovanligt problem?

Jo, du kan ta en treläges vridströmbrytare i ett täcklock. Bättre än så blir det inte. Och jo, det är ovanligt eftersom man sällan intresserar sig för att stänga av sensorlampor helt. Oftast är det AUT-MAN man är ute efter och i en fastighet, i motsats till hemma, har man funktionen i centralen och då har man en brytare som liknar en vanlig säkring med AUT-0-MAN bara för att det är så lätt att göra det.

Hemma hos någon skulle jag välja dubbeltrappen om jag inte kan få ut de extra trådarna från centralen.
Citera
2018-03-05, 21:13
  #9
Medlem
Det finns rörelsevakt som är avsedd för att användas i apparatdosa som har en liten ”Hand-0-Auto” brytare på sig

Jag jobbar som elektriker
Citera
2018-03-06, 12:45
  #10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperVictor
Det finns rörelsevakt som är avsedd för att användas i apparatdosa som har en liten ”Hand-0-Auto” brytare på sig

Jag jobbar som elektriker

Precis.

Exempelvis...

Schneider:
https://static.byggtjanst.se/byggkat...srorspir-w.jpg

...och billigare Malmbergsskräp:
https://www.bygghemma.se/hus-och-byg...SABEgKgZvD_BwE

Dubbeltrapp funkar ju också bra om man redan har PIR:en installerad. Annars lär det bli en dyrare installation totalt sett.
__________________
Senast redigerad av tempeZZt 2018-03-06 kl. 12:47.
Citera
2018-03-06, 18:37
  #11
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperVictor
Det finns rörelsevakt som är avsedd för att användas i apparatdosa som har en liten ”Hand-0-Auto” brytare på sig

Jag jobbar som elektriker

Beroendes på montagehöjd så kan man använda de som länkats eller Esylux som passar högre upp. De flesta har knapp men även roliga finesser som pulsutgång om man nu har LED-driver med sådan ingång.
Citera
2018-03-06, 20:07
  #12
Medlem
y.ys avatar
Största felet är att rörelsevakten slocknar när folk är i rummet kanske kan justera känsligheten, behöver då bara en vanlig brytare för forcerad släckning.

Annars skulle jag se på typ tvättmaskinsbrytare men verken särskilt elegant eller billigt.
https://www.eldirekt.se/elmaterial/s...sstromstallare
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback