Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-05, 01:20
  #1
Medlem
Som skrivet ovanför har trafikverket flyttat på min bil då den enligt dem stod i vägen. Utan att kontakta mig har de använt sig utav en regel som säger att om fordonet stått ivägen i tre dygn så flyttas den. De har inte ens kontakt mig eller någon försök till kontakt annars hade jag flyttat bilen med en gång. Någon månad senare får jag faktura på 7000kr. Undrar om det inte är fel gjort av dem att inte ens anstränga sig en sekund för att försöka få kontakt med ägaren.
Någon som varit med om liknande?
__________________
Senast redigerad av Yoyoyoyoyo 2018-03-05 kl. 01:48.
Citera
2018-03-05, 01:21
  #2
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Vart stod den och hur löd skyltningen?
Citera
2018-03-05, 01:25
  #3
Medlem
Tror inte den stod så akut för då flyttar dem den omedelbart utan tredygnsreglen, lånade tyvär ut bilen den dagen till en kompis som skulle ut den natten så vet inte exakt vart den stod. Trodde allt var över så kom fakturan från helvetet.
Bilens marknadsvärde: 5000kr
Så surt!
Citera
2018-03-05, 01:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoyoyoyoyo
Som skrivet ovanför har trafikverket flyttat på min bil då den enligt dem stod i vägen. Utan att kontakta mig har de använt sig utav en regel som säger att om fordonet stått ivägen i tre dygn så flyttas den. De har inte ens kontakt mig eller någon försök till kontakt annars hade jag flyttat bilen med en gång. Någon månad senare får jag faktura på 7500kr. Undrar om det inte är fel gjort av dem att inte ens anstränga sig en sekund för att försöka få kontakt med ägaren.
Någon som varit med om liknande?

Saftig faktura Beklagar
Citera
2018-03-05, 01:47
  #5
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoyoyoyoyo
Tror inte den stod så akut för då flyttar dem den omedelbart utan tredygnsreglen, lånade tyvär ut bilen den dagen till en kompis som skulle ut den natten så vet inte exakt vart den stod. Trodde allt var över så kom fakturan från helvetet.
Bilens marknadsvärde: 5000kr
Så surt!

Låter som att det blir din kompis som får hosta upp sjuottalvt då...
Citera
2018-03-05, 01:48
  #6
Medlem
megacoolmans avatar
Tja, om ditt miffo till kompis har parkerat den på ett dumt ställe, så vet du ju vem som ska betala
Citera
2018-03-05, 04:07
  #7
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Vad bra! Tycker det brukar dröja alldeles för länge innan man flyttar bort felparkerade bilar. Bra jobbat av Trafikverket!
Citera
2018-03-05, 05:35
  #8
Medlem
Uppslags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoyoyoyoyo
Som skrivet ovanför har trafikverket flyttat på min bil då den enligt dem stod i vägen. Utan att kontakta mig har de använt sig utav en regel som säger att om fordonet stått ivägen i tre dygn så flyttas den. De har inte ens kontakt mig eller någon försök till kontakt annars hade jag flyttat bilen med en gång. Någon månad senare får jag faktura på 7000kr. Undrar om det inte är fel gjort av dem att inte ens anstränga sig en sekund för att försöka få kontakt med ägaren.
Någon som varit med om liknande?


Frågan är varför föraren (du eller din kompis) inte ansträngde sig en sekund att parkera bilen rätt, istället står den
felparkerad i tre dygn.

Helt rätt agerat av Trafikverket.
__________________
Senast redigerad av Uppslag 2018-03-05 kl. 05:42.
Citera
2018-03-05, 06:16
  #9
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Du vet inte hur den parkerades? Lite svårt att påstå att vägverket gjort fel då.
Vilken schysst kompis du har...
Citera
2018-03-05, 06:16
  #10
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoyoyoyoyo
Undrar om det inte är fel gjort av dem att inte ens anstränga sig en sekund för att försöka få kontakt med ägaren.
Någon som varit med om liknande?

De har ingen skyldighet att försöka kontakta ägare/förare. De har alltså inte gjort fel. Du har inte blivit varken kränkt, diskriminerad, orättvist behandlad eller curlad och du kommer inte att kunna ducka detta.
Citera
2018-03-05, 06:54
  #11
Medlem
De skriver att de gör ett försök innan de flyttar fordonet. Hur hårt de försöker vet ju bara de. Men de har enligt lag ingen skyldighet att försöka kontakta dig. Däremot meddela dig i efterhand var fordonet står. Så i korthet bara att betala.

https://www.trafikverket.se/tjanster...ytt-av-fordon/
Citera
2018-03-05, 07:48
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoyoyoyoyo
Tror inte den stod så akut för då flyttar dem den omedelbart utan tredygnsreglen, lånade tyvär ut bilen den dagen till en kompis som skulle ut den natten så vet inte exakt vart den stod. Trodde allt var över så kom fakturan från helvetet.
Bilens marknadsvärde: 5000kr
Så surt!
Lånade du ut bilen i en dag eller i tre dygn?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback