Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-05, 00:29
  #1
Medlem
Hallå, har sedan nästan 1 år tillbaka vid återkommande tillfällen kommit i kontakt med lite tyngre former av droger. Främst ecstasy/ kokain.

'Problemet' har varit rätt utbrett bland mina vänner under en längre tid men det är först nu (från 6 mån tillbaka) som jag själv börjat ta egna iniativ och kanske fixat t.ex kola på egen hand vilket jag inte skulle gjort för 2 år sedan. Det sker alltid i perioder dessutom.

Nu till saken, vill sluta med det.Helt å hållet. Dessa droger ger mig ingenting. Kostar massa pengar och jag upplever ångest.

Som den grupptrycksmänniska man är kanske bästa vore, att klippa banden med dem runt omkring mig som gör det, tänkte höra om ngn av er har något bättre förslag?
Citera
2018-03-05, 00:41
  #2
Medlem
AnnaChiaras avatar
Jag tror att det bästa är att klippa banden till de kompisarna. Men, att du samtidigt skaffar dig ett nytt socialt umgänge som är friskare och sundare. Börja med nån idrott som är social, eller utveckla nåt annat intresse eller hobby där du får det du behöver. Klipper du bara banden står du där ensam och då faller du lätt tillbaka.
Citera
2018-03-05, 01:21
  #3
Medlem
Börja någon akademisk utbildning. Det samlas bra människor.
Citera
2018-03-05, 03:10
  #4
Medlem
BigFatCones avatar
Jag tycker att du ska skaffa dig en ryggrad så att du lär dig att säga nej till saker som du egentligen itne vill göra. Är dom dina vänner på riktigt så kommer dom att förstå och acceptera och är dom det inte, så vill du ändå inte ha med dom att göra.

"Åh nej, jag har köpt knark några gånger och nu tror jag att jag är beroende". Bu-fucking-jävla-hu. Du har festknarkat lite i nåt år, inte varit utslagen heroinist under ett år.
Citera
2018-03-05, 10:39
  #5
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Centralstimulantia --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera
2018-03-05, 14:49
  #6
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag tycker att du ska skaffa dig en ryggrad så att du lär dig att säga nej till saker som du egentligen itne vill göra. Är dom dina vänner på riktigt så kommer dom att förstå och acceptera och är dom det inte, så vill du ändå inte ha med dom att göra.

"Åh nej, jag har köpt knark några gånger och nu tror jag att jag är beroende". Bu-fucking-jävla-hu. Du har festknarkat lite i nåt år, inte varit utslagen heroinist under ett år.

Vilken tråkig inställning du har. Fånigt dessutom att anse att man måste ha varit utslagen herionist för att ha rätt att uttrycka oro kring sitt droganvändande. Trodde bättre om dig. Men, du är väl livstilsknarkare så jag förstå att du ej kan empatisera med "festknarkare" som faller för grupptrycket efter några öl och får ångest av detta efteråt.

TS, jag kan ju bara svara för mig själv och klippa banden är det enda som är 100% säkert. I mitt fall räckte det med att undvika ett par personer så drogs bruket ner med 80%.

Man kan även avmotivera folk, tex om en polare frågar om man ska fixa en gubbe till helgen så säger man nej. När ni väl sitter där sugna har ni gjort det svårare för er själva och förhoppningsvis får ni inte tag på något mitt i natten i stundens hetta.

Visst, du kan försöka tuffingen biglfatcones råd att visa ryggrad men du säger själv att du är grupptrycksmänniska (som jag) så det blir svårt. Har aldrig sett någon lyckats tacka nej, kanske försöker folk med ett par "nja" men efter ett par obligatoriska tjat så åker linan in i snoken likt förbannat, 100%, varje gång.

Det sista alternativet är att köra några feta jävla dygn med fet ångest i en vecka så man svär att aldrig mer röra skiten, men tyvärr är minnet kort..

Du kan väl trösta dig att festknarkandet tenderar att avta med tiden när man får andra prioriteter och återhämtningen blir så svår att man inte vill festa alls längre, det är där jag är nu.
__________________
Senast redigerad av mrtowlie 2018-03-05 kl. 14:59.
Citera
2018-03-05, 15:21
  #7
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Vilken tråkig inställning du har. Fånigt dessutom att anse att man måste ha varit utslagen herionist för att ha rätt att uttrycka oro kring sitt droganvändande. Trodde bättre om dig. Men, du är väl livstilsknarkare så jag förstå att du ej kan empatisera med "festknarkare" som faller för grupptrycket efter några öl och får ångest av detta efteråt.
Nej, det är jag inte. Och givetvis har alla rätt att vara oroliga, men TS får det liksom att låta som att han och hans vänner inte gör något annat än att snorta koks dagarna i ända.

Jag säger ju dessutom att om hans "vänner" är av det slaget att dom aktivt grupptrycker honom så ska han bryta med dom. Om det bara är så att han inte klarar av att säga nej så kommer vi tillbaka till det här med att ha ryggrad. Riktiga vänner accepterar ens val liksom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback