Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-07-04, 13:11
  #25
Medlem
mastejags avatar
Idag då klockor har fått ett sjukligt uppsving är det inget speciellt alls som säger något om dess bärare. Möjligen att många är lite ängsliga och har ett behov av att "hänga med". Dessa ser man då enklast att de bär en Rolex och särskilt då en Sub.

Det har ju tagit hus i helvete i branschen och en sub kostar ju idag beggad mer än vad de kostar ny vilket medfört att butikerna slutat sälja dem och istället säljer till gråhandlare som sedan kan ta högre pris för dem.

En Hulk sub kan idag ligga på allt från 100-120 000 men har ett listpris i butik på ca: 80k.

Skulle nog också säga att majoriteten av de klockor man ser idag inte är fejk vilket var fallet för 5-15 år sedan.
Citera
2018-07-04, 17:00
  #26
Medlem
Quietdrives avatar
Det handlar också om intresse. Vissa gillar att ha en snygg klocka på armen, inte alltid bara för att verka som man är något.

Har flera bekanta som har klockor i prisklassen 30k-50k fast dom har vanliga jobb och har 1000:- kvar på kontot i slutet av månaden.

Handlar inte om att leva över sina tillgångar. De har kanske sparat och verkligen vill ha den klockan, på samma sätt som vissa prioriterar en bra bil eller en bra gamingdator.

Var inte så trångsynta och tro att det bara är EN typ av människa som har dyra klockor.

Tråden kan låsas.
Citera
2018-07-08, 23:53
  #27
Medlem
Rutger.Jonakers avatar
Får väl krypa till korset och erkänna att jag själv har en Rolex. Fast jag brukar inte skylta med den, har en diskret modell och dessutom är den inte i guld eller något sådant. Jag kände att jag ville ha ett "riktigt" ur där man inte behöver hålla på med batterier och så, något som känns välbyggt och så vidare. I övrigt är jag en vanlig kostymnisse som har det hyfsat ekonomiskt, men kör en ganska svenssonmässig bil (visserligen köpte jag den fabriksny) och bor ganska modest. När jag skall till ställen där folk är klockintresserade brukar jag lämna min Rolex hemma, annars blir det sånt förbannat tjat om klockan hela kvällen.
Citera
2018-07-13, 01:21
  #28
Medlem
Timedealers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutger.Jonaker
Får väl krypa till korset och erkänna att jag själv har en Rolex. Fast jag brukar inte skylta med den, har en diskret modell och dessutom är den inte i guld eller något sådant. Jag kände att jag ville ha ett "riktigt" ur där man inte behöver hålla på med batterier och så, något som känns välbyggt och så vidare. I övrigt är jag en vanlig kostymnisse som har det hyfsat ekonomiskt, men kör en ganska svenssonmässig bil (visserligen köpte jag den fabriksny) och bor ganska modest. När jag skall till ställen där folk är klockintresserade brukar jag lämna min Rolex hemma, annars blir det sånt förbannat tjat om klockan hela kvällen.

Vill man bara ha en ''riktig'' klocka finns det många alternativ som ofta innebär flera års kötid på en enkel stålsportmodell. Rolex har ett megastarkt varumärke som folk helt enkelt vill förknippas med eftersom det signalerar att det går bra, förstår det, men argumentet ''riktig klocka'' låter bara lökigt när man är en one watch guy och har stålsub.
Citera
2018-07-15, 17:21
  #29
Medlem
Stormcatchers avatar
Har med intresse att göra. Det går att köpa fina begagnade ur. Det blir också en konversation piece.. eller att folk ser vad det är för klocka. Jag var inne och skulle köpa kläder för ett tag sedan och ägaren betjänade mig för att hitta rätt storlek på ett sådant där klädhjul som fanns i lokalen. Plötsligt säger han till mig: ”Det var en väldigt fin klocka du har”. Han hade sett min Rolex Oyster perpetual day date... jag blev lite ställd så jag ljög att det var en kopia.. sedan vid kassan såg jag att han själv hade en Rolex Batman 😂

Personligen gillar jag Patek Philippe..men de är tyvärr lite för dyra. Rolex är fortfarande en bra exklusiv klocka till normala pengar, man kan hitta bra begagnade exemplar.

Egentligen vet människan på stan inte vad det är för klocka man har på sig. Men Rolex sticker dock ut oavsett... Richard Mille är konstverk mer än att det är lätt att se vad klockan är.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback