Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-06, 22:22
  #1201
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Japp, dessutom modigt. Är dock inte riktigt klar över Hasan Fransson roll här. Han kan ha följt med av bara farten? Det är ju inte firandet i sig som är problemet här utan motiveringen för det samma.
Jag får för mig att resonemangen om "bättre familj", "blånaden i ansiktet kan komma av att kvinnan sovit dåligt" osv kommer från Aldebe. Jag tror att Fransson bara inte fann kvinnan trovärdig rent generellt och därför ville frikänna. Ord står mot ord, stödbevisningen är svag osv. Så jag tror nämndemännen hade lite olika syn på varför mannen skulle frikännas, men rådmannen skrev in hennes ko-ko-skäl i domen för att hänga ut henne. Bra gjort, som sagt.
Citera
2018-03-06, 22:24
  #1202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Japp, dessutom modigt. Är dock inte riktigt klar över Hasan Fransson roll här. Han kan ha följt med av bara farten? Det är ju inte friandet i sig som är problemet här utan motiveringen för det samma.

Han kanske inte ville få hennes feta släkt efter sig, och ville visa att han bejakar sitt ursprung? Kanske är därför han frivillig övergav skeppet som en skållad råtta när detta uppdagades..
Citera
2018-03-06, 22:25
  #1203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är just precis det här jag menar, folk som har låg läsförståelse drar växlar på domens resonemang som inte går att dra.

Den rätta parallellen hade varit om HA-domarna hade uttryckt tvivel på om misshandeln verkligen ägt rum, eftersom HA-medlemmar som misshandlas av rivaliserande gäng vanligtvis föredrar att lösa saken utan polisens inblandning.

INGEN kan hävda att det står i domen att kvinnan bör söka sin rätt i en sharialag. Nämndemännen tvivlar på att misshandeln ägt rum, det är det som domen handlar om. De finner kvinnans beteende underligt och motsägande, vilket sänker hennes trovärdighet. Kan man inte ens läsa sig till det ska man inte uttala sig.

Sen försvarar jag inte domen, men jag måste ändå invända mot feltolkningar som den ovan.

Naturligtvis höjer det ett offers trovärdighet, om hon berättat för omgivningen om händelsen. Det är ju bara att kolla på Martin Timell-historien, tjejen som råkade illa ut i badtunnan berättade om det för andra när det hände. Hon pratade med arbetagivaren. Hon pratade med vänner. Dessa kommer nu vara vittnen i rättegången. Hade hon inte gjort det hade ord stått mot ord, och jag tror absolut inte att det gått till åtal.

Den här kvinnan har väl inte berättat för någon om misshandeln om jag förstår rätt. Det är det som nämndemännen finner misstänkt.

Ytterligare en islamapologet märker jag.

Att släppa in en muslimsk kvinna som har traditionell huvudduk först i landet och sen i ett politiskt parti för att sedan få döma i brottmål är att tigga om problem och normkonflikter.

Det är som att först acceptera en brittisk migrant. Sen vill han ta med sin högerstyrda bil. När den är på plats vill han även köra vänstertrafik.

Ett land kan bara ha en lag. Bryts lagen söder så bryts landet sönder. Det är grundläggande.
Citera
2018-03-06, 22:25
  #1204
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Bra gjort? En rådman dvs skolad advokat eller åklagare med domarutbildning väljer att skriva en sådan dom för att vad? Att inte se till att lagen följs för att man tröttnar på nämndemän? Så trist att en rådman sitter säkert till sin pension... De enda som inte är ledsna idag är SD. Hur många fler procentenheter har de vunnit p.g.a. att en rådman tröttnat???

Men ge dig lite du vet inte vad du talar om. Domskälen skall skrivas utifrån dom två som anser att han ska friges. Inte från juristdomaren och den andra nämndemannen eftersom dom ville fälla. Juristdomaren ska inte hitta på skäl till att han ska friges. Det går inte att omformulera klara skäl som angetts för domskälen.
Citera
2018-03-06, 22:26
  #1205
Medlem
Det är sant den saken om just att män slår misshandlar kvinnor den har mjukats upp av nya tilägg i lagar andra konstiga saker om bevisning . är det så svårt förstå .han får alltså slå henne slita henne till sängen för Sveriges lag ,och så har vi märkt att lagen är ändrad tillägg till våldsmännens fördel . så tycker jag ett sånt upprop skulle kunna visa på det . det går se bakåt vilka har gjort oss kvinnor den tjänsten .tyvärr tror jag det är så man måste hålla på sveriges lag synsätt praxis .
borde ju utredas ordentligt varifrån kommer ett svagare stöd utsatta kvinnor vems planer att stenålder ska gälla och att en dålig kvinna får finna sig i sånt misshandel våldtäkt ,Jag tycker att nämdemän så verkar kalla henne billiga dåliga hora den betydelsen ska inte en nämdeman få göra .nästan lite väl då samhället säger så och kränker med en av många friande domar .
DET FATTAS NÅGOT I SVERIGE NÅTT FELAKTIGT SOM VUXIT FRAM .JAG MED OM JAG POLISANMÄLT SÅ BLEV JAG TROTS HAN ERKÄNDE DELAR BROTT MOT MIG . ANKLAGAD FÖR ATT VILJA FÖRSTÖRA HANS LIV ATT SABBA FÖR HONOM ,HAN SKULLE JU FÖRLORA ARBETE KANSKE .DÅ FAnNs FLERA ANMÄLNINGAR TIDIGARE AV DEN JÄVELN .DEN LUSTIGA han är våldsverkare farlig sitter åklagaren väljer de som har jobb där man inte får vara dömd för våldsbrott de killarna ska inte dömas eller för våldsbrott även då de gör det ofta ofta de ska tydligen få ha såna arbeten förstår vad lågt . finns vi som förstår bättre vilka våldsbrottslingarna är .falskt .det är inte nån särskild att det är muslimer som är så utan hur de ser kvinnor .
Citera
2018-03-06, 22:27
  #1206
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är just precis det här jag menar, folk som har låg läsförståelse drar växlar på domens resonemang som inte går att dra.

Den rätta parallellen hade varit om HA-domarna hade uttryckt tvivel på om misshandeln verkligen ägt rum, eftersom HA-medlemmar som misshandlas av rivaliserande gäng vanligtvis föredrar att lösa saken utan polisens inblandning.

INGEN kan hävda att det står i domen att kvinnan bör söka sin rätt i en sharialag. Nämndemännen tvivlar på att misshandeln ägt rum, det är det som domen handlar om. De finner kvinnans beteende underligt och motsägande, vilket sänker hennes trovärdighet. Kan man inte ens läsa sig till det ska man inte uttala sig.

Sen försvarar jag inte domen, men jag måste ändå invända mot feltolkningar som den ovan.

Naturligtvis höjer det ett offers trovärdighet, om hon berättat för omgivningen om händelsen. Det är ju bara att kolla på Martin Timell-historien, tjejen som råkade illa ut i badtunnan berättade om det för andra när det hände. Hon pratade med arbetagivaren. Hon pratade med vänner. Dessa kommer nu vara vittnen i rättegången. Hade hon inte gjort det hade ord stått mot ord, och jag tror absolut inte att det gått till åtal.

Den här kvinnan har väl inte berättat för någon om misshandeln om jag förstår rätt. Det är det som nämndemännen finner misstänkt.

Nu var det (om man läser domskälen) nog ändå så att de två friande ansåg kvinnans trovärdighet falla, därför att hon inte följt en främmande rättsordning, dvs en för svensk rätt okänd regel, att tala med mannens familj om saken?
Citera
2018-03-06, 22:27
  #1207
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Bra gjort? En rådman dvs skolad advokat eller åklagare med domarutbildning väljer att skriva en sådan dom för att vad? Att inte se till att lagen följs för att man tröttnar på nämndemän? Så trist att en rådman sitter säkert till sin pension... De enda som inte är ledsna idag är SD. Hur många fler procentenheter har de vunnit p.g.a. att en rådman tröttnat???
Rådmannen var skiljaktig, tillsammans med en nämndeman. Deras skiljaktiga mening var helt sedvanligt formulerad och fann den tilltalade skyldig.

Hypotesen var ju att rådmannen när hon insåg att domen skulle bli friande inte hade så mycket emot att det vansinniga i de bägge nämndemännens resonemang kom till så klart uttryck som möjligt.
Citera
2018-03-06, 22:28
  #1208
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Fast tittar man på då Joakim Lamotte ringer upp Fransson inser man snart att det är ett rövhål som absolut inte vill svara på enkla frågor, och förklarar sig inte heller. Sen slänger han på luren dessutom.
Hans roll är klargjord av juristdomarens uttalande angående att dom båda två har angett skälen för att mannen skulle friges. Alltså är domskälen från båda nämndemännen.

https://www.facebook.com/joakim.lamo...8069708954280/

Du kan nog ha rätt i det, ja. Hasans hantering av telefonsamtalet var ju inte direkt till hans fördel.
Citera
2018-03-06, 22:28
  #1209
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Bra gjort? En rådman dvs skolad advokat eller åklagare med domarutbildning väljer att skriva en sådan dom för att vad? Att inte se till att lagen följs för att man tröttnar på nämndemän? Så trist att en rådman sitter säkert till sin pension... De enda som inte är ledsna idag är SD. Hur många fler procentenheter har de vunnit p.g.a. att en rådman tröttnat???
Jag tror att rådmannen tröttnade på att nämndemannen inte resonerade och vägde bevisen i enlighet med svensk lag, trots att nämndemannen säkerligen fått utbildning och ledning av rådmannen. Rådmannen putsade inte upp domskälen, utan visade upp för omvärlden exakt hur nämndemannen resonerade. Bra gjort som sagt att låta världen se. Eller vill du hamna framför en nämndeman som låter sin uppfattning om du kommer från en bra familj eller ej, väga in i domen? Flyttta för helvete till ett MENA-land om du gillar rättsosäkerhet.
Citera
2018-03-06, 22:31
  #1210
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Deras resonemang går ut på att en kvinna som gifter sig enligt sharialag, oftast lever enligt den även på andra sätt. Normalt sett hade man kunnat förvänta sig att denna kvinna FÖRST hade försökt lösa saken den vägen, menar nämndemännen. Det faktum att hon inte gjort det får dem att undra. Och det kan ju ilgga nåt i det, vad vet jag. Kanske gick inte kvinnan den vägen för att hon hittat på allt och visste att hon aldrig skulle bli trodd den vägen eller uppnå det hon ville uppnå?

Det blev en del feltänkt där eller hur ?

Menar du på blodigt allvar att en kvinna alltid först skall gå till sin familj och FRÅGA om hon skall anmäla den som misshandlat henne ? Skall ett barn som våldtagits också gå och fråga sin mamma om hon skall anmäla ?

I Sverige skall kvinnor utan några som helst betänkligheter kunna gå till polis, Socialförvaltning eller kvinnohus UTAN att fråga någon i sin familj om råd.

I dessa kretsar är det männen som styr och så även i offrets familj. Om du för ett endaste ögonblick tror att männen i hennes familj gått med på en polisanmälan så tror du nog väldigt fel.
Möjligen hade hennes familjs män försökt kräva ersättning av gärningsmannens familj.. en ersättning som hon aldrig skulle sett röken av. Den hade männen i familjen delat på och skickat tillbaka henne till våldsverkaren.

I Sverige har vi lagar som skyddar offren och en gärningsman skall inte kunna köpa eller hota sig fri på grund av status som man eller med annan status. En eloge till kvinnan som ställde sig upp mot detta sjuka invandrade synsätt. Att tvivla på att hon misshandlats är väldigt svårt om man betänker vilken stor sak det är för henne att gå emot en kultur som på daglig basis förtrycker kvinnor och flickor tills de är tysta som möss och biter ihop mellan misshandels tillfällena.
__________________
Senast redigerad av Milldue 2018-03-06 kl. 22:33.
Citera
2018-03-06, 22:31
  #1211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Men ge dig lite du vet inte vad du talar om. Domskälen skall skrivas utifrån dom två som anser att han ska friges. Inte från juristdomaren och den andra nämndemannen eftersom dom ville fälla. Juristdomaren ska inte hitta på skäl till att han ska friges. Det går inte att omformulera klara skäl som angetts för domskälen.
Så det är fullt möjligt att två nämndemän kan sätta ur spel svensk lag om de är tillräckligt i härdiga? Ja, det var mer än jag visste så då är det väl dags att avskaffa systemet med nämndemän?
Citera
2018-03-06, 22:33
  #1212
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Så det är fullt möjligt att två nämndemän kan sätta ur spel svensk lag om de är tillräckligt i härdiga? Ja, det var mer än jag visste så då är det väl dags att avskaffa systemet med nämndemän?

Exakt och i alla fall inte utnämna dom från politiska partier. Nu går det inte i högre instans kan man trösta sig med, men det är illa nog anser jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback