Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-03-05, 08:27
  #49
Medlem
Vet inte vad jag säger. Bryr mig inte, trodde inte folk brydde sig.

Men om jag säger det så kan jag tänka mig att det ibland kan göra identifieringen enklare.

Jag hade t.ex. kunnat säga "Har du sett min General/Skruf/Rapé?" istället för "Har du sett min dosa?" om jag befinner mig med andra personer som snusar. Känns vettigt i alla fall.


Nästa gång ska jag vara onödigt kryptisk Blir som en lek att beskriva mobilen utan att nämna märket.

"Har du sett min mobil? Nej, min är svart. Nej, inte den. Min är lite mer rund i kanten. Fast lite mindre än den. Nej det är fel motiv. Min baksida har en silhuett av en frukt och... Fan också"
__________________
Senast redigerad av Daudodidi 2018-03-05 kl. 08:31.
2018-03-05, 08:29
  #50
Medlem
Jag kan inte påstå att jag har noterat detta fenomen. Vi har både Apple och Android-telefoner i familjen (killarna har Android och tjejerna Apple, lustigt nog) och vi säger som regel "min/din telefon". Kanske det var vanligare att man sa så för 10 år sedan när iPhone var lite nytt.

Något som däremot används flitigt hela tiden i familjen så är det "iPad" och "padda" snarare än "surfplatta". Det är ett överlägset smidigt ord.
2018-03-05, 09:10
  #51
Medlem
Stör mig mer på folk som tror ipad/paddan är ordet för surfplatta.

Nej,jag har en Samsung tab
Vad är det?
2018-03-05, 09:10
  #52
Medlem
Gloriosos avatar
Om man äger en iphone så är det berättigat.
2018-03-05, 09:26
  #53
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Dom flesta som har en iphone refererar till sin telefon på detta vis.
Folk med en Sony eller Samsung eller nåt liknande säger oftast "mobilen".
Säger dessa människor samma sak om sin tv också? Typ ska hem och se melodifestivalen på MIN Hitachi ...ska micra en pizza i MIN Gorenje. Ska gå och bajsa i MIN gustavsberg.
Är mobilmärket viktigt att få in i en konversation?

Edit: Naturligtvis gör inte alla detta, men det är väldigt vanligt förekommande både irl och på internet.

Apple har lyckats göra produkten personlig. Säg "My iPhone" med Steve Ives's röst och se dig själv i ett vitt rum med en softad lins.
2018-03-05, 10:06
  #54
Medlem
KarlFarbmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Dom flesta som har en iphone refererar till sin telefon på detta vis.
Folk med en Sony eller Samsung eller nåt liknande säger oftast "mobilen".
Säger dessa människor samma sak om sin tv också? Typ ska hem och se melodifestivalen på MIN Hitachi ...ska micra en pizza i MIN Gorenje. Ska gå och bajsa i MIN gustavsberg.
Är mobilmärket viktigt att få in i en konversation?

Edit: Naturligtvis gör inte alla detta, men det är väldigt vanligt förekommande både irl och på internet.

En anledning är nog att telefonen ofta refererar till sig själv i tredje person. Exempelvis, iPhone har uppdaterats, iPhone är avaktiverad osv.
2018-03-05, 10:39
  #55
Avstängd
Därför att produkten har enormt hög status då den är överlägsen allt annat. Ja tyvärr fanboys så är den fortfarande överlägsen i kvalitet, men det börjar gå utför. Dock är det lång väg ner innan man hamnar i träsket som konkurrenterna.

Finns få saker i historien som haft så hög nivå på produktutvecklingen som Apple haft med iPhone. Resultatet blir därefter hur folk ser det som pryl.

Ingen som har en Ferrari säger "min bil" eller hur? Det är exakt samma sak. Produkten håller en så outstanding nivå att man inte längre refererar det till ändamålet utan till märket då alla vet direkt vilken kvalitet vi då pratar om.

Att TS inte förstår det här tyder på låg produktförståelse och låg kvalitetsförståelse. Detta gäller alla produkter som ligger i toppskiktet med liten konkurrens av kvalitet.
2018-03-05, 10:42
  #56
Medlem
StormaktRods avatar
Har en Sony men inte kallar jag min smart-telefon för Xperia, det är ju bara efterblivet.

TOM teorin och att alla Apple produkter hade/har? "Min iPhone/iPod" osv som standardnamn är troliga orsaker.
2018-03-05, 10:43
  #57
Medlem
InflatableBoppos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Avundsjuk? Vi som har råd betalar givetvis en premie för starka varumärken som iphone.

Nästan alla kids från orten och småbarn (tonåringar) har en iPhone
2018-03-05, 11:34
  #58
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Jag tror det är som med rollerblades-inlines, där märket blivit synonymt med ordet smartphone.

Japp, så är det!

Min farsa har en Android men han säger "iPhone" trots otaliga påpekanden och tillrättavisningar. Man blir gråhårig för mindre.
2018-03-05, 11:41
  #59
Medlem
Mobiltelefon eller telefon är jobbiga ord att uttala. Lättare med "iphone" eller "mobil".

Har inget med status att göra, i så fall hade jag sagt "var är min Iphone X?"
Har en ny bmw, inte fan säger jag "min bmw" utan säger "min bil".
2018-03-05, 14:02
  #60
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Helt förutsägbart är det omöjligt för många att debattera som vuxna när Apple berörs. Det är synd. Ämnet som sådant förefaller i vilket fall uttömt och låses. /MOD
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback