Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-04, 18:28
  #1
Avstängd
Dom flesta som har en iphone refererar till sin telefon på detta vis.
Folk med en Sony eller Samsung eller nåt liknande säger oftast "mobilen".
Säger dessa människor samma sak om sin tv också? Typ ska hem och se melodifestivalen på MIN Hitachi ...ska micra en pizza i MIN Gorenje. Ska gå och bajsa i MIN gustavsberg.
Är mobilmärket viktigt att få in i en konversation?

Edit: Naturligtvis gör inte alla detta, men det är väldigt vanligt förekommande både irl och på internet.
__________________
Senast redigerad av bul-11-33 2018-03-04 kl. 19:01.
2018-03-04, 18:33
  #2
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Dom flesta som har en iphone refererar till sin telefon på detta vis.
Folk med en Sony eller nåt liknande säger oftast "mobilen".
Säger dessa människor samma sak om sin tv också? Typ ska hem och se melodifestivalen på MIN Hitachi ...ska micra en pizza i MIN Gorenje. Ska gå och bajsa i MIN gustavsberg.
Är mobilmärket viktigt?

Det har nog med att göra att många som har iphone också har appletv och ipad. Det blir naturligt att använda orden jämfört med folk som har olika märken på sina prylar. Folk säger ju chromecasten exempelvis.

Men om jag letar efter min iphone så säger jag nog bara ”har nån sett min telefon”.
2018-03-04, 18:48
  #3
Moderator
Humbugs avatar
Har själv en iphone, men tillhör inte de frälsta som benämner sin mobiltelefon efter märket. Jag vet inte ens vilken modell jag har.
När jag tänker efter har jag nog aldrig stött på detta fenomen själv. Kanske beror det på att jag umgås i helt fel kretsar. Tror det är mycket vanligare på Stureplan där statusprylar är en del viktig del av imagen.
2018-03-04, 18:53
  #4
Medlem
Jag tror det är som med rollerblades-inlines, där märket blivit synonymt med ordet smartphone.
2018-03-04, 18:54
  #5
Medlem
Hegamons avatar
Iphone är ett märke som lyckats vara "top of mind" på sina konsumenter. Det är ur varumärkesperspektiv kungligt. Kunden säger inte mobil eller telefon, kunden säger Iphone. TOM, alla vill vara Tom. Top Of Mind.

Finns andra varumärken som är top of mind, exempelvis Walkman (sony) var det på sin tid. Webbläsaren Google också för många. "Jag ska bara googla det".
2018-03-04, 18:54
  #6
Medlem
Sqrbankens avatar
Var också en "min iphone"-are och det berodde på som en annan i träden nämnt att jag har en hel familj Apple-produkter och ville mest adressera vilken av dessa produkter jag syftade på. Dock störde jag mig inte bara på mig själv utan andra som gjorde likadant så ändrade på språkbruket.

Nu är det "luren" som gäller. Har en samsung-tablet jag dock kallar "paddan" vilket är en kvarleva från vad jag kallade ipaden.
2018-03-04, 18:56
  #7
Medlem
stelexs avatar
Många på jobbet som har privata iPhone men aldrig hört någon säga "min iPhone".
Dom säger bara "min telefon" eller bar "telefonen" precis som alla andra gör.
Sen att Applefolk är en sekt är en annan sak
2018-03-04, 18:56
  #8
Medlem
AA-suiteds avatar
iPhone rullar ut bättre i tal än att säga mobiltelefon, telefon eller mobil. Sedan är en iPhone så mycket mer än en telefon när man tittar på dess funktioner. Alla som äger en iPhone är inte hjärnlösa får som android- eller stenålderstelefonsanvändare vill få det att verka. Det är helt enkelt det mest praktiska sättet att tala på. Säger du att du ska göra någonting med din mobil föreställer sig nog de flesta en gammal Sony som inte alls har samma funktioner som en smartphone.
2018-03-04, 19:01
  #9
Medlem
kumlafucker84s avatar
Det stämmer faktiskt. Det här nog bara blivit en grej att folk säger "Min iphone" jag har en Samsung och säger mobilen.
2018-03-04, 19:03
  #10
Medlem
unknownxs avatar
Samsung lurar är ju lite mer pinsamma och nämna att man har, därav "mobilen"

Apple, iPhones, Mer kända för kvalitet är lite som att säga "vart är min Rolex", istället för klocka.

Så, kör på haters.
2018-03-04, 19:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Iphone är ett märke som lyckats vara "top of mind" på sina konsumenter. Det är ur varumärkesperspektiv kungligt. Kunden säger inte mobil eller telefon, kunden säger Iphone. TOM, alla vill vara Tom. Top Of Mind.

Finns andra varumärken som är top of mind, exempelvis Walkman (sony) var det på sin tid. Webbläsaren Google också för många. "Jag ska bara googla det".
Lego är ju en annan klassiker.
2018-03-04, 19:14
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Jag säger min iPhone just för att den är min, inte din!

Resten av ditt bohag då? varför får inte det lika mycket kärlek? Din spis kallas för "spisen" ...inte "min husqvarna"
__________________
Senast redigerad av bul-11-33 2018-03-04 kl. 19:16.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback