Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-04, 16:57
  #1
Medlem
Tja har en fråga som jag inte lyckats googla mig till ett svar på.

Driver enskild firma. Har en leasingbil där restvärdet nu är så lågt att banken inte kan ha kvar den. Så jag måste köpa loss den. Eftersom jag har enskild firma där orgnr är samma som persnr, kommer bilen då att bli momssmittad då jag tar över den? Den är förvisso redan registrerad på mig men med leasingspärr. Men om jag vill sälja den vidare borde det väl ändå gå att sälja den med +moms?
Någon som kan detta bättre än mig?
Citera
2018-03-04, 17:50
  #2
Medlem
Webb-Filosofens avatar
För företag:
Vid köp av fordon får du endast göra avdrag för
momsen om bilen är avsedd för:

• återförsäljning i bilhandel
• persontransporter i taxirörelse
• biluthyrning
• transporter av avlidna i begravningsverksamhet, eller
• körkortsutbildning

På samma sätt ska du lägga till moms när du säljer bilen om du har dragit av moms vid inköp. För alla andra verksamheter så ingår alltid moms och man får alltså inte lyfta momsen och på samma sätt inte behöver lägga på moms vid försäljning.

vid leasingperiodens slut där du väljer att lösa bilens restvärde så är det inget momslyft på restvärdet (om du inte tillhör verksamheterna ovan). Oavsett om du tillhör verksamheterna ovan eller om du är en privatperson och du sedan väljer att sälja vidare bilen är det alltid inklusive moms till köparen oavsett om du säljer till ett företag eller en privatperson. När det gäller bokföringen ska du endast lägga på utgående moms om du hade rätt att dra av ingående moms vid bilköpet.

Om du säljer bilen vidare till en privatperson så kommer bilen sedan ha ägts av privatperson eller ett ej momspliktigt företag och då är halva momsen inte längre avdragsgill vid exempelvis leasing till ett nytt företag som vill leasa bilen från privatpersonen eller det ej momspliktiga företaget.
Citera
2018-03-06, 16:52
  #3
Medlem
Om det är en lätt lastbil med separata karosser för last & åkande (exempelvis pickuper som Toyota Hilux, Nissan King Cab men inte täckta skåpbilar som exempelvis VW Caddy) så gör du fullt momsavdrag även om bilen inte är leasad. I annat fall så blir bilen momssmittad när du löser leasingen.
Citera
2018-03-06, 18:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Projekt1155
Om det är en lätt lastbil med separata karosser för last & åkande (exempelvis pickuper som Toyota Hilux, Nissan King Cab men inte täckta skåpbilar som exempelvis VW Caddy) så gör du fullt momsavdrag även om bilen inte är leasad. I annat fall så blir bilen momssmittad när du löser leasingen.

Om bilen inte köps lös först utan byts in/säljs till en handlare så blir den inte det. Detta dock inte till någon direkt nytta för nuvarande leasingtagare, men denne handlare kan sälja bilen vidare på ett nytt leasingavtal med samma avdragsrätt som om bilen hade sålts ny.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback