Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-04, 15:59
  #1
Medlem
Hej jag hade en valuta som var extremt billig. Hade extremt många. När den började gå upp så sålde jag av. Hade jag haft kvar det jag hade hade jag haft ca 4 miljoner kronor.

Jag fick egentligen bara fikapengar haha

Jag tänker på detta lite då och då men man får inte hamna i nån depression pga det. Så är marknaden.
En del lägger in 1 miljon och går back 500k.
En del lägger in 10k och plockar ut 1 miljon.

Har ni gjort några missar ?
Citera
2018-03-04, 16:06
  #2
Medlem
Massvis med gånger. Har gjort både bra och mindre bra affärer på börsen. Det viktigaste är att man tar lärdom av det. Och vissa gånger kan man helt enkelt inte göra något åt saken. Att förutse marknaden med exakthet går inte, men man kan i viss mån anpassa sitt risktagande till sin strategi och placeringsfilosofi. Kunskap är det man alltid kan få mer av.
Citera
2018-03-04, 16:34
  #3
Medlem
Hörde om bitcoin första gången när den låg på 60-80 kr st
Köpte inte,

Köpte ist när den låg på 2000kr efter första raset från 10000:-

Hadde totalt 32 st som jag sålde för 5tusen st

Grämde mig som fan när den va uppe på alltime hight i december,

En liten tröst är att jag köpte 2 st nu när den va nere som lägst och dom pengarna är ju du dubblade nu,

Denna gången håller jag till december i år och hoppas på 500k st
Citera
2018-03-04, 19:32
  #4
Medlem
Autobahn76s avatar
Sånt där svider... :/

En bekant till mig har enligt egen utsago fyra bitcoins (inköpta för ett par hundralappar) liggandes på nån wallet som han efter årens lopp lyckats tappa bort nyckeln till. Man kan säga att han HODL'ar ordentligt .

Själv jobbade jag upp 10k till 100k på några månader (Kanadensiska gruvbolag under 2008-krisen). Blev bekväm, tittade bort några veckor och sedan var 70% borta, mer eller mindre. Jag är egentligen på tok för slarvig och rastlös för att hålla på med trading (min lärdom), men det var ju öppet mål på den tiden.
__________________
Senast redigerad av Autobahn76 2018-03-04 kl. 19:39.
Citera
2018-03-04, 20:26
  #5
Medlem
Guzs avatar
Att ha att göra med krypto innebär väl i princip per definition att man grämer sig och ångrar sig.

Jag köpte - liksom Skadad85 här i tråden - när priset låg kring 2.000 SEK år 2014. Köpte en coin, och sedan lite till, och så sålde jag en del när btc passerade 10.000 SEK.

Visst lekte jag med tanken att köpa mer då 2014, typ gå "all in" med mina besparingar. Men man leker med många tankar, och det tenderar väl vara så att man selektivt minns de tankar som hade gjort en rik i dag.

Samtidigt har man kanske glömt de tankar som hade försatt en i en sämre position än man är nu.

Och förstås: hade jag köpt mer 2014 hade jag mycket möjligt sålt en hel del av det innan all time high hursomhelst.

Bara att bita ihop och, för att dra till med en kliché, kika framåt. Att man hänger här på forumet innebär ju trots allt att man hör till the early adopters, och håller man bara någorlunda koll på utvecklingen och inte låser sig till bara en coin så tror jag nog att man går på plus (vilket väl de flesta här, antar jag, redan gjort även om man inte blivit miljonär...)
Citera
2018-03-04, 21:35
  #6
Medlem
macdress avatar
2016 sålde jag av 75 BTC för runt $650-$800. Ett och ett halvt år senare hade jag varit dollarmiljonär.
Jag hade nog sålt av långt innan det låg på $19000, men klart att man önskar att man hade lite mer is i magen. Sedan sjönk det till $5000. Folk tycker jag ska köpa Bitcoin nu, har blivit en hype runt polare. Känns lite sådär att köpa dom för $10K när jag sålde för $650. Försöker att tänka på det så lite som möjligt men det är svårt.. En läxa lärd, som tur gjorde jag runt 300K på aktier lite senare, jag är inte bitter.. (Lite, hehe)

Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Bara att bita ihop och, för att dra till med en kliché, kika framåt.

Ja, man får tänka en jävla massa klyschor.. "Ej gråta över spilld mjölk", "Blicka framåt", "Pengar är inte allt" haha.. Tråkigt att gå runt och ha ångest att man som 25-åring endast har 600K på banken och inte 5 miljoner, när vissa har skulder på lika mycket men ändå knappt verkar må dåligt över det.
__________________
Senast redigerad av macdres 2018-03-04 kl. 21:39.
Citera
2018-03-04, 21:43
  #7
Medlem
Jag brukar också tänka så... varför ska man gå runt och vara ledsen för att man bara har 600k när det finns folk som lagt in 1 miljon och gått back en jävla massa. Nä vad glad för det vi har sen kan man alltid säga "jag kunde haft "

Jag kunde blivit skådespelare i Hollywood men blev inte det hehe
Citera
2018-03-04, 23:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillidutt1
Hej jag hade en valuta som var extremt billig. Hade extremt många. När den började gå upp så sålde jag av. Hade jag haft kvar det jag hade hade jag haft ca 4 miljoner kronor.

Jag fick egentligen bara fikapengar haha

Jag tänker på detta lite då och då men man får inte hamna i nån depression pga det. Så är marknaden.
En del lägger in 1 miljon och går back 500k.
En del lägger in 10k och plockar ut 1 miljon.

Har ni gjort några missar ?

Den som är med i leken får leken tåla som man brukar säga.

Bara att acceptera att saker och ting går upp och ned, man kan inte alltid få tajmingen till sin fördel här i livet. Jag har haft både medgång och motgång ekonomiskt i många olika situationer. Man lär sig att hantera det med tiden. Man blir van och ser det naturligt tillslut.
Citera
2018-03-05, 22:29
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillidutt1
Hej jag hade en valuta som var extremt billig. Hade extremt många. När den började gå upp så sålde jag av. Hade jag haft kvar det jag hade hade jag haft ca 4 miljoner kronor.

Jag fick egentligen bara fikapengar haha

Jag tänker på detta lite då och då men man får inte hamna i nån depression pga det. Så är marknaden.
En del lägger in 1 miljon och går back 500k.
En del lägger in 10k och plockar ut 1 miljon.

Har ni gjort några missar ?

Får man fråga med hur mycket pengar du gick in med, samt när och vilket coin?
Citera
2018-03-06, 00:03
  #10
Medlem
Autobahn76s avatar
Här ligger du i lä.

Man accidentally threw away $127 million in bitcoin and officials won't allow a search
https://www.cnbc.com/2017/12/20/man-...-him-look.html
Citera
2018-03-06, 20:43
  #11
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Här ligger du i lä.

Man accidentally threw away $127 million in bitcoin and officials won't allow a search
https://www.cnbc.com/2017/12/20/man-...-him-look.html

Tja.. han lärde sig en jävligt dyr läxa att alltid ta backup av viktig data!

Nästa gång, ta backup av din Wallet.dat 😅😅
Citera
2018-03-06, 21:48
  #12
Medlem
Trillskes avatar
Som investerings/spekulations-strategi är det helt rationellt att sälja av. Det är en av anledningarna att de flesta i branchen inte är helt fuck you-money trots de bisarra uppgångarna (i kombination med att framförallt väldigt unga utan kapital fattade konceptet för länge sedan). För en normal strategi är merparten av innehavet borta redan efter en ökning på typ 10 000%.

För en pedagogisk förklaring: rationellt är varje tidpunkt du väljer att hålla kvar ett innehav ekvivalent med att du borde köpa det om du inte håller det. Ponera då att du ägde 1 miljon 2013 - tror du att du skulle tycka att det var rationellt att spekulera med hela den miljonen i Bitcoin? Knappast. Du kanske hade lagt 5-10%? Någon annan var fattig 2010, men la en spottstyver i Bitcoin. 2013 kanske innehavet var värt en miljon. Givet att personen fortfarande är fattig i övrigt, så är valet att inte sälja av exakt lika irrationellt som att plötsligt spekulera med allt sitt kapital.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback