Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-04, 10:56
  #1
Medlem
Tänkte skaffa taklampa i metall som kräver 3 sladdar(L, N, jord), men jag ser att jag bara har 2 sladdar(svart och blå) till lampproppen.

Tänkte därför skaffa en sådan lamppropp med 3 sladdar (inkl. jord):

Se bild

Funkar det?
Citera
2018-03-04, 11:33
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyprez
Tänkte skaffa taklampa i metall som kräver 3 sladdar(L, N, jord), men jag ser att jag bara har 2 sladdar(svart och blå) till lampproppen.

Tänkte därför skaffa en sådan lamppropp med 3 sladdar (inkl. jord):

Se bild

Funkar det?

Ja. Men du förstår vad det betyder att den inte har jord.
Citera
2018-03-04, 11:50
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyprez
Tänkte skaffa taklampa i metall som kräver 3 sladdar(L, N, jord), men jag ser att jag bara har 2 sladdar(svart och blå) till lampproppen.

Tänkte därför skaffa en sådan lamppropp med 3 sladdar (inkl. jord):

Se bild

Funkar det?

Varför ska du skaffa lamppropp med skyddsjord när du inte har skyddsjordad miljö i övrigt? Det kan bara medföra problem och eventuellt livsfara.

Du ska ha en sådan här eller motsvarande, inget annat:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/62005210/

Din installation är utförd före 1994 och då är det den miljön som gäller.

Att blanda skyddsjord och icke skyddsjord kan innebära livsfara, det har jag förklarat hur och varför oräkneliga gånger i det här forumet.

Metall har inget med saken att göra i det här fallet.
__________________
Senast redigerad av tempeZZt 2018-03-04 kl. 11:53.
Citera
2018-03-04, 11:56
  #4
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Ja. Men du förstår vad det betyder att den inte har jord.

Frågan är om du förstår vad det betyder att du ger ett luddigt svar som kan missförstås eller om du ens förstår själv vad skyddsjord eller snarare frånvaron av densamma betyder eller snarare inte betyder i det här fallet.
Citera
2018-03-04, 12:02
  #5
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Frågan är om du förstår vad det betyder att du ger ett luddigt svar som kan missförstås eller om du ens förstår själv vad skyddsjord eller snarare frånvaron av densamma betyder eller snarare inte betyder i det här fallet.
Redan det faktum att man ställer frågor om elinstallationer på Flashback, borde kanske få TS att inse att han bör låta bli ...
Citera
2018-03-04, 12:08
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Redan det faktum att man ställer frågor om elinstallationer på Flashback, borde kanske få TS att inse att han bör låta bli ...

Så är det ju definitivt, men frågan är fri här.

Än större problem är dock alla som svarar trots att de bevisligen inte på minsta sätt vet vad de pratar om utan sätter människors liv på spel.

Frågeställarna i all ära och okunskap försöker ju oftast bara få svar på en enkel fråga och är rädda att göra fel oavsett vetskapen om att det de tänker göra är olagligt eller ej, men man blir i alltför många fall totalt mörkrädd över de svar som ges i trådarna.
Citera
2018-03-04, 12:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Varför ska du skaffa lamppropp med skyddsjord när du inte har skyddsjordad miljö i övrigt? Det kan bara medföra problem och eventuellt livsfara.

Du ska ha en sådan här eller motsvarande, inget annat:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/62005210/

Din installation är utförd före 1994 och då är det den miljön som gäller.

Att blanda skyddsjord och icke skyddsjord kan innebära livsfara, det har jag förklarat hur och varför oräkneliga gånger i det här forumet.

Metall har inget med saken att göra i det här fallet.
Ok, hade tänkt att skaffa denna från MIO, den har L, N och jord. Kan jag fortfarande skaffa det eller kan jag bara välja lampor som bara har L och N?

EDIT: Om ja, är det bara att koppla i L och N, och strunta i jord?
__________________
Senast redigerad av Nyprez 2018-03-04 kl. 12:12.
Citera
2018-03-04, 12:15
  #8
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyprez
Ok, hade tänkt att skaffa denna från MIO, den har L, N och jord. Kan jag fortfarande skaffa det eller kan jag bara välja lampor som bara har L och N?

Det har inte med armaturen att göra utan att du har en miljö utan skyddsjord.

Du kan koppla vilken armatur du vill till lamputtaget i din tidigare länk. Skyddsjord spelar ingen roll, dock ska du fortfarande använda en lamppropp typ den jag länkade till.

Märk väl att andra förutsättningar gäller i ditt kök och badrum.
Citera
2018-03-04, 12:17
  #9
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyprez
Ok, hade tänkt att skaffa denna från MIO, den har L, N och jord. Kan jag fortfarande skaffa det eller kan jag bara välja lampor som bara har L och N?

EDIT: Om ja, är det bara att koppla i L och N, och strunta i jord?

Svar på EDIT:

Ja, det är bara att koppla L och N och strunta i jord. Förutsatt att det är ditt länkade lamputtag det handlar om som sagt.
Citera
2018-03-04, 12:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Frågan är om du förstår vad det betyder att du ger ett luddigt svar som kan missförstås eller om du ens förstår själv vad skyddsjord eller snarare frånvaron av densamma betyder eller snarare inte betyder i det här fallet.

Sant sant, borde inte ha svarat på det sättet.
Citera
2018-03-04, 12:25
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Varför ska du skaffa lamppropp med skyddsjord när du inte har skyddsjordad miljö i övrigt? Det kan bara medföra problem och eventuellt livsfara.

Du ska ha en sådan här eller motsvarande, inget annat:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/62005210/

Din installation är utförd före 1994 och då är det den miljön som gäller.

Att blanda skyddsjord och icke skyddsjord kan innebära livsfara, det har jag förklarat hur och varför oräkneliga gånger i det här forumet.

Metall har inget med saken att göra i det här fallet.


Varför ska han ha den och ingen annan? Kan han inte bara slita ut jorden ur kontakten han har nu?
Citera
2018-03-04, 12:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det har inte med armaturen att göra utan att du har en miljö utan skyddsjord.

Du kan koppla vilken armatur du vill till lamputtaget i din tidigare länk. Skyddsjord spelar ingen roll, dock ska du fortfarande använda en lamppropp typ den jag länkade till.

Märk väl att andra förutsättningar gäller i ditt kök och badrum.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Svar på EDIT:

Ja, det är bara att koppla L och N och strunta i jord. Förutsatt att det är ditt länkade lamputtag det handlar om som sagt.
Noterat. Tusen tack!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback