Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-04, 09:11
  #1
Medlem
Hej! Jag behöver råd/erfarenheter från andra inför min heldagssittning slutet på april.

Jag fick diagnos bipolär för snart 2 år sen och ätit Voxra och Lamictal sedan dess.
Jag har många tatueringar sedan tidigare och har blödigt ”normalt” under dessa sittningar.
Men förra året när jag gjorde en relativt normalstor tatuering klagade tatueraren på att jag blödde mycket. Jag pratade med en bekant efteråt som sa att det kunde bero på mina medeciner... Jag har läst om lamictal och det står att man kan ha lättare att blöda. Inget om att den skulle vara blodförtunnande men kan ju kanske påverka ändå?
Vissa har ju lättare att blöda, men eftersom jag kört heldagar förut innan jag började med dessa medeciner och då inte blödde nämnvärt. Blir jag nu rädd inför kommande heldag..
Man rekommenderas ju tex inte att dricka alkohol innan tatuering pga att det är blodförtunnande och att blodet påverkar bläcket.

Hur fasen ska jag göra? Tror ni medecinen kan påverka eller kan det varit att jag ätit dåligt eller druckit för lite vatten innan?
Ska jag prata med min läkare? Och om det är medecinen så måste jag ju säga det till tatueraren så får väl han rådgöra vad vi kan göra? Erfarenheter tack!
Citera
2018-03-04, 10:29
  #2
Medlem
HiiriHazes avatar
Bäst att låta din tatuerare veta om att du kan blöda onormalt mycket, Jag tycker att det är mest upp till dig om du antingen slutar med medicinen ett tag och tatuerar dig eller skiter i tatueringen. Vilket värderar du högst? Dina tatueringar eller din psykiska hälsa? Får man fråga för nyfikenhetens skull vart din planerade tatuering ska sitta?
Citera
2018-03-04, 14:24
  #3
Medlem
Självklart värderar jag min psykiska hälsa högst. Jag ska ta kontakt med en farmaceut imorgon. Tycker det är svårt att utläsa hur pass medecinen påverkar om man blöder lätt eller inte via FASS.
Planen är/var att tatuera låren.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback